Podcast

Podcast: hoe vier vrouwelijke ondernemers de term ‘duurzaamheid’ herzien

Met scherpe humor en een verfrissende blik onderzoeken de net afgestudeerden Jet van Geen, Bodine van Styrum, Frederique Glazener en Juliette Westerink in de Broeicast de uitdagingen waar onze samenleving op dit moment voor staat. Het resultaat? Een podcast over duurzaamheid. Al hebben zij het liever over toekomstbestendigheid.

Jet van Geen, Bodine van Styrum, Frederique Glazener en Juliette Westerink van Broeicast.

Van onze redactie 25 oktober 2020

,,Duurzaamheid wordt niet als sexy gezien. Bij het woord denken we al snel aan het milieu, de natuur redden - iets waar wij als stedelingen weinig mee relateren. Onze podcast gaat echter over het zelfbehoud. Over het behoud van het geweldige leven dat we nu leiden, zonder overstromingen, stormen en armoede'', vertelt Bodine van Styrum. Het doel van de ondernemers is om het D-word (zoals ze duurzaamheid noemen) te herpositioneren: het sexy en relevant te maken voor hun leeftijdsgenoten.

Lees ook: De keten is rond: nieuwe serie met experts over de circulaire economie

Van zeewierboerderij tot PET-flesbroek

Wat kan de luisteraar verwachten? Van de opkomst van zeewierboerderijen tot nieuwe broeken van Fabienne Chapot die van 95 procent gerecyclede PET-flessen zijn gemaakt - alles komt aan bod. Met aanstekelijk enthousiasme, confronterende feiten en de slappe lach benaderen de ondernemers klimaatverandering op een positieve manier. Voor het produceren van een t-shirt is bijvoorbeeld gemiddeld 2.500 liter water nodig, zo blijkt in de eerste aflevering over mode. Dat is evenveel als drie jaar drinkwater.

De podcast is volgens de makers alles behalve belerend, aan moraalridders hebben ze geen boodschap. Het gaat volgens hen om kansen en om oplossingen, voor een lekker leven, ook nog in de toekomst. ,,We zijn gewoon vier vriendinnen die zich afvragen hoe ze het fijne leven dat ze hebben kunnen behouden, en daar experts bij betrekken. Ze gaan we het gesprek aan met succesvolle ondernemers als Quinten Selhorst (ceo Felyx) en Kees Kruythoff (ceo Live Kindly Co.). Luisteraars krijgen hierdoor een unieke kans om in gesprek te gaan met de koplopers van de transitie in een sector. Als je wilt duiken in wat er gaande is rondom duurzaamheid in een sector, kan dat soms heel vermoeiend zijn omdat er zoveel informatie is. Door koplopers binnen zo’n sector te laten vertellen, kom je direct tot de kern van wat er nu speelt en raak je tegelijkertijd geïnspireerd'', benadrukt Juliette Westerink.

''Als je wilt duiken in wat er gaande is rondom duurzaamheid in een sector, kan dat soms heel vermoeiend zijn omdat er zoveel informatie is''

Juliette Westerink, Broeicast

Van 'groene gekkies' tot creatieve ondernemers

Westerink moet lachen als er wordt gevraagd hoe zij bij elkaar zijn gekomen. ,,Ik wist dat Fred, Bo en Jet ook heel erg bezig waren met duurzaamheid omdat heel vaak op een feestje er wel iemand was, die zei: je moet eens met Bodine gaan praten, die doet ook ‘dat soort dingen’; verwijzend naar mijn acties om een jaar niet te winkelen en plastic te scheiden in mijn studentenhuis. Op een ander feestje was het niet Bodine maar Jet of Frederique waar ik mee moest gaan praten. Maar altijd die drie.''

Een groen begin is het halve werk

Met de podcast hopen de ondernemers leeftijdsgenoten het gevoel te geven dat we collectief aan de slag kunnen gaan met het beter maken van onze eigen toekomst. ,,Wij vragen de experts om een gouden tip voor de luisteraar welke acties nou het meest invloed hebben om de transitie te stimuleren en pluizen zelf per thema zoveel mogelijk praktische tips uit wat je zelf kan doen als consument, burger en werknemer in een bepaalde sector'', vertelt Frederique Glazener.

Elke week is een nieuwe podcast én webinar te beluisteren via deze link.

Lees ook: Na ondernemerssucces is er GoodLIFE Radio: zo pakt YPCA, De Radiofabriek het aan

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Broodje Verhaal

Karin Veldhuizen durft het met haar watersportcamping in Heeg anders te doen (mét succes)

Ze is 'allergisch voor saai'. Karin Veldhuizen is van initiatieven is als de Literaire Caravan met Tommy Wieringa en bijvoorbeeld een masterclass Douche Zingen voor Dummies met Lucette van den Berg. De creatief directeur en eigenaresse van watersportcamping Heeg zegt als ondernemer van de 'burgerlijke ongehoorzaamheid' te zijn en van samenwerking met juist concurrentie en bedrijven in andere sectoren, ook als dat helemaal niet logisch lijkt. Voorbeelden te over, in deze storytelling-aflevering van Broodje Verhaal.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details