Nieuws Duurzaamheid

Vleesproductie: meer ondernemers spelen in op informatiebehoefte consument

Tom Hopman en zijn vrouw Lianne uit Beemte Broekland zijn een van de veertien geselecteerde varkensboeren die leveren aan PLUS. De supermarktketen speelt in op een trend. Steeds meer consumenten willen nu eens echt weten waar hun voedsel vandaan komt, blijkt uit onderzoek van Centraal Bureau voor Levensmiddelen.

Pieter Steenbergen (AD) 7 februari 2020

Varkensboer vleesindustrie duurzaam

Varkensboer Tom Hopman met zijn vrouw Lianne en kinderen Gijs en Anna in de varkensstal. Foto: Hans van de Vlekkert

Hopman is een jonge ondernemer (32) die een jaar of wat terug het bedrijf van zijn vader heeft overgenomen. Op de boerderij in Beemte Broekland leven varkens, zoogkoeien en Blonde d’Aquitaine vleesvee. De boer bouwde vorig jaar een nieuwe stal voor de varkens waar hij heel trots op is, zo vertelt hij aan het AD.

,,Wij hebben geen groot bedrijf, maar proberen wél altijd voorop te lopen. Wij houden bijvoorbeeld onze zeugen al sinds 1999 in groepshuisvesting, ver voordat dit gangbaar werd in de varkenshouderij en we hebben in 2019 dus een geheel nieuwe stal voor de varkens gebouwd.’’

Welzijn van dieren

,,Wij hebben altijd al veel aandacht besteed aan het welzijn van onze dieren. Als je bijvoorbeeld varkens ruwvoer of strooisel geeft, worden ze actiever. Dat helpt ons om te controleren of het goed met ze gaat. Het geeft ook gewoon een goed gevoel om bijvoorbeeld de zeugen in het zaagsel te leggen, vlak voordat de biggen geboren gaan worden. Dat vinden ze fijn.”

''Wij hebben geen groot bedrijf, maar proberen wél altijd voorop te lopen''

Tom Hopman, varkensboer en ondernemer

,,Ons werk wordt ook steeds beter controleerbaar. We waren bijvoorbeeld gewend om elke dag een handvol hooi in het hok van de drachtige zeugen te gooien. Dat is aan het eind van de dag verdwenen. Tegenwoordig hangen er manden met hooi in de hokken, waaruit de dieren zelf het hooi moeten halen. Het effect is hetzelfde, maar nu is het bij een externe controle altijd zichtbaar dat we hooi geven. Ik heb daar geen moeite mee. Want als je vanuit een concept bepaalde dingen belooft, moet je dat ook kunnen laten zien.”

Samenwerking met PLUS

Als het goed is kan Hopman met de nieuwe stal dertig jaar vooruit. ,,Dan ga je niet na een paar jaar weer opnieuw investeren om vrijloopkraamhokken te plaatsen”, verklaart eigenaar Tom Hopman die de gesloten varkenshouderij zoals gezegd enkele jaren geleden van zijn ouders overnam. ,,We hebben vertrouwen in het Beter Leven Keurmerk, waaraan we al lange tijd meedoen. Nu verplaatsen we de biggen al heel snel zodat we voldoen aan de oppervlakte-eis. Maar in de nieuwe stal kunnen we de biggen tot 25 kilo in het kraamhok laten. De worpgrootte is gemiddeld vijftien biggen.”

De nieuwe zeugenstal is ook voorzien van een dekstal met groepshokken, groepshuisvesting met voerstations en vleesvarkensafdelingen. Hij is daarmee in alle opzichten een aantrekkelijke partij gebleken met wie PLUS graag wilde samenwerken. Varkensboeren hebben expliciet met de supermarkt afgesproken dat zij exclusief hun vlees in de schappen van PLUS leggen.

,,Het zijn allemaal gezinsbedrijven die vooruit willen op het gebied van duurzaamheid en dierenwelzijn. Ondernemers die voorop lopen en op die manier meerwaarde creëren.”

Verzekerd van bepaalde afname vlees

Ook vleesproducent Vion is betrokken, de tussenpartij tussen boeren en afnemers. Hopman: ,,Voor de centen hoef ik dit niet te doen. Ja, je bent verzekerd van een bepaalde afname en we krijgen een onkostenvergoeding, de samenwerking op langere termijn staat voorop. Maar dit levert waardering op, ze halen ons en onze werkwijze uit de anonimiteit.”

''Door als kleine club boeren met elkaar samen te werken, kunnen we elkaar op elk gebied versterken''

Tom Hopman, varkensboer en ondernemer

Kennis bij consument

,,Consumenten weten nu waar hun stukje vlees vandaan komt. En door als kleine club boeren met elkaar samen te werken, kunnen we elkaar op elk gebied versterken. Dat we samen aan tafel zitten is al een hele stap, dat gebeurde in het verleden niet zo gauw. De tijd moet er rijp voor zijn en dat is het nu.”

,,De supermarkt is door samenwerkingen als deze, flink teruggegaan in afneemstromen. En daarmee transparanter over de oorsprong van het voedsel.”

Dit past helemaal in het Hopmans plaatje. ,,We willen geen grote onderneming zijn, maar wel bestaansrecht houden. Dat doe je door je te onderscheiden. Dat deden we al met Beter Leven en dit is een mooi vervolg daarop. Waar ik vooral trots op ben is dat we als gezinsbedrijf op een verantwoorde manier ons brood kunnen verdienen.”