Nieuws Groei
Het gaat rap met Rotterdamse app Relive: ruim tien miljoen gebruikers
De Rotterdamse startup Relive is het afgelopen jaar harder gegroeid dan ooit tevoren. De outdoor-app heeft sinds kort meer dan tien miljoen gebruikers wereldwijd. Een verdubbeling in één jaar tijd. En dat zonder een cent uit te geven aan marketing.

Foto: Unsplash
Relive is bedoeld voor iedereen die graag erop uit gaat. Van Amerika tot aan Indonesië delen mensen hun outdooractiviteiten met deze Nederlands app; fietsen, hiken, hardlopen, skiën en meer. Eenvoudig trackt de gebruiker al zijn of haar activiteiten en deelt ze op een visuele manier, onder andere met een 3D-animatie van de route, foto’s en video’s.
Meer dan trainen en statistiek
De beleving van je activiteit staat centraal. ,,Naar buiten gaan is zoveel meer dan trainen en statistiek. Het gaat om het hebben van een mooie tijd. Het prachtige uitzicht, een zware sprint en de welverdiende koffie met vrienden horen daarbij,” vertelt Joris van Kruijssen, medeoprichter van Relive.
''Vooral in deze tijd zien we dat activiteiten nog meer worden gedeeld met familie en vrienden met wie het nu moeilijk is om af te spreken''
Van Kruijssen: ,,Vooral in deze tijd zien we dat activiteiten nog meer worden gedeeld met familie en vrienden met wie het nu moeilijk is om af te spreken. Zo blijft de verbindende en motiverende waarde van sport toch in stand, zelfs in landen met relatief strenge lockdowns.”
Ondanks corona miljoenen aanmeldingen app
Zelfs in het coronajaar 2020 heeft Relive extra hard aan de weg kunnen timmeren. De toenemende trend waarin mensen meer naar buiten gaan om te bewegen en een gezonde levensstijl erop na willen houden wordt bevestigd in de cijfers. De afgelopen zomer meldden er zich zo’n elke vijftig dagen een miljoen nieuwe mensen aan bij Relive. Wat tot een verdubbeling in de gebruikersaantallen in een jaar tijd heeft geleid. Met als mijlpaal de tien miljoen gebruikers deze week.
Foto boven: het team van het Rotterdamse Relive.
Van fietsvakantie naar bedrijf
Het idee voor Relive ontstond op een fietsvakantie op Tenerife, begin 2016. ,,Na een fantastische tocht rond het eiland wilden we ons avontuur herbeleven en delen op een mooie, visuele manier”, vertelt Van Kruijssen. ,,We beseften ons dat hier een enorme kans lag.”
De vrienden begonnen daarom het idee tijdens diezelfde vakantie nog uit te werken en zelfs al te bouwen. Vanaf dat moment ging het snel. De gebruikers aantallen groeiden hard, er werd een investering opgehaald en de app voor iOS en Android werd gelanceerd.
Op naar 100 miljoen
Inmiddels bestaat het team uit 30 mensen. Met gebruikers uit 167 landen die samen bijna 20 miljoen activiteiten per maand uploaden wordt er hard gezocht naar nieuw talent. Dit jaar staat er een verdubbeling van het team op de planning. De ambities voor de toekomst zijn namelijk flink: het grootste outdoor platform wereldwijd worden. ,,Wij werken hard door om er voor te zorgen dat 100 miljoen mensen met Relive erop uit gaan,” belooft Van Kruijssen.
Lees ook: Modestartup New Optimist brengt duurzame, sociale en lokale kleding in de rekken