Nieuws Groei

Betaaldienst Mollie groeit met 100 procent per jaar

Online betaaldienstverlener Mollie wil betalingen zo eenvoudig mogelijk maken. Met een paar klikken en binnen zeven minuten sluit het fintech-bedrijf webshops aan op het betalingsverkeer. Mollie verdubbelde voor het tweede jaar haar betaalvolume en breidt nu ook uit naar andere Europese landen.

Lotte Elbrink | Foto's: Mollie 21 april 2017

Mollie Founders

Mollie zorgt ervoor dat de webshophouder betalingen kan ontvangen. Van iDeal en creditcard tot Bitcoin en Paypal, met de Mollie betaaldienst integreer je als ondernemer in één keer alle belangrijke betaalmethoden. Zonder dat je extra abonnementen of vaste contracten moet afsluiten. Bijkomend voordeel: je betaalt alleen bij een geslaagde betaling.

‘Met een paar klikken ben je aangesloten en ontvang je betalingen vanuit de hele wereld. Via een technische integratie die open op onze website staat’, vertelt directeur Remco Boer (links op foto bovenaan). ‘Anders dan andere partijen rekenen we geen aansluitkosten of abonnementskosten, klanten maken alleen kosten bij betalingen’.

Garage

De ‘fintech-geeks’ van Mollie opereren vanuit een kantoorpand aan de Amsterdamse Keizersgracht. Het hoofdkwartier staat vol met moderne kunst en Star Wars-attributen. Een levensgrote Darth Vader, naar het schijnt een collectors item, staat pontificaal in het kantoor. Het is de invloed van Mollie-oprichter en Star Wars-fan Adriaan Mol (midden op foto bovenaan), die in 2004 op zijn achttiende vanuit zijn garage een applicatie ‘in elkaar knutselde’.

Het eerste product van Mollie was een vooruitstrevende sms-betaaldienst. Toen iDeal zijn intrede deed, bedacht Mol daar een slimme app voor; de voorloper van de huidige betaaldienst. ‘Een tijd lang trok Mol alleen de kar, maar in 2009 werd de vergunningsplicht voor betaaldienstverleners ingevoerd en moest Mol extra bestuurders aantrekken’, vertelt Boer. Nieuwe bestuurders, Gaston Aussems en later ook Boer, kwamen aan boord en de smsdienst werd afgestoten. ‘Op dat moment besloten we om één ding heel goed te gaan doen: de Mollie betaaldienst. Mollie professionaliseerde en transformeerde van een startup naar een financiële instelling’.

Startup, mkb of corporate

Nu verwerkt Mollie maandelijks de betalingen van 34.000 actieve klanten, dagelijks komen er 100 tot 250 bij. Ter vergelijking: in 2014 waren dat er nog 6000 in totaal. ‘De laatste twee jaar is ons volume met honderd procent per jaar gegroeid.’

Van ANWB tot Truus met de breinaalden: Mollie bedient de helft van alle Nederlandse webwinkels. ‘Onze klanten zijn vooral mkb’ers, maar ook de grote corporates willen steeds vaker met ons samenwerken. Onlangs hebben we bijvoorbeeld een deal gesloten met het Belgische entertainmentbedrijf Studio 100 , de partij achter K3 en Samson en Gert. Daarnaast vallen we in de smaak bij startups, die vinden ons leuk omdat we een frisse technische club zijn. Ticketswap was bijvoorbeeld één van onze eerste klanten, samen zijn we volwassen geworden.’

Eigen financiering

Mollie verdient aan de transacties, per iDEAL betaling betaalt de klant bijvoorbeeld 29 cent. De omzet kwam vorig jaar uit op 10 miljoen. De winst wordt geherinvesteerd in het bedrijf. ‘We hebben altijd alles zelf gefinancierd. Venture capitalists zijn vaak alleen geïnteresseerd in snel geld en een exit. Zij hebben andere belangen dan wij. Met Mollie willen we een stabiel en goedlopend bedrijf neerzetten, niet een luchtbel die ieder moment kan knappen. Gepusht worden door investeerders zien we daarom niet zitten, daarnaast hebben we het ook niet nodig.

Eenvoud en transparantie

Volgens Boer zit de kracht van Mollie in de eenvoud en transparantie. ‘Alles wat we zijn staat op de website. Daarnaast zitten klanten niet vast aan een abonnement. Leveren wij geen goede dienst, dan kunnen ze op ieder moment weg. Dat is fijn voor de klant, maar het houdt ons ook scherp. Iets dat goed is, hoeft niet duur te zijn. Zo lang je maar efficiënt werkt en jezelf opnieuw blijft uitvinden.’

Technische basis

Mollie heeft een brede technische basis. ‘We bouwen alles zelf. Hebben de meeste bedrijven een dozijn salesmedewerkers en een paar developers, bij ons is dat omgedraaid. Wij hebben twintig developers en drie verkopers in dienst. Zo kunnen we continu blijven innoveren en automatiseren. Het product verkoopt zichzelf.’

Met automatisering wil Mollie het de klant zo makkelijk mogelijk maken. ‘Een betalingsproduct moet gewoon goed werken: plug, play en klaar. De betaaldienst moet daarom steeds meer ‘selfhulp’ worden. Een ondernemer wil zich bezighouden met ondernemen, niet met het regelen van de betalingen’.

Heb je een goed product, dan heb je volgens Boer bijna geen klantenservice meer nodig. De klantenservice bij Mollie blijft dan ook klein. ‘Het moet geen callcenter worden. Krijgen we meer klanten, dan moeten de medewerkers op de klantenservice efficiënter gaan werken. Dat vereist een bepaald kennisniveau.’

Exponentiële groei

De groei van Mollie is exponentieel. ‘Net als voorgaande jaren verwachten we dit jaar weer een groei van honderd procent. De groei kunnen we in Nederland nog wel even volhouden, maar op een gegeven moment komen we tegen het plafond. In 2020 willen we 200.000 klanten hebben, dat red je niet alleen in Nederland. Om de exponentiële groei te ondersteunen, schalen we onze multinationale activiteiten en breiden we uit naar landen als België, Frankrijk en Duitsland. In België zijn we in twee jaar tijd uitgegroeid tot dé challenger in de financiële markt. Waar we in Nederland de eerste jaren echt op de deuren moesten kloppen, komen in België de klanten juist naar ons’.

Weerstand van De Nederlandsche Bank

Die groei ging niet zonder slag of stoot. ‘De Nederlandsche Bank trok de opkomst van fintech in eerste instantie slecht. DNB verkeerde in de veronderstelling dat we héél risicovol opereerden, innovatie hielden ze tegen’.

Vorig jaar kantelde die starre houding. Samen met een aantal andere bedrijven ging Mollie naar de Tweede Kamer voor een rondetafelgesprek over fintech. ‘Pas toen kwam langzaam maar zeker het besef dat Fintech niet risicovol is. Sterker nog, de fintech-sector smeert juist de economie’. De mogelijkheden voor innovatieve initiatieven in de financiële markt werden verruimd en er werd door DNB en AFM zelfs een fintech hub in het leven geroepen: de InnovationHub.

Volgens Boer hebben de traditionele banken de online strijd in ieder geval verloren. ‘Wij bestaan bij de gratie van het falen van de banken’.

We besloten één ding heel goed te gaan doen: de Mollie betaaldienst

Remco Boer, directeur Mollie