Nieuws Groei
Bedrijfskleding-scale-up Proforto haalt miljoenen op, oud-ceo bol.com adviseert
De Nederlandse online retailer in bedrijfskleding, werkschoenen en persoonlijke beschermingsmiddelen Proforto heeft een investering opgehaald om haar groeiplannen te realiseren. Het geld is afkomstig van investeringsmaatschappij Nobel Capital Partners. Daarnaast blijven de angel investors van de eerste jaren, waaronder Daniel Ropers, oud-ceo van bol.com, blijven aan als aandeelhouders en adviseurs.

Proforto-oprichters Jelle Gudden (rechts) en Rik Burgersdijk. Foto: Proforto
Proforto is marktleider in Nederland en België in de online verkoop van bedrijfskleding, werkschoenen en persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM). Het e-commercebedrijf is in 2014 opgericht en verkoopt via proforto.nl en proforto.be hoofdzakelijk aan mkb-bedrijven en zzp’ers, maar ook steeds vaker aan grotere bedrijven. De scale-up biedt een assortiment van meer dan 130 merken.
Het bedrijf groeit hard. Naar eigen zeggen is Proforto de afgelopen jaren gegroeid met meer dan 50 procent per jaar. ,,Onze ambitie is om in heel Europa de grootste online retailer van bedrijfskleding en PBM te worden. We streven de komende jaren naar een omzet van 100 miljoen euro, dit is zeker haalbaar gezien de gigantische marktpotentie in Europa van 10 miljard euro”, zegt mede-oprichter en ceo Rik Burgersdijk.
''Het toetreden van een serieuze investeerder gaat voor ons hand in hand met verdere groei en een focus op het uitbouwen van onze winstgevendheid''
Funding komt van hands-on investeerder Nobel Capital Partners
Met meer dan 1000 lokale verkopers is de markt volgens Burgersdijk enorm gefragmenteerd en daardoor onoverzichtelijk. Het bedrijf geeft aan een kans te zien om als 'ketenregisseur' op te treden en de markt te consolideren door hun goede relaties met klanten en de vele reeds bestaande samenwerkingen in de waardeketen. Om die ambitie te realiseren was het bedrijf niet alleen op zoek naar kapitaal, maar ook naar een investeerder die hen kon helpen bij de verdere groei en professionalisering van het bedrijf.
Die investeerder heeft Proforto gevonden in Nobel Capital Partners, die zich richt op waardecreatie bij Nederlandse groeibedrijven door in te spelen op de kansen van veranderend consumentengedrag en technologische ontwikkelingen.
Lees ook: Oud-ceo Mollie investeert in fintech-startup Sprinque
Investering wordt gebruikt voor verdere groei en professionalisatie
De investering (het investeringsbedrag is niet bekend gemaakt) in Proforto zal gebruikt worden om het bedrijf en de technische systemen verder te professionaliseren. ,,Het toetreden van een serieuze investeerder gaat voor ons hand in hand met verdere groei en een focus op het uitbouwen van onze winstgevendheid. De afgelopen jaren waren we voornamelijk gefocust op top-line groei, maar de komende jaren gaan we ons richten op winstgevende groei”, zegt mede-oprichter en coo Jelle Gudden.
Lees ook: Startup BUBTY haalt met freelance managementsysteem 300.000 euro op