Nieuws Duurzaamheid

Startup Dripl haalt ruim 2 miljoen euro op om bedrijven te helpen afvalberg weg te werken

De ook in Nederland actieve Belgische startup Dripl heeft 2,15 miljoen euro groeikapitaal opgehaald om de ‘refillution’ te versnellen. Met zelfontwikkelde Refill Points biedt het bedrijf sinds 2021 een gezond alternatief op frisdranken en helpen zij bedrijven hun afvalberg en voetafdruk te reduceren.

Van onze redactie 24 augustus 2023

Dripl Refill Point

Door inzet van de Refill Points zijn inmiddels al ruim 2.5 miljoen verpakkingen bespaard. Foto: Dripl

De verpakkingsvrije frisdrankautomaten, die kraanwater koelen, aromatiseren en carboniseren, hebben al ruim 2,5 miljoen verpakkingen bespaard. De ambitie is om tegen 2030 maar liefst 1 miljard verpakkingen te besparen.

Met de investering, afkomstig van internationaal durfkapitaalfonds Faraday VP, The Source (Spadel Group) en verschillende business angels, zet Dripl in op verdere ontwikkeling van de Refill Points en expansie in heel Europa, naast België en Nederland als huidige markten.

''De gemiddelde Nederlander is bewust en actief op zoek naar duurzame alternatieven en ook de overheid speelt daar een mooie rol in''

Colin Deblonde, medeoprichter en ceo Dripl

Snelgroeiende vraag smaakt naar meer voor Dripl

Bij meer dan 200 bedrijven is de verpakkingsvrije frisdrankproducent flink gegroeid sinds de oprichting in 2020. Deze stijgende lijn smaakt naar meer bij de startup. Recent is de tweede financieringsronde succesvol afgerond waarmee een bedrag van 2,15 miljoen euro is opgehaald. Dit groeikapitaal bestaat uit een combinatie van investeringen en venture en converteerbare leningen en is afkomstig van internationaal durfkapitaalfonds Faraday VP, The Source (Spadel Group) en huidige business angels: onder anderen Wim Vernaeve (GreenPark Investments), Jonas Mallisse (founder Too Good To Go België) en Stéphane Ronse (ceo Foodbag).

,,We zijn blij met het vertrouwen in Dripl vanuit verschillende hoeken. De gecombineerde investering geeft ons de mogelijkheid onze Refill Points verder te ontwikkelen, nieuwe markten binnen Europa aan te boren en onze huidige markten verder uit te breiden. Ook in Nederland zien we nog veel groeipotentie. De gemiddelde Nederlander is bewust en actief op zoek naar duurzame alternatieven en ook de overheid speelt daar een mooie rol in. Neem bijvoorbeeld de maatregel om alle wegwerpverpakkingen te bannen op kantoren. We merken aan de vraag dat veel werkgevers een transitie willen maken naar een gezonde werkomgeving en lagere voetafdruk, zonder in te boeten op voordelen naar werknemers toe”, aldus Colin Deblonde, medeoprichter en ceo van Dripl.

Colin Deblonde (links) en Lucas Moreau van Dripl. Foto: Dripl

Refillution: maak verpakkingsvrije frisdrank de standaard

In Nederland drinken we gemiddeld 1.4 miljard liter frisdrank per jaar, wat zorgt voor 930 miljoen plastic flessen en 2 miljard blikjes aan afval. Om deze afvalberg te verkleinen én gezonde consumptie te stimuleren roept Dripl bedrijven op zich aan te sluiten bij hun 'refillution’.

Dripl revolutioneert de productieketen van smaakwater en frisdranken naar eigen zeggen door er geen flesjes aan te pas te laten komen en niet nodeloos water te transporteren. Met de Refill Points wordt kraanwater door middel van natuurlijke ingrediënten en koolzuur omgetoverd tot waardig suikerarm alternatief voor frisdrank. Door inzet van de Refill Points zijn inmiddels al ruim 2,5 miljoen verpakkingen bespaard en Dripl ambieert in 2030 maar liefst 1 miljard verpakkingen te besparen.

Lees ook: Oproep Pieter Pot succes: klanten steunen verpakkingsvrije supermarkt voor ruim 3 ton

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws