Podcast

Podcast: hoe vier vrouwelijke ondernemers de term ‘duurzaamheid’ herzien

Met scherpe humor en een verfrissende blik onderzoeken de net afgestudeerden Jet van Geen, Bodine van Styrum, Frederique Glazener en Juliette Westerink in de Broeicast de uitdagingen waar onze samenleving op dit moment voor staat. Het resultaat? Een podcast over duurzaamheid. Al hebben zij het liever over toekomstbestendigheid.

Foto Founders podcast

Jet van Geen, Bodine van Styrum, Frederique Glazener en Juliette Westerink van Broeicast.

Van onze redactie 25 oktober 2020

,,Duurzaamheid wordt niet als sexy gezien. Bij het woord denken we al snel aan het milieu, de natuur redden - iets waar wij als stedelingen weinig mee relateren. Onze podcast gaat echter over het zelfbehoud. Over het behoud van het geweldige leven dat we nu leiden, zonder overstromingen, stormen en armoede'', vertelt Bodine van Styrum. Het doel van de ondernemers is om het D-word (zoals ze duurzaamheid noemen) te herpositioneren: het sexy en relevant te maken voor hun leeftijdsgenoten.

Van zeewierboerderij tot PET-flesbroek

Wat kan de luisteraar verwachten? Van de opkomst van zeewierboerderijen tot nieuwe broeken van Fabienne Chapot die van 95 procent gerecyclede PET-flessen zijn gemaakt - alles komt aan bod. Met aanstekelijk enthousiasme, confronterende feiten en de slappe lach benaderen de ondernemers klimaatverandering op een positieve manier. Voor het produceren van een t-shirt is bijvoorbeeld gemiddeld 2.500 liter water nodig, zo blijkt in de eerste aflevering over mode. Dat is evenveel als drie jaar drinkwater.

De podcast is volgens de makers alles behalve belerend, aan moraalridders hebben ze geen boodschap. Het gaat volgens hen om kansen en om oplossingen, voor een lekker leven, ook nog in de toekomst. ,,We zijn gewoon vier vriendinnen die zich afvragen hoe ze het fijne leven dat ze hebben kunnen behouden, en daar experts bij betrekken. Ze gaan we het gesprek aan met succesvolle ondernemers als Quinten Selhorst (ceo Felyx) en Kees Kruythoff (ceo Live Kindly Co.). Luisteraars krijgen hierdoor een unieke kans om in gesprek te gaan met de koplopers van de transitie in een sector. Als je wilt duiken in wat er gaande is rondom duurzaamheid in een sector, kan dat soms heel vermoeiend zijn omdat er zoveel informatie is. Door koplopers binnen zo’n sector te laten vertellen, kom je direct tot de kern van wat er nu speelt en raak je tegelijkertijd geïnspireerd'', benadrukt Juliette Westerink.

''Als je wilt duiken in wat er gaande is rondom duurzaamheid in een sector, kan dat soms heel vermoeiend zijn omdat er zoveel informatie is''

Juliette Westerink, Broeicast

Van 'groene gekkies' tot creatieve ondernemers

Westerink moet lachen als er wordt gevraagd hoe zij bij elkaar zijn gekomen. ,,Ik wist dat Fred, Bo en Jet ook heel erg bezig waren met duurzaamheid omdat heel vaak op een feestje er wel iemand was, die zei: je moet eens met Bodine gaan praten, die doet ook ‘dat soort dingen’; verwijzend naar mijn acties om een jaar niet te winkelen en plastic te scheiden in mijn studentenhuis. Op een ander feestje was het niet Bodine maar Jet of Frederique waar ik mee moest gaan praten. Maar altijd die drie.''

Broeicast Talk

Een groen begin is het halve werk

Met de podcast hopen de ondernemers leeftijdsgenoten het gevoel te geven dat we collectief aan de slag kunnen gaan met het beter maken van onze eigen toekomst. ,,Wij vragen de experts om een gouden tip voor de luisteraar welke acties nou het meest invloed hebben om de transitie te stimuleren en pluizen zelf per thema zoveel mogelijk praktische tips uit wat je zelf kan doen als consument, burger en werknemer in een bepaalde sector'', vertelt Frederique Glazener.

Elke week is een nieuwe podcast én webinar te beluisteren via deze link.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

KBF3248 John Wilson HBL Online
De Ondernemer

De meeste klanten vind je niet via één kanaal

Succesvol ondernemen vergt flexibiliteit en veerkracht, om kansen te zien en te benutten, onder uiteenlopende omstandigheden. CEO John Wilson van de Fixami-groep uit Tilburg kende dit jaar gemengde gevoelens: succes voor zijn bedrijf, terwijl hij ook zag hoe zwaar andere ondernemers het hebben. Mede daarom ook veel e-commerce-tips in onderstaande podcast: spreiding is de sleutel.

Details
KVK Innovatie Top 100 Key Visual ondernemer
De Ondernemer

Oproep prominenten KVK Innovatie Top 100: 'Durf te investeren en risico te nemen’

In deze podcast gaan we in gesprek met ondernemers die eerder een prominente plek in de KVK Innovatie Top 100 hebben bemachtigd. Arnold van der Linden (Timmerbedrijf Van der Linden), Alexander Suma (IbisPower) en Willemijn Wortelboer (Raw Paints) vertellen hoe hun bedrijf zich sindsdien ontwikkeld, hoe innovatief zij ondernemend Nederland vinden én geven innovatieve adviezen aan collega-ondernemers.

Details
Newyorkpizza pizza
De Ondernemer

Philippe Vorst (ceo New York Pizza): 'Uitbreiden in België en Duitsland'

Philippe Vorst, ceo van New York Pizza, zoekt de verdere groei van de franchiseketen in het buitenland. Nog dit jaar gaat de eerste vestiging open in België, ook in Duitsland komt uitbreiding, vertelde hij bij De Ondernemer Radio. ,,Als we niet groeien, lopen we achteruit.”

Details
Boris Johnson handen lucht
De Ondernemer

Expert Van Otterloo: 'Brexit? Het is absurd wat er hier nu gebeurt'

Nog maar vier weken voor Brexit dan toch écht een feit is. Wat kan er nog tussen Boris Johnson en de EU afgesproken worden die laatste weken en bovenal: hoe kunnen en moeten ondernemers weten waar ze aan toe zijn? Brexit-expert Lennard van Otterloo geeft vanuit Londen duiding en uitleg; New York Pizza-ceo Philippe Vorst vertelt hoe hij omgaat met hun transport en opslag (pizzadeeg) naar en in het Verenigd Koninkrijk.

Details
Derrick neleman liemes podcast 1
De Ondernemer

Derrick Neleman verrast met weer nieuwe stappen: 'Ik wil Coolblue van de wijnen worden'

Neleman Wijnen doet de wijnbranche op z'n grondvesten schudden: het bedrijf heeft in ons land in korte tijd een plek in top 5 verworven en eigenaar Derrick Neleman blijft stevig inzetten op groei. In de podcast vertelt hij over drie weer nieuwe, verrassende stappen binnen zijn bedrijf: een strategische samenwerking met Wijntransport, de opening van een eigen warehouse en vertrek bij PostNL én de lancering van biowijn.nl.

Details