Aangeboden door Scheria, Esbro en GroenlandGroup

Nieuws Duurzaamheid

De Wellfoortkip: sweet spot tussen kwaliteit en prijs

Duurzaam, diervriendelijk én betaalbaar: de Wellfoortkip wordt voor Scheria in Stompwijk de nieuwe standaard, met kwaliteit en prijs perfect in balans. Dankzij ‘ketenkracht’: in alle schakels van de keten wordt het ‘kipconcept’ getest en gecertificeerd.

Irene de Vette 17 september 2020

Esbro kip portret

Directeur Coen van Santen van Scheria. Foto: Machtelt Mostert

In Nederland is de belangstelling voor dier-, milieu- en consumentvriendelijke kip groot. Tegelijkertijd blijft het prijskaartje voor veel consumenten doorslaggevend. Scheria, leverancier van kipproducten, zocht al een tijd naar een product dat precies die sweet spot tussen kwaliteit en prijs raakt.

Dat vonden ze in de Wellfoortkip, een sterk kippenras dat met natuurlijke voeding opgroeit op duurzame boerderijen in de Benelux. ,,De naam Wellfoort staat voor ‘wellness’ en ‘kracht’: vitale kip, gegarandeerd 100 procent antibiotica en salmonellavrij,” vertelt directeur Coen van Santen.

''Door het early feeding principe is de Wellfoortkip sterk: zodra de kuikentjes uit het ei komen, hebben ze voer tot hun beschikking''

Coen van Santen, directeur Scheria

Familiebedrijf sinds 1925

Vanuit het Zuid-Hollandse Stompwijk opereert het familiebedrijf Scheria al sinds 1925. ,,Vanuit de bakfiets verkocht mijn opa boter, kaas en eieren. ,,Zijn zoons, onze vaders, begonnen met de verkoop van kip. Sinds 2000 leiden we het bedrijf met drie neven en richten we ons steeds meer op kwaliteitskip. We verwerken het vlees tot meer dan 600 producten, van rollades tot cordon bleus, die we vervolgens verpakken en via grossiers distribueren naar slagerijen, poeliers en groothandels.”

De Wellfoortkip is een zogenaamd ‘kipconcept’ , een product met een herkenbare naam dat aan strenge eisen moet voldoen om die naam te mogen dragen. ,,Veel van de kip in ons land komt uit het buitenland, bijvoorbeeld uit Polen. Voor boeren is met deze ‘reguliere’ kip nauwelijks meer winst te behalen. Daarom moet je je onderscheiden met duidelijke concepten. Dat hebben we eerder gedaan met onze Gildehoen, Scharrelhoen en Polderhoen: onze scharrel- en biologische kipsoorten. Nu maken we ook die stap met de reguliere kip: we schakelen voor 100 procent over op de Wellfoort.”

''In alle schakels van de keten wordt het product getest en gecertificeerd. Zo krijgt salmonella geen kans''

Coen van Santen, directeur Scheria

Grote presentatie en proeverij

Van diervoedingsleverancier tot boerderij tot slachterij: bij de Wellfoortkip is de productieketen geheel gesloten en transparant. Dat noemt Van Santen ‘ketenkracht’. ,,In alle schakels van de keten wordt het product getest en gecertificeerd. Zo krijgt salmonella geen kans. Door het early feeding principe is de Wellfoortkip sterk: zodra de kuikentjes uit het ei komen, hebben ze voer tot hun beschikking. Gebruik van antibiotica is niet nodig. Het voer is 100 procent natuurlijk zonder toevoeging van meel- of graansoorten.”

Scheria introduceerde de Wellfoort in april bij zijn partners. ,,We organiseerden een grote presentatie en proeverij. Het verhaal sloeg aan, maar de smaak van het product trok hen over de streep. Vooral in gegrilde bereidingen springt de Wellfoortkip eruit: het vlees blijft heel mals en sappig.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Scheria, Esbro en GroenlandGroup. Voor meer informatie ga je naar wellfoort.nl

Ambachtelijke winkels kiezen duurzame kip

De Palvé Versgroep levert dagelijks zo’n 25.000 verschillende versproducten aan ambachtelijke zaken. Onlangs zijn ze overgestapt op de Wellfoortkip.

Harmen van Balen Walter is Algemeen Manager van de Palvé Versgroep en ziet sinds het begin van de coronacrisis dat het ambachtelijke kanaal meer klandizie heeft gekregen. ,,Daarmee bedoelen we de slagers, delicatessenwinkels en andere speciaalzaken waar we aan leveren. We leverden al duurzame kip met twee of drie sterren, maar voor de ‘reguliere kip’, toch nog een veelgevraagd product, bestond er eigenlijk geen goed alternatief.”

Duidelijk verhaal

Met de Wellfoortkip kunnen deze winkels tegen een marginaal prijsverschil kwaliteitsvlees gaan verkopen mét een duidelijk verhaal. ,,De bakjes vlees in de supermarkt kunnen dat verhaal niet overbrengen, maar een winkelier kan dat wel. Bijvoorbeeld hoe de kuikens, zodra ze uit het ei kruipen, water en voer tot hun beschikking hebben. Of dat het voer 100 procent natuurlijk is. Voor consumenten is het een prettige gedachte dat het hele productieproces op een duurzame en diervriendelijke manier gebeurt. Het is een grote stap voorwaarts: ik denk dat er op relatief korte termijn zelfs geen reguliere kip meer te krijgen is. Straks kunnen consumenten kiezen uit Wellfoortkip, naast scharrel- of biologische kip. We zijn er enorm trots op dat we als partners deze stap mee mogen maken.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.