Nieuws Groei
Startup Packaly bezorgt binnen een uur: ‘Nog nooit zo gegroeid als afgelopen halfjaar'
Een bezorgdienst die pakketjes met behulp van fietskoeriers binnen een uur bezorgt: het is het concept van Packaly. Onlangs breidde de Utrechtse startup van Axel Dekker (28), Adrik Elzing (28), Niels Nijhof (28) en Justin Plagis (26) uit naar vier nieuwe steden. ,,Je ziet dat ook steeds meer fysieke winkels thuisbezorging als een optie zien,’’ aldus Dekker.

Axel Dekker, mede-oprichter van Packaly. Foto: Packaly
Dekker vertelt hoe het idee van Packaly ontstond toen hij in een grijs verleden zelf een webwinkel had. ,,Ik kom uit de wielrenwereld en verkocht in die webshop fietsonderdelen. Als we een pakketje wilden versturen dan ging het van het magazijn naar het distributiecentrum en daarna naar het sorteercentrum van DHL weer terug de stad in. Ik vond die omwegen eigenlijk heel onzinnig.’’
Direct vanuit winkel bij klant bezorgen
Met Packaly wilden Dekker en zijn compagnons de mogelijkheid creëren om pakketjes direct vanuit de winkel bij de klant te bezorgen, zonder omwegen of tussenstops. Winkeliers kunnen via de site van Packaly hun bezorging regelen, waarna een fietskoerier uit de buurt de opdracht binnenkrijgt via een app. De koerier bezorgt dat pakketje dan indien nodig binnen een uur.
Lees ook: Ondernemers Annabel en Liselotte van Kuijk nemen juist nú cateringbedrijf over
Dekker: ,,We richten ons echt op de inner city-logistiek. Het gaat erom dat pakketjes van a naar b worden gebracht binnen de stadsring. We begonnen in Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Eindhoven en zijn nu ook uitgebreid naar Amstelveen, Tilburg, Maastricht en Amersfoort.’’
Groei door coronacrisis
Dat die uitbreiding mogelijk is, komt natuurlijk ook door de bijzondere situatie waarin we dit jaar zitten. In 2020 nam het aantal bezorgingen via Packaly een vlucht. ,,Sinds ons tweejarig bestaan zijn we wel steeds gegroeid, maar nog nooit zo snel als de afgelopen zes maanden. We hebben ook nieuwe mensen aan moeten nemen: we waren eerst met drie oprichters en zijn nu al met dertien mensen.’’
Landelijk initiatief #UnlockRetail
Nu Nederland in een gedeeltelijke lockdown is gegaan start Packaly samen met bezorgdienst Bringly een landelijk initiatief om winkeliers te helpen hun lokale klanten toch te bereiken. Door samen te werken kunnen Packaly en Bringly in 32 steden in Nederland pakketjes bezorgen. Met #UnlockRetail richten de bezorgdiensten zich, zoals de naam al doet vermoeden, vooral op winkeliers. Toch vertelt Dekker dat ook horecaondernemingen die nu gesloten zijn Packaly kunnen benaderen. ,,We doen ook bezorgingen voor de horeca, maar bekijken wel opdracht na opdracht welke we aannemen, omdat we zo goed mogelijk willen helpen.'' Kijk voor meer informatie op unlockretail.nl
De populariteit van het bezorgen via fietskoeriers gaat volgens Dekker met golven. ,,Aan het begin van de coronacrisis was het vooral heel druk: de eerste twee, drie maanden is het aantal bezorgingen met bijna duizend procent gegroeid. Dat kwam ook doordat we er een aantal grote klanten bij gekregen hebben. Na die eerste drukke maanden werd het iets rustiger, maar we zien dat het nu weer aantrekt. Je merkt dat steeds meer fysieke winkels thuisbezorging ook als optie zien.’’
Een nieuwe uitdaging
Dekker begon zijn bedrijf twee jaar geleden uit een ambitie om iets toe te voegen aan het retaillandschap. Hiervoor had hij al een digitaal agentschap en twee webshops voor fietsonderdelen. ,,Die laatste webwinkel draaide goed, maar ik was toch op zoek naar iets meer uitdagends. Toen ik met e-commerce bezig was, had ik het idee dat ik aan het voortborduren was op iets wat al bestond en dat begon te knagen. Daarom sprak het idee van een technologiebedrijf met eigen software me aan.’’
Dekker volgde in het verleden een IT-opleiding, net als mede-oprichter Niels Nijhof, die hiervoor jarenlang bij een softwarebedrijf werkte. De juiste achtergrond voor het oprichten van een platformbedrijf was er daarom wel. Dekker verkocht zijn laatste webshop en begon Packaly als nieuw avontuur.
''Sommige koeriers werken ook voor Deliveroo en Uber Eats en zeggen dat zij zich daar niet gehoord voelen. Wij proberen dat wel anders te doen en het werk zo aantrekkelijk mogelijk te maken''
Om een duurzame manier van bezorgen te garanderen en vanwege de affiniteit van de oprichters met de fietsenwereld, wilden de ondernemers graag met fietskoeriers werken. Net als bij veel andere bezorgdiensten zijn de fietskoeriers van Packaly zzp’ers, die voor eigen risico en dus zonder contract werken. Dat is niet onomstreden: Deliveroo werd er al eens voor op de vingers getikt door vakbond FNV. Koeriers zouden daar niet de vrijheid krijgen die hoort bij freelancewerk, waardoor alleen Deliveroo en niet de koerier van het freelancemodel profiteert. Hoe kijkt Dekker aan tegen deze berichten?
,,Sommigen van onze koeriers werken ook voor Deliveroo en Uber Eats en zeggen dat zij zich daar niet gehoord voelen. Wij proberen dat wel anders te doen en het werk zo aantrekkelijk mogelijk te maken. We hebben bijvoorbeeld geen penalties als mensen te laat komen, dan bespreken we gewoon wat er misging. De meeste koeriers vinden het flexibele werken als freelancer juist fijn. We kwamen al snel tot de conclusie dat men vanuit de politiek ook niet echt weet wat er speelt bij veel koeriers.’’
Om de tafel met politieke partijen
Om die reden ging Packaly al eens om de tafel met lokale politieke partijen in Utrecht, waarbij fietskoeriers ook de kans kregen hun ervaringen te delen. ,,Dat gaf aan beide kanten wel veel nieuwe inzichten.’’ Nu Packaly aan het groeien is wordt er wel over alternatieve vormen nagedacht, zoals urencontracten. ,,Maar in die eerste fase als startup heeft het freelancemodel ons wel enorm geholpen. Je zit niet vast aan die twintig uur die je uit moet betalen aan een koerier, terwijl je misschien helemaal niet zo veel werk kunt leveren. Dat konden we door deze vorm voorkomen.’’
Twee jaar na de oprichting heeft Packaly als bezorgdienst momentum opgebouwd en wordt er na de uitbreiding naar vier extra steden ook al gekeken naar internationale expansie. ,,We hopen ergens volgend jaar ook in Duitsland en België actief te zijn.’’