Podcast

Podcast: hoe vier vrouwelijke ondernemers de term ‘duurzaamheid’ herzien

Met scherpe humor en een verfrissende blik onderzoeken de net afgestudeerden Jet van Geen, Bodine van Styrum, Frederique Glazener en Juliette Westerink in de Broeicast de uitdagingen waar onze samenleving op dit moment voor staat. Het resultaat? Een podcast over duurzaamheid. Al hebben zij het liever over toekomstbestendigheid.

Foto Founders podcast

Jet van Geen, Bodine van Styrum, Frederique Glazener en Juliette Westerink van Broeicast.

Van onze redactie 25 oktober 2020

,,Duurzaamheid wordt niet als sexy gezien. Bij het woord denken we al snel aan het milieu, de natuur redden - iets waar wij als stedelingen weinig mee relateren. Onze podcast gaat echter over het zelfbehoud. Over het behoud van het geweldige leven dat we nu leiden, zonder overstromingen, stormen en armoede'', vertelt Bodine van Styrum. Het doel van de ondernemers is om het D-word (zoals ze duurzaamheid noemen) te herpositioneren: het sexy en relevant te maken voor hun leeftijdsgenoten.

Lees ook: De keten is rond: nieuwe serie met experts over de circulaire economie

Van zeewierboerderij tot PET-flesbroek

Wat kan de luisteraar verwachten? Van de opkomst van zeewierboerderijen tot nieuwe broeken van Fabienne Chapot die van 95 procent gerecyclede PET-flessen zijn gemaakt - alles komt aan bod. Met aanstekelijk enthousiasme, confronterende feiten en de slappe lach benaderen de ondernemers klimaatverandering op een positieve manier. Voor het produceren van een t-shirt is bijvoorbeeld gemiddeld 2.500 liter water nodig, zo blijkt in de eerste aflevering over mode. Dat is evenveel als drie jaar drinkwater.

De podcast is volgens de makers alles behalve belerend, aan moraalridders hebben ze geen boodschap. Het gaat volgens hen om kansen en om oplossingen, voor een lekker leven, ook nog in de toekomst. ,,We zijn gewoon vier vriendinnen die zich afvragen hoe ze het fijne leven dat ze hebben kunnen behouden, en daar experts bij betrekken. Ze gaan we het gesprek aan met succesvolle ondernemers als Quinten Selhorst (ceo Felyx) en Kees Kruythoff (ceo Live Kindly Co.). Luisteraars krijgen hierdoor een unieke kans om in gesprek te gaan met de koplopers van de transitie in een sector. Als je wilt duiken in wat er gaande is rondom duurzaamheid in een sector, kan dat soms heel vermoeiend zijn omdat er zoveel informatie is. Door koplopers binnen zo’n sector te laten vertellen, kom je direct tot de kern van wat er nu speelt en raak je tegelijkertijd geïnspireerd'', benadrukt Juliette Westerink.

''Als je wilt duiken in wat er gaande is rondom duurzaamheid in een sector, kan dat soms heel vermoeiend zijn omdat er zoveel informatie is''

Juliette Westerink, Broeicast

Van 'groene gekkies' tot creatieve ondernemers

Westerink moet lachen als er wordt gevraagd hoe zij bij elkaar zijn gekomen. ,,Ik wist dat Fred, Bo en Jet ook heel erg bezig waren met duurzaamheid omdat heel vaak op een feestje er wel iemand was, die zei: je moet eens met Bodine gaan praten, die doet ook ‘dat soort dingen’; verwijzend naar mijn acties om een jaar niet te winkelen en plastic te scheiden in mijn studentenhuis. Op een ander feestje was het niet Bodine maar Jet of Frederique waar ik mee moest gaan praten. Maar altijd die drie.''

Broeicast Talk

Een groen begin is het halve werk

Met de podcast hopen de ondernemers leeftijdsgenoten het gevoel te geven dat we collectief aan de slag kunnen gaan met het beter maken van onze eigen toekomst. ,,Wij vragen de experts om een gouden tip voor de luisteraar welke acties nou het meest invloed hebben om de transitie te stimuleren en pluizen zelf per thema zoveel mogelijk praktische tips uit wat je zelf kan doen als consument, burger en werknemer in een bepaalde sector'', vertelt Frederique Glazener.

Elke week is een nieuwe podcast én webinar te beluisteren via deze link.

Lees ook: Na ondernemerssucces is er GoodLIFE Radio: zo pakt YPCA, De Radiofabriek het aan

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details