Nieuws Duurzaamheid

Alec Clement (WAAR): ‘Sociale ondernemers kunnen de wereld veranderen'

Alec Clement was al jaren betrokken bij het winkelconcept van de Wereldwinkel toen hij in 2012 WAAR oprichtte. Inmiddels zijn er 25 winkels in Nederland, en wil Clement op korte termijn uitbreiden naar vijftig locaties voor zijn duurzame cadeauwinkel. ,,Als ik een ultiem doel moet noemen, zou het wel zijn dat iedereen onze manier van werken zal overnemen. Ik geloof namelijk niet in concurrentie. Ik geloof in samenwerken.''

Mandy Kraakman en Dennis Mensink (LIEF) 26 december 2020

Clement WAAR duurzaam retail winkel beurs

Alec Clement (WAAR): ‘Je kunt kiezen voor groen en alsnog knetterhard gaan'. Foto: William Hoogteyling

VOORPUBLICATIE LiEF

Dit is een deel van het interview met Alec Clement, dat in het geheel te lezen is in het boek LiEF. Daarin vertellen ondernemers wat duurzaam ondernemerschap voor hen inhoudt, welke uitdagingen het oplevert en wat ervoor nodig is om van een goed initiatief een succesvolle onderneming te maken. De Ondernemer publiceert meerdere interviews uit het boek.

De kracht van WAAR ligt volgens Clement in de kwaliteit van de producten. Dat de productieketen achter deze voorwerpen ook klopt, is voor de consument mooi meegenomen. Voor het bedrijf is het verduurzamen van de keten en het verbeteren van de samenwerkingen echter de core business. De winkelketen dient daarom daarnaast als distributieplatform voor sociale ondernemers. Clement gelooft in de kracht van samenwerken en van ondernemen. ,,Het zijn bij uitstek ondernemers die het verschil kunnen maken en de wereld kunnen veranderen.”

Lees ook: Duurzame cadeaushop WAAR opent nieuwe locatie en stapt naar de beurs

Duurzaam karakter winkelketen

,,We willen natuurlijk altijd vooroplopen. Maar ons duurzame karakter vormt daarbij weleens een uitdaging. Wij kunnen daardoor bijvoorbeeld niet met dezelfde snelheid producten verkrijgen als de rest van de markt. Door de gezamenlijke ketenregie te verbeteren, kunnen we nu al sneller schakelen, maar het blijft een uitdaging. Voor wij de spullen binnen hebben die aan de klantbehoefte én aan onze eisen voldoen, heeft de markt zich soms alweer doorontwikkeld. Daarom richten wij ons ook op slow trends. En proberen we tegendraads te zijn en op deze manier zelf trends te zetten.”

''Onze fysieke winkels zijn ons grootste marketingkanaal. Hier komen elke maand 150.000 mensen in aanraking met ons merk"

Alec Clement, Oprichter WAAR

Banken en andere financiers

,,Je kunt kiezen voor groen en alsnog knetterhard gaan. Het is een fijne balans, maar hoeft elkaar zeker niet tegen te werken. Je moet als het ware sociaal commercieel zijn. Stel je werkt al jaren met een bepaalde producent, maar kunt nu via een andere producent sneller aan je producten komen. Dat is een moeilijke afweging, waarbij je moet kiezen tussen een duurzame relatie enerzijds en commercieel succes anderzijds.

Dit soort afwegingen moet je bijna dagelijks maken. Bij de besluitvorming, moet je doel altijd centraal staan. En dat doel moet impact zijn, het middel is geld. Maar geld mag nooit een doel op zich worden. Al blijft het feit natuurlijk wel dat je met geld grotere volumes kunt bereiken en dus een grotere impact. Bij het opschalen van de keten is de grootste horde voor iedere importeur de financiering vooraf. We zijn continu bezig met manieren om aan de toenemende behoefte aan handelsketenfinanciering te voldoen. Om dit rond te krijgen, zijn we voortdurend in gesprek met banken en andere financiers.”

Nieuwe vorm van marketing

,,Onze fysieke winkels zijn ons grootste marketingkanaal. Hier komen elke maand 150.000 mensen in aanraking met ons merk. Als onderdeel van onze omnichannelstrategie doen we ook aan local marketing, waarbij elke fysieke winkel een eigen webshop heeft. Op deze manier creëren we loyaliteit en een stevige fanbase. Een ander belangrijk onderdeel van de strategie, is product related marketing. Als zowel de winkels en het product aantrekkelijk zijn, verkoopt het zichzelf. Binnen WAAR hebben we daarom sub-branding categorieën, zoals NatuurlijkWAAR, ThuisWAAR en LeesWAAR. Doordat we deze binnen het WAAR-concept apart branden, krijgen de categorieën meer kleur en gevoel, zijn ze onderscheidend en hebben ze uiteindelijk een groter bereik. Door samen te werken met partners, kun je elkaars netwerk delen en zelfs een nog groter bereik creëren.

''Als ik een ultiem doel moet noemen, zou het wel zijn dat iedereen onze manier van werken zal overnemen. Ik geloof namelijk niet in concurrentie"

Alec Clement, Oprichter WAAR

Groeiplannen en samenwerken

,,Ik geloof niet in een einddoel. We zitten nu op een route in de juiste richting, af en toe nemen we een afslag of omweg, maar we komen altijd weer terug op de juiste koers. Als we zo doorgaan, en we het samen doen, komen we er wel. Ik ben nu tevreden, maar ook erg ambitieus. We rijden richting een brede horizon. Hoe beter we samenwerken in de keten, hoe harder we gas kunnen geven. De eerste stip op die horizon is meer volume. Wie weet kunnen we in de komende jaren wel een plan uitrollen om een grote internationale speler te worden. Ik heb namelijk altijd groeiplannen. Je kunt nu eenmaal meer impact maken als je in volume toeneemt. Als ik een ultiem doel moet noemen, zou het wel zijn dat iedereen onze manier van werken zal overnemen. Ik geloof namelijk niet in concurrentie. Ik geloof in samenwerken. Ik juich het alleen maar toe als andere ketens dezelfde aanpak zullen aanhangen als wij. Samen kunnen we meer impact maken.”

Boek LIEF omslag duurzaamheid

LiEF: het duurzame vervolg op bestseller LEF

Wat maakt sommige impactondernemers succesvoller dan andere? Hoe verenigen topondernemers als Jaap Korteweg (De Vegetarische Slager), Merijn Everaarts (Dopper), Maurits Groen (WakaWaka, Kipster) en Henk-Jan Beltman (Tony’s Chocolonely) groen en poen in hun bedrijf? Mandy Kraakman en Dennis Mensink (beiden Mediatic) voelden bijna dertig ondernemers aan de tand en stuitten op mooie verhalen én inzichten. Het boek is te bestellen via de webshop.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.