Aangeboden door e-tailize
Branded Content Groei
e-tailize haalt 1 miljoen op: 'mkb’ers worden succesvoller op marktplaatsen'
De Amersfoortse startup e-tailize biedt de mkb’er een totaaloplossing voor het beheer van zijn marktplaatsen. Dat maakt het eenvoudiger, winstgevender en efficiënter. Aan het roer staan Leon Bosman (24) en zijn compagnon Anand Thakur (35). Zij haalden onlangs 1 miljoen euro op om de Europese e-commerce markt te veroveren. „Na Europa zijn Amerika en India aan de beurt.”

Het platform van e-tailize stelt jou in staat om voor meer dan 100 integraties je productbeheer, voorraadbeheer en orderfulfilment te centraliseren en automatiseren. Foto: e-tailize
Bosman woonde twee jaar in New York. Daar stuitte hij, in zijn baan als marketplace manager op het problematisch beheer van marktplaatsen zoals Amazon. „Wil jij jouw producten als mkb’er op deze marktplaatsen verkopen? Dan kom je al snel verschillende technische uitdagingen tegen. Daarom ben ik, naast mijn vaste baan, een case gaan uitwerken. Dat zag er op den duur zo goed uit, daar wilde ik meer mee!” Bosman nam ontslag bij zijn Amerikaanse werkgever en zette e-tailize op.”
Durf je zwakheden te erkennen
Er was echter één probleem: Bosman had te weinig technische kennis in huis om dit platform te bouwen. Daarom nam hij een ervaren it-ondernemer en compagnon in de arm: Thakur. „In 2021 belde Bosman mij op. Hij wist me behoorlijk snel te overtuigen, dus ik zei: ‘let’s go!’. We bouwden een (niet werkende) applicatie om zijn idee visueel te maken. Dat pitchten we bij investeerders. De eerste twee investeerders waren direct overtuigd. Zodoende haalden we in onze eerste investeringsronde 3,5 ton op.”
„Met een ijzersterk idee en team heb je de helft van het succes al te pakken”
Binnen een aantal maanden stelden Bosman en Thakur een ijzersterk team, bestaande uit twintig technisch sterke en commercieel vaardige mensen. Volgens Thakur is succes afhankelijk van de volgende formule: „Team x idee x uitvoering x geluk = succes. Het team is daarin volgens ons absoluut leidend. Met een ijzersterk idee én team heb je immers de helft van het succes al te pakken.”
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
Met de eerste 3,5 ton werd het concept weggezet, vertelt Bosman. „Als marktplaatsmanager heb je veel producten, die je op diverse marktplaatsen kwijt wilt. Maar al die producten los uploaden, vermarkten en analyseren, kost héél veel tijd. Met onze drie modules (productbeheer, advertentiebeheer en data-analyse) centraliseren wij dit alles op één platform.”
En dat is fijn, zegt Thakur. „Op de Europese e-commerce markt zijn er tools die raakvlak hebben met wat wij aanbieden, maar om daar aan te slag te kunnen, is veel technische kennis vereist.
Stel je voor, je hebt vijftig producten die jij wilt verkopen. Op je eigen website gaat je dat prima af. Op je eigen website en één marktplaats ook. Maar wil je bijvoorbeeld op twee verschillende marktplaatsen verkopen, dan wordt het al lastiger. Je hebt dan echt de technische kennis nodig om alles in te richten en te koppelen. Wij maken het de mkb’er makkelijker. Bij ons ben je binnen een kwartiertje klaar om te verkopen.”
Data analyseren zonder technische kennis
Hoe dat precies in elkaar steekt? Met ons DataDash, zegt Bosman. „de mkb’er krijgt de mogelijkheid om zijn data te analyseren. Voor zo’n gedetailleerde analyse heb je normaal gesproken een team van analisten nodig. Onze data-analyse tool maakt dat overbodig.”, zegt Bosman. „Dankzij dit systeem heeft de mkb’er de mogelijkheid zijn producten eenvoudig aan te bieden via onze webapplicatie. Daarnaast biedt het de ondernemer een snelle en veilige manier om (tot meer dan honderd) marktplaatsen te integreren. Ook krijgt de mkb’er de mogelijkheid om zijn data te analyseren. Voor zo’n gedetailleerde analyse heb je normaal gesproken een team van analisten nodig. Onze data analyse tool maakt dat overbodig.”
Europese e-commerce markt veroveren
Met dit uitgewerkte concept haalden Bosman en Thakur onlangs 1 miljoen euro aan investeringen op. Met dat geld wil het duo de Europese e-commerce markt veroveren. Volgens Thakur een ‘korte termijn doelstelling’. „Dankzij onze integraties met Europese platformen is dit een logische stap. Is Europa veroverd? Dan zijn de Verenigde Staten en India aan de beurt. Waarom? Omdat Leon reeds een groot netwerk opbouwde in de VS en ik veel contacten heb in India. Daarbij heeft dat tweede land een enorme potentie. Op dit moment zetten we daar dan ook een software house neer, om onze development capaciteit nog verder uit te breiden.”
,,De stip op de horizon? Wereldwijd mkb’ers helpen om binnen weken succesvoller te worden op marktplaatsen''
Groot kapitaal voor wereldwijd succes
De stip op de horizon? Wereldwijd mkb’ers helpen om binnen weken succesvoller te worden op marktplaatsen, zegt Bosman. „Dat totaalplaatje vergt veel features en integraties. Daar is dan ook een grote financieringsronde voor nodig. Het benodigde bedrag? Dat zal gaan om tientallen miljoenen.” Over die investeringsronde denkt het ondernemersduo nu al na. „Over één a twee jaar hoor je meer van ons!”
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met http://e-tailize.com/.