Nieuws Duurzaamheid

Eerste online zuivelsupermarkt moet landelijk alternatief voor huidige zuivelketen bieden

De huidige zuivelketen is scheefgegroeid, zegt een drietal ondernemers. De duurzaamheidsproblematiek, oneerlijke prijzen voor de boeren, de macht van de grote partijen en andere uitdagingen maken dat het volgens hen nu echt tijd is voor een andere aanpak in deze traditionele, vastgelopen keten. Naam: Ikwileerlijkezuivel.nl. Met een online zuivelsupermarkt moet er een verandering in gang worden gezet waarbij eerlijkheid het uitgangspunt is. ,,Het moet eerlijker, groener en digitaler!”

Van onze redactie 23 juli 2021

Zuivel eerlijker oprichters

Rik Hoogenberg (midden), René de Bruijn (links) en Steven Koenders (rechts). De ondernemers achter Ikwileerlijkezuivel.nl.

Dat de problematiek in de zuivelketen een thema is dat speelt werd al heel snel duidelijk. Eén van de initiatiefnemers, Rik Hoogenberg, stelde de problematiek aan de kaak door diverse video’s en berichten te delen op social media met daarbij de hashtag #WaarZijnWeMeeBezig. Binnen enkele weken waren zijn berichten al meer dan een half miljoen keer bekeken.

,,De hoeveelheid reacties die ik naar aanleiding van deze berichten heb ontvangen waren voor mij een signaal dat de urgentie om het anders te doen enorm groot is, er moet nu écht iets gebeuren! Daarom ben ik met diverse specialisten in gesprek gegaan om te kijken hoe we nu eindelijk een echte doorbraak kunnen realiseren. Ikwileerlijkezuivel.nl is daaruit voortgekomen.” Het bedrijf wordt uitgebouwd tot een landelijke online zuivelsupermarkt met een eerlijke missie.

''Zelfsamengestelde producten is een trend die je steeds vaker ziet in de consumentenmarkt. Denk bijvoorbeeld aan de McFlurry van McDonald's''

René de Bruijn, mede-initiatiefnemer Ikwileerlijkezuivel.nl

Op basis van standaard ingrediënten kan iedereen zuivelproducten via een app samenstellen

Consumenten hebben steeds meer behoefte aan producten op maat. ,,Zelfsamengestelde producten is een trend die je steeds vaker ziet in de consumentenmarkt. Denk bijvoorbeeld aan de McFlurry van McDonald's waar je op basis van standaard ingrediënten (‘toppings’) je eigen ijsje op maat kunt bestellen. Of de auto-industrie waar je zelf je eigen auto kunt samenstellen: kies je voor zwarte of toch blauwe bekleding?”, aldus René de Bruijn, mede-initiatiefnemer van Ikwileerlijkezuivel.nl. ,,Dit concept gaan we ook toepassen voor Ikwileerlijkezuivel.nl. Op basis van standaard ingrediënten en toppings kan iedereen zijn of haar zuivelproduct via een app zelf samenstellen en vervolgens eenvoudig thuis laten bezorgen.”

Alle producten worden samengesteld op basis van natuurlijke ingrediënten, wat aansluit bij de ontwikkeling dat er steeds meer vraag is naar gezond en duurzaam voedsel. Hierbij kan gedacht worden aan ingrediënten die op maat kunnen worden toegevoegd en die een positieve bijdrage leveren aan de gezondheid zoals goede bacteriën voor de darmflora of ‘superfoods’. ,,Er is zoveel meer mogelijk dan de standaardproducten die we nu zien in de koelschappen, dus laten we hier gebruik van maken.''

Lees ook: Met Pieter Pot kun je duurzaam eten wat de pot schaft

Voorbeeld: iPad die op afstand updates bijwerkt

De bestaande zuivelproductie heeft zich volgens de initiatiefnemers al decennialang niet vernieuwd en bestaat met name uit grote en sterk gecentraliseerde fabrieken. Door het toepassen van nieuwe technologieën - bewezen in diverse branches - wordt de productie van de zuivelproducten weer regionaal en kleinschalig georganiseerd.

Hoe? Hoogenberg licht toe: ,,Neem als voorbeeld een iPhone of iPad die op afstand wordt bijgewerkt met de nieuwste updates. Tegenwoordig heel normaal. De apparaten van Apple zijn verbonden via het internet waardoor Apple eenvoudig het besturingssysteem en de updates op afstand kan doorvoeren. Hierdoor werken alle mobiele apparaten van Apple op dezelfde manier en maakt het voor het bedrijf niet meer uit hoeveel apparaten er aangesloten zijn op het systeem.''

Regionale zuivelcentra online verbinden met Ikwileerlijkezuivel.nl

Hoogenberg: ,,Wij gaan vanuit hetzelfde principe te werk en zorgt ervoor dat er kleinschalige en regionale zuivelcentra op worden gezet, allemaal met standaard besturingssystemen die centraal en op afstand kunnen worden aangestuurd. Ook deze regionale zuivelcentra zullen via internet met Ikwileerlijkezuivel.nl zijn verbonden, waardoor ze allemaal met dezelfde hoge kwaliteit produceren. Daarnaast gaan we een app-store met producten opzetten die door alle regionale zuivelcentra kunnen worden gedownload en geproduceerd.”

Door de regionale productielocaties te standaardiseren en in een digitaal netwerk centraal aan te sturen is het eenvoudig om het aantal locaties landelijk uit te breiden. Hierdoor kan de productie van de zuivelproducten weer regionaal en kleinschalig worden georganiseerd. Dit betekent dat er veel minder kilometers gemaakt moeten worden om het product bij de consument te brengen. Daarnaast weet de consument weer welke boer zijn product levert. ,,Een win-win ten opzichte van al die onnodige kilometers die zuivelproducten op dit moment afleggen door het hele land.”

''Ikwileerlijkezuivel.nl zorgt ervoor dat er kleinschalige en regionale zuivelcentra op worden gezet''

Rik Hoogenberg, mede-initiatiefnemer Ikwileerlijkezuivel.nl

Vanaf 15 september start de crowdfunding om opstartfase te kunnen financieren

Op dit moment worden de ideeën en het concept verder uitgewerkt en de community wordt uitgebreid met potentiële investeerders. Vanaf 15 september start de crowdfunding om de opstartfase te kunnen financieren. Investeerders worden daarmee mede-eigenaar van de eerste online supermarkt voor zuivel met een eerlijke missie.

In 2022 moet de eerste versie van de online supermarkt voor zuivel klaar zijn: er kan dan gebruik worden gemaakt van het platform en het kan landelijk worden opgeschaald. Ook starten dan direct de eerste verduurzamingsprojecten. Het platform wordt stapsgewijs uitgerold naar andere regio’s met als doel een landelijke dekking.

Lees ook: Sixpack microgroenten? Deze ondernemer verbouwt het voor horeca

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws