Nieuws Duurzaamheid

Startup van de Week: hoe Mauro met duurzame kleding de wereld (ook) mooier wil maken

De sterkste eigenschap van Mauro Wilsons Estevão als ondernemer? Geduld, wilskracht en doorzettingsvermogen. Niet verwonderlijk: de 30-jarige Mauro heeft zo’n 20 jaar moeten wachten op een Nederlands paspoort, dat hij in 2021 eindelijk kreeg. En eindelijk kon hij zijn gedroomde duurzame kledingmerk opzetten. Mausons is onze Startup van de Week.

Jeroen Kreule 16 december 2022

Mauro Mausons kleding duurzaam

Mauro Wilsons Estevão. Foto: Mausons.

Tweede serie: Startup van de Week

Wat, waarom en hoe? In Startup van de Week, de tweede serie intussen, geven we startende ondernemers op onze website én in ons wekelijkse kijkradioprogramma De Ondernemer Live de kans hun ondernemersverhaal te vertellen. Elke donderdag gaat er een nieuwe Startup van de Week online. Meedoen met de serie en geïnterviewd worden door startup-kenner Jeroen Kreule? Stuur een e-mail naar redactie@deondernemer.nl en wie weet...

Tegen wil en dank werd Mauro Wilsons Estevão in 2011 als 18-jarige Limburger en geboren Angolees hét gezicht van het falend asielbeleid en het kinderpardon. Mauro was negen jaar toen zijn ouders hem op het vliegtuig hadden gezet richting Europa, in de hoop op een beter leven. Via Portugal belandde Mauro uiteindelijk in Nederland. In z’n uppie. Hij kwam terecht in een fijn pleeggezin. Op zijn achttiende werd hij echter verplicht om Nederland te verlaten, zo schreef de wet destijds voor. Zijn asielzoekersprocedure kreeg landelijke media-aandacht, vooral ook omdat vrienden en familie de actie ‘Mauro moet blijven’ hadden opgezet.

Mauro mocht blijven. Noodgedwongen volgde hij een opleiding in de ict. Tot voor kort had hij een vaste aanstelling als assistent-netwerkbeheerder op een middelbare school. Dat werk deed Mauro met veel plezier, toch was het niet zijn droombaan. Al zes jaar was hij in zijn hoofd en op papier bezig met het opzetten van een eigen kledingmerk. Op 16 december 2021 was de tijd rijp: Mausons was geboren.

"Zonder met een vinger te wijzen wil ik graag een nieuwe standaard creëren in de kledingindustrie. Ik ben een positief ingesteld mens, als je de wereld wil veranderen, moet je bij jezelf beginnen"

Het assortiment bestaat vooralsnog uit boxershorts en T-shirts. Met Mausons wil Mauro zich inzetten voor een betere wereld. De hedendaagse kledingindustrie wordt in zijn ogen gekenmerkt door slechte arbeidsomstandigheden, giftige grondstoffen en enorm waterverbruik. ,,Zonder met een vinger te wijzen wil ik graag nieuwe standaard creëren in de kledingindustrie. Ik ben een positief ingesteld mens. Als je de wereld wil veranderen, moet je echt bij jezelf beginnen. Met Mausons wil ik de wereld graag een beetje mooier maken. En als ondernemer wil ik zoveel mogelijk mensen inspireren.’’

Lees ook: Startup van de Week Regreener helpt bedrijven CO2-uitstoot te compenseren

Hoe ben je op het idee gekomen een kledingmerk in duurzame onderbroeken te beginnen?

,,Als puber was ik al geïnteresseerd in de modewereld, probeerde alle trends te volgen. Het dragen van mooie kleding kan een krachtige boost aan iemands zelfvertrouwen geven. Het idee voor Mausons ontstond zo’n zes jaar geleden, tijdens de zwangerschap van mijn vriendin. In die periode ben gaan nadenken over wie ik ben en wat ik wil, de rest van mijn leven. Ik heb bijna mijn hele leven angst, verdriet en boosheid gehad en wilde daar zo graag van af. Ondanks een lieve vriendin, pleegouders en vrienden heb ik me vaak alleen gevoeld, omdat niemand precies snapt wat ik heb meegemaakt. Ik bleef lang hangen in negatieve gevoelens, terwijl ik zo graag verder wilde groeien. Ook dacht ik na in wat voor wereld mijn dochter Nova Lou zou opgroeien. Ik wilde graag het goede voorbeeld geven.

Met Mausons kan ik impact maken. Omdat ik per se een onderbroek wilde ontwikkelen waar ik 100 procent achter sta, heb ik ruim de tijd genomen. De onderbroeken zijn gemaakt van beukenhoutpulp uit Oostenrijk. De stof zelf is composteerbaar maar de elastische band nog niet. Ik werk aan een manier om het ondergoed 100 procent volledig composteerbaar te maken. Ik wilde per se Europese productie in een fabriek met goede werkomstandigheden. Die vond ik in Portugal. De onderbroeken moesten ook goed zitten natuurlijk, met ademende stof om te voorkomen dat je een plakzak krijgt. En hij moet goed aansluiten op de liezen, zodat je niet de hele tijd je onderbroek moet rechttrekken. Toen de eerste onderbroeken zijn verkocht, heb ik veel feedback gevraagd en kleine dingen aangepast. 2022 Is voor mij echt een opstartjaar. En, niet onbelangrijk: de onderbroeken worden verstuurd in een composteerbare verpakking.’’

Door wie of wat laat jij je inspireren?

,,Dat zijn twee personen: Simon Sinek en Gary Vaynerchuk aka Gary Vee.

Sinek is ondernemer en auteur en staat bekend om de Golden Circle, een manier van denken waarbij de waarom-vraag cruciaal is. Hij heeft me geleerd om van binnen naar buiten te werken, in plaats van andersom. En Gary heeft vijf New York Times bestsellers op zijn naam en is oprichter van zes grote marketingbedrijven. Hij is een koning op alle social media platforms en ziet vriendelijkheid en oprechtheid als de sleutel voor succes.’’

Welke tips het je voor mensen met een innovatief idee die een onderneming willen opstarten?

,,Heb geduld, neem geen overhaaste beslissingen, maar blijf wel lopen: er is altijd licht aan het einde van de tunnel. Daar weet ik echt alles van. Ik raak niet meer van de leg bij een hobbeltje of tegenslag. Ik ben zo vaak gevallen en weer omhoog gekropen. Naast het hebben van geduld raad ik starters ook aan om na te denken over de vraag welke positieve bijdrage jouw onderneming kan leveren aan de rest van de wereld.’’

"Ik raak niet meer van de leg bij een hobbeltje of tegenslag. Ik ben zo vaak gevallen en weer omhoog gekropen"

Wat zijn je ambities met Mausons?

,,Ik beschouw dit jaar als een testjaar en heb tot nu toe zo’n duizend onderbroeken verkocht. Dat betekent dat er vraag naar is. Die aantallen moeten in 2023 omhoog. Ik ben begonnen met een klein beetje geld van mezelf en familie en vrienden. Een investeerder zou welkom zijn. Ik wil een zomer- en wintercollectie maken, ook wil ik het assortiment uitbreiden met sokken. Verder zijn er plannen om met een damescollectie te komen, maar dat is iets voor de lange termijn. Mijn grootste doel blijft toch om de modewereld een stukje mooier te maken door maximaal in te zetten op een volledig duurzame productieketen. Dat doe ik het liefst ook met andere ondernemers.‘’

Stel, je onderbroekenavontuur mislukt… Is er een plan B?

,,Sinds ik Mausons heb opgericht, barst ik van de ideeën. Ik schrijf ook alles op. In de schoenenindustrie valt ook nog veel te winnen. Ik heb al een sneaker van ananasleer laten maken. Ik zie Mausons echts als een beginpunt. Mocht het bedrijf omvallen, dan is mijn doel nog steeds hetzelfde: een nieuwe standaard creëren in de kledingindustrie. En ik heb heel veel geduld.’’

Lees ook: Startup van de Week: SOUS, culinaire ervaringen in een box, thuisbezorgd

Je bent nu een trotse ondernemer en spreekt zelf van Mauro 2.0. Hoe blik je terug op Mauro 1.0?

,,Ik ben gevormd door de keuze die mijn ouders hebben gemaakt. Ik heb mezelf moeten redden. Jarenlang heb ik me boos, verdrietig en bang gevoeld, maar ben nu een positief persoon. Ik heb een fijn gezin, familie en vrienden, een koophuis en een eigen onderneming. Mijn naam zal altijd geassocieerd worden met het kinderpardon. Als het asielbeleid op de agenda van de Tweede Kamer staat, word ik regelmatig door media benaderd om mijn mening te geven. Ik heb geaccepteerd dat het er bij hoort. Ik ben nu de Mauro die ik graag wil zijn.’’

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws