Actueel

Fietskoeriers winnen terrein in bezorgland: ‘Dit is de toekomst’

 
Fietskoerier Rik Verhoeven (22) snelt op zijn elektrische fiets mét aanhanger vol pakketten door Uden. ,,Op de fiets ben je meestal veel sneller dan de busjes.” Fietskoerier Rik Verhoeven (22) snelt op zijn elektrische fiets mét aanhanger vol pakketten. Foto: Jeroen Appels/Van Assendelft
Fietskoerier Rik Verhoeven (22) snelt op zijn elektrische fiets mét aanhanger vol pakketten. Foto: Jeroen Appels/Van Assendelft
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

Pakketten en poststukken worden steeds vaker door fietskoeriers bezorgd. De koeriersbedrijven schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Ze zijn snel, persoonlijk én duurzaam. ,,Ik zou dit in elk dorp van 40.000 inwoners kunnen starten.” Op pad met een fietskoerier.

Lees verder onder de advertentie

Aan de overkant van de weg in Uden rijdt Rik Verhoeven (22), een frisse jongeman met donkere wenkbrauwen en bruin haar tot in zijn nek, op een groene bakfiets. Bij elke pedaalslag beweegt hij zijn schouders op en neer, vanwege het grote gewicht van de aanhanger die hij achter zich aan sleept.

Tientallen pakketten en poststukken die hij bij klanten heeft opgehaald, levert hij af bij ‘de hub’ in Uden, een van de drie vestigingen van fietskoeriersbedrijf Groenbezorgen. Vervolgens sorteren zijn collega’s de stukken voor verdere bezorging. Terwijl zij daarmee bezig zijn, springt Verhoeven alweer op zijn fiets voor een volgende ronde door Uden. Het Brabants Dagblad fietste voor dit artikel met hem mee.

De postbezorger van PostNL die even een pakje komt afgooien is elke dag iemand anders. Wij maken echt contact met mensen

Rik Verhoeven, fietskoerier

Verhoeven heeft een lijst met 22 adressen waar hij tussen drie en vijf uur ‘s middags pakketten en poststukken moet ophalen. Waar hij precies moet zijn, geeft zijn smartphone op zijn stuur aan. De app waar Groenbezorgen mee werkt, heeft daarop de efficiëntste route bepaald.

Lees verder onder de advertentie

,,Ik doe dit werk nu vier jaar fulltime”, zegt Verhoeven rustig trappend. Hij heeft de elektrische ondersteuning van zijn bakfiets bijna op het maximum gezet, omdat een volle bak behoorlijk zwaar kan worden. ,,Tot corona uitbrak, werkte ik in de horeca en voetbalde ik. Dat ging ineens allemaal niet meer. Toen ben ik bij Groenbezorgen beland. Ik vind het heerlijk werk. Je bent buiten, je beweegt en je komt met allerlei mensen in aanraking. Geen dag is hetzelfde.”

Groenbezorgen ging in zes jaar naar vijftig koeriers

Bedrijven als Groenbezorgen, dat vestigingen heeft in Uden, Veghel en Oss, schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond. Oprichter Ruud Alofs (35) begon er in 2018 mee in zijn uppie. Al snel stapte zijn tweelingbroer Thijs ook in. Inmiddels hebben ze vijftig koeriers voor zich fietsen, in de leeftijd van 16 tot 69 jaar.

Transport en Logistiek Nederland (TLN), de branchevereniging voor de logistieke sector, schatte dat er begin 2022 3.500 ‘vrachtfietsen’ rondreden in Nederland. In 2025 zal dat aantal naar verwachting tot ruim 10.000 zijn gestegen. Oorzaken zijn volgens TLN de druk op de leefbaarheid in de steden en het beleid van veel overheden, dat steeds meer gericht is op verduurzaming. Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten bestelbusjes en vrachtwagens met verbrandingsmotoren uit stedelijke gebieden weren onder de noemer van een ‘zero-emissiezone’.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Hoe dit Gelderse familiebedrijf slim inspeelt op de zero-emissiezones in de binnenstad

Fietsbezorging is ideaal voor de last mile; het snel en over een relatief korte afstand ophalen en bezorgen van pakketten. Denk aan maaltijden, medicijnen en pakketten voor de lokale of regionale markt.

‘Fietskoerier is sneller door dorp dan bestelbus’

Verhoeven stuurt zijn elektrische bakfiets behendig via het centrum van Uden richting een aantal kantoorpanden. Hij verheugt zich vooral op het bezoekje aan de lokale notaris, want die mensen vindt hij ,,altijd zo gezellig”. En zij hem. Overal waar Verhoeven in de deuropening verschijnt, beginnen mensen te glimlachen en maken ze een praatje. Ze vinden het duidelijk fijn om te weten aan wie ze hun post, die soms grote haast heeft, toevertrouwen.

Lees verder onder de advertentie

,,Is dit de laatste keer dat we je zien?”, vraagt de dame bij de notaris, die weet dat Verhoeven binnenkort stopt als fietskoerier omdat hij weer gaat studeren. ,,Nee hoor”, verzekert hij met een glimlach. ,,Als mijn laatste dag eraan komt, dan laat ik dat bijtijds weten.”

Geen bedrijf kan het zich veroorloven niets met duurzaamheid te doen

Rik Verhoeven Fietskoerier Groenbezorgen

Eenmaal weer op de fiets omschrijft Verhoeven waarom fietskoeriers volgens hem zo worden gewaardeerd. ,, We bouwen een band met hen op. Dat gebeurt niet met de postbezorger van PostNL die even een pakje komt afgooien. Dat is ook elke dag iemand anders. Wij maken echt contact met mensen. Vandaar dat je ons ook nooit met oordopjes in zult zien.”

Fiets sneller dan auto in druk verkeer

In razende vaart fietst Verhoeven door naar het centrum van Uden, waar een zestal adressen dicht bij elkaar ligt. Regelmatig komt hij bekenden tegen en dan zwaait hij even. Hij haalt spullen op bij een babywinkel, een kledingzaak, een sieradenbedrijf dat tot voor kort alleen een webshop had en fietst vervolgens door naar het hoofdkantoor van een Brabantse restaurantketen net buiten het centrum.

Lees verder onder de advertentie

Op deze warme namiddag begint het autoverkeer in en rond Uden al flink vast te lopen. ,,Op de fiets ben je veel sneller dan auto's op deze korte afstanden”, verzekert Verhoeven . En inderdaad; een ritje langs 22 adressen is binnen anderhalf uur klaar. Maar vooral het duurzame aspect van fietskoeriers is de grote succesfactor. Verhoeven: ,,Geen bedrijf kan het zich veroorloven daar niets mee te doen.”

Fietskoerier stoot 99 procent minder CO2 uit

Accountant- en adviesbureau Grand Thornton deed vorig jaar onderzoek naar de uitstoot van postbezorgers en trok een duidelijke conclusie; ten opzichte van de bestelbusjes stoot een fietskoerier 99 procent minder CO2 uit. Zelfs bedrijven die met elektrische bussen rondrijden belasten het milieu zwaarder, om de simpele reden dat elektriciteit opwekken energie kost.

Ik zou in elke plaats met 40.000 inwoners een vestiging kunnen opzetten. Want dit is de toekomst

Ruud Alofs Oprichter Groenbezorgen

Terug in een vergaderzaaltje van ‘de hub’, zeg maar het sorteercentrum, wijst oprichter Ruud Alofs naar de muur, waar de ontwikkeling van zijn bedrijf in zes jaar tijd in beeld is gebracht. Belangrijkste wapenfeit: de ‘autostops’ die hij door het bezorgen op een fiets heeft voorkomen. Toen hij in 2018 in zijn eentje begon met Groenbezorgen, wist hij 6.000 autostops - het aantal keren dat het busje van een postbezorger ergens moet stoppen en ook weer zijn motor moet starten - te voorkomen. Vorig jaar was dat aantal gegroeid naar 210.000 stops.

Lees verder onder de advertentie

De vraag naar duurzame pakketbezorging is enorm, zegt Alofs. ,,Ik zou in elke plaats met 40.000 inwoners een vestiging kunnen opzetten. Want dit is de toekomst.”

Groenbezorgen-oprichter Ruud Alofs (vooraan) sorteert de poststukken en pakketten die zojuist door een van zijn werknemers zijn bezorgd. Zes jaar geleden begon hij met één fiets, nu heeft hij vijftig koeriers in dienst. Groenbezorgen-oprichter Ruud Alofs (vooraan) sorteert de poststukken en pakketten die zojuist door een van zijn werknemers zijn bezorgd. Zes jaar geleden begon hij met één fiets, nu heeft hij vijftig koeriers in dienst. Foto: Van Assendelft Fotografie
Groenbezorgen-oprichter Ruud Alofs (vooraan) sorteert de poststukken en pakketten die zojuist door een van zijn werknemers zijn bezorgd. Zes jaar geleden begon hij met één fiets, nu heeft hij vijftig koeriers in dienst. Foto: Van Assendelft Fotografie
Lees verder onder de advertentie