Nieuws Groei
Arne van den Berg: van 'Croky Topshot' tot serieondernemer
Ken je de Topshots van Croky nog? Deze achthoekige plastic schijfjes met daarop afbeeldingen van voetballers uit de Eredivisie vond je in de jaren ’90 in een zak chips. Arne van den Berg speelde bij Willem II en was zo’n Topshot. Over een oud-prof die met Media Activation en As We Speak Podcasts nu zelf partnerships sluit.
Arne van den Berg bij opnames van de mede door zijn bedrijf ontwikkelde en geproduceerde succesvolle podcastserie Droomstart. Foto's: Ruud Voest.
Hij praat liever niet teveel over zijn tijd als profvoetballer bij Willem II. ,,Waarom zou ik? Omdat ik net iets beter tegen een bal kon trappen dan de gemiddelde Nederlander? En het is ook niet zo dat ik kan teren op een roemrucht verleden als superster.” Het feit dat hij zijn eigen Topshot altijd bewaard heeft, bewijst echter dat Arne wel degelijk trots is op die periode.
Ronaldo, Louis van Gaal, Jaap Stam
En dat mag ook wel, aangezien hij destijds maar nipt verloor van het PSV van de Braziliaanse Ronaldo, Feyenoord in De Kuip versloeg en ook het ‘onoverwinnelijke Ajax’ van trainer Louis van Gaal de baas was. ,,Mooie herinneringen, dat kan ik niet ontkennen. En spelen met een geweldenaar als Jaap Stam zal ik ook niet vergeten. Mede door een zware knieblessure kwam er op mijn vijfentwintigste helaas een einde aan dat verhaal.”
Arne lacht als hij over zijn eigen Topshot begint. ,,Hierop staat de mooiste actiefoto die er ooit van mij gemaakt is. Maar even serieus: wat ik nu doe met de campagnes van Media Activation en de podcasts van As We Speak kun je vergelijken met die oude partnership tussen Croky en de PTT Telecompetitie (tegenwoordig Eredivisie, red.).”
Dit is 'm, de Topshot van Arne van den Berg, voormalig profvoetballer bij Willem II.
Even terug naar het moment waarop hij stopte met voetbal en aan een maatschappelijke carrière begon. Dat deed Arne bij een sportmarketing bureau. ,,Maar ik was nog niet klaar voor die stap. Mijn collega’s gingen veel te hard voor mij en dus vertrok ik. Toch waren dit wel mijn eerste stapjes in marketing, communicatie en sales.”
Radio 538 bleek dé plek voor Arne
Met die ervaring verkocht hij vervolgens ruim vier jaar radio- en tv spots voor RTV Utrecht om daarna richting Radio 538 te trekken. Wat begon als accountmanager eindigde als eindverantwoordelijke voor commerciële partnerships op het gebied van programma-, event-, entertainment- en brandconcepten.
Dit bleek dé plek te zijn waar hij in tien jaar tijd de skills en het netwerk ontwikkelde waarmee hij vandaag de dag zijn voordeel doet. ,,Ik leerde daar tevens mijn huidige compagnon Taco Vinkeles kennen.”
Voetbal International, Sanoma: Media Activation
Omdat die samenwerking met Taco zo goed beviel, bekokstoofden de twee na hun periode bij Radio 538 plannen voor een eigen onderneming: Media Activation. ,,Ik zat toen bij Voetbal International en Taco werkte voor uitgeverij Sanoma. Maar in vergelijking met 538 maakten we veel minder uren en dus hadden we tijd over. Taco is meer de creatieveling, maar kan ook verkopen. Mijn specialiteit ligt op het gebied van commercie terwijl ik ook wat kan bedenken. Met al die jaren aan ervaring binnen media en partnerships lag daar onze kans.”
"Taco is meer de creatieveling, maar kan ook verkopen. Mijn specialiteit is commercie terwijl ik ook wat kan bedenken. Met al die jaren aan ervaring binnen media en partnerships lag daar onze kans”
Kansen gegrepen met Media Activation en As We Speak
Het resulteerde in Media Activation. Dit bedrijf helpt merken - letterlijk - activeren in alle vormen van media en overal waar een publiek is, zoals bij sport en events. Tevens helpt het mediabedrijven met het - ook letterlijk - laten activeren van merken in hun media. Dit door redactie en commercie in de wereld van onder andere sponsoring, (branded) content, marketing en communicatie, events, sport en entertainment.
De samenwerking tussen Disney+ en Qmusic is daar een voorbeeld van. De streamingsdienst introduceerde ‘Star’, waarmee meer series en films kunnen worden bekeken. Dat betekende ook meer actie en humor én meer prijzen voor de luisteraars van Qmusic. Om de introductie van Star op Disney+ kracht bij te zetten, ontwikkelde Media Activation de Star Quiz die gedurende een week lang in ieder programma van Qmusic werd gespeeld.
Audio-ervaring brengt Arne ook naar podcastwereld
,,En sinds tweeënhalf jaar maken we podcasts met As We Speak. Die podcasts waren er al toen we nog bij 538 werkten, maar er zat toen nog geen structurele business in. Nog voor de coronacrisis zagen we dat de podcast aan een revival bezig was. Denk alleen al aan de overname van Gimlet Media (podcast uitgeverij, red.) door Spotify voor 230 miljoen dollar.”
"We zagen dat de podcast aan een revival bezig was en besloten erin te springen met As We Speak"
,,Hier kwam onze ervaring met audio van pas en dus besloten we erin te springen, samen met twee andere oud-collega’s Robin van Vliet en Thomas van Remmerden. Op radio, waar we allemaal vandaan komen, hadden we meestal maximaal dertig tot zestig seconden om iets te vertellen, nu soms wel twintig tot dertig minuten om het verhaal dat een merk wil vertellen, uit te diepen.”
Merken met campagnes in bestaande podcasts brengen
Arne vertelt dat dit besef bij steeds meer merken en organisaties begint te landen. ,,We helpen onze klanten met de ontwikkeling van podcasts, de productie ervan, publicatie en promotie. Daarnaast bedenken we creatieve campagnes voor merken om opvallend aanwezig te zijn in podcasts. Deze hoeven niet door ons geproduceerd te zijn. Concreet uit zich dat bijvoorbeeld in de aanwezigheid van Zilveren Kruis in de bekende podcast van Marc-Marie & Aaf (Marc-Marie Huijbregts en Aaf Brandt Corstius, red.).”
,,We zijn gespecialiseerd in het vinden van de weg in de podcast-jungle. We willen van je weten wat je doelstelling is met een podcast, of je een eigen podcast wilt, misschien wel alleen op zoek bent naar meer luisteraars of juist wilt meeliften op het bereik van anderen.”
De podcast-setting van Droomstart, waarvan de opnames plaatsvonden in Hilversum, in het bedrijfsverzamelgebouw waar Arne van den Berg met zijn beide bedrijven gevestigd is.
"Met podcasts heb je twintig tot dertig minuten om het verhaal dat een merk wil vertellen, uit te diepen. Dit besef begint langzaam in de markt te landen"
Waarom tonnen uitgeven aan tv-commercial?
,,Dat gaat ons goed af, maar de markt is nog volop in ontwikkeling en dus zit er nog veel meer in het vat. Nu komen we soms nog in de situatie dat een bedrijf het wel normaal vindt om tonnen uit te geven voor alleen de productie van een tv-commercial van dertig seconden, maar er moeite mee heeft om een aanzienlijk lager bedrag vrij te maken voor de productie van een podcast van twintig minuten. Daar moet de branche doorheen en daar helpen we graag aan mee.”
Inmiddels is Arne zo’n zes jaar onderweg als ondernemer. Waar zijn voetbalcarrière mede door een blessure vroeg eindigde, is hij voornemend zijn ondernemerscarrière vele malen langer te laten duren. ,,In mijn zakelijke leven ken ik eigenlijk drie liefdes. Sport is de eerste en daarna volgen audio en ondernemen. In dat wat we nu doen, kan ik alles met elkaar combineren. Heerlijk. Vandaag ben ik bezig met een sponsorship en morgen met een podcast. De vrijheid van ondernemen zal ik niet snel opgeven. We hebben nu twee bedrijven, maar over vijf jaar zijn dat er misschien wel vier.”