Aangeboden door Crown Food XL
Branded Content Groei
Nieuw distributiecentrum voor horecagroothandel Crown Food XL: ‘We gaan van 3.500 naar 7.000 vierkante meter’
Je moet het maar durven, midden in de coronacrisis een nieuw, twee keer zo groot, bedrijfspand bouwen en groeien van 50 naar 120 medewerkers. Horecagroothandel Crown Food XL waagde de stap. Begin juni opende mede-eigenaar Ninos Mirza de deuren van zijn familiebedrijf aan de Ossenboer 15 in Enschede. ‘Voor mijn vader, voormalig vluchteling, is dit een droom die uitkomt.’

Mede-eigenaar Ninos Mirza van Crown Food XL. Foto: Lars Smook.
Simon Mirza, de vader van Ninos, was pas zeventien jaar toen hij met zijn broertje uit Syrië vluchtte en in het asielzoekerscentrum van Slagharen terechtkwam. Zijn eerste baan in Nederland? Afwashulp in een restaurant, waar hij verliefd werd op de horeca. Ruim dertig jaar later opent hij, met zijn twee zoons, het nieuwe, grote distributiecentrum van horecagroothandel Crown Food XL. „Als je maar hard genoeg werkt, is alles mogelijk”, zegt Ninos Mirza.
Duurzaam groter groeien
Crown Food XL bestaat sinds 1996 en heette voorheen Jeruzalem. Bij dit bedrijf begon Simon Mirza als chauffeur. „Mijn vader klom op als vertegenwoordiger, rechterhand van de vorige directeur en in 2003: eigenaar.” Het bedrijf floreerde aan De Giem in het havengebied van Enschede, maar barstte de laatste jaren uit zijn voegen. „Wij konden de aanvragen niet langer kwijt in ons magazijn en kampten tevens met een groot parkeerprobleem voor de 25 bedrijfswagens.” Geen last van de coronacrisis dus? „Alles behalve. De cafetaria's, pizzeria's en dönerzaken waaraan wij voornamelijk leveren, mochten gewoon openblijven, dus onze groei zette ook gewoon door.”
“Dit nieuwe pand is niet alleen een plaatje, maar past ook volledig in onze toekomstvisie van duurzame groei”
Het nieuwe distributiecentrum bevindt zich slechts ‘een straatje verderop’ aan De Giem in Enschede, maar maakt een groot verschil. „We gaan van 3.500 naar 7.000 vierkante meter.” Voor het nieuwe pand pronken bedrijfsvlaggen en plantenbakken met hortensia’s. Het volledige dak is bedekt met zonnepanelen. En binnenkort bestaat het voltallige bedrijfswagenpark nog alleen uit elektrische voertuigen. Kortom, het nieuwe pand is niet alleen een plaatje, maar past ook volledig in de toekomstvisie van Crown Food XL. „Wij zijn nieuwsgierig en willen continu vernieuwen en ontdekken. Duurzaamheid speelt daarin een belangrijke rol. ”
Huismerk van A-kwaliteit
Duurzaam groeien dus, niet alleen met een nieuw distributiecentrum en een eigentijdse strategie, maar vooral ook in de breedte van het assortiment. „Op dit moment zetten wij vol in op ons eigen huismerk. Dan hoor ik je al denken, een huismerk, vast B-kwaliteit. Niet dus. Wij meten ons aan een A-merk. En dat slaat aan, want onze klanten weten inmiddels dat wij alleen voor de allerbeste kwaliteit gaan. Zo komen onze gepelde tomaten uit Italië, onze pizzasaus uit Portugal en de olijfjes uit Spanje. Waarom? Omdat klantonderzoek uitwijst dat dit de beste producenten zijn. Voor minder doen we het niet.”
Het nieuwe distributiecentrum aan De Giem in Enschede. Foto: Lars Smook.
Klantgerichtheid als belangrijkste strategische koersbepaler
In het vernieuwde Crown Food XL wil Mirza zijn klant vooral een totaalpakket aanbieden. „Klanten zijn makkelijk te vinden, maar je wilt ze natuurlijk ook behouden. Daarom wil ik dat onze klant alles bij ons vindt en niet meer naar links of rechts hoeft te kijken. Wij houden de productontwikkelingen in de markt nauwlettend in de gaten en slagen er, door originaliteit op productniveau, in ons te blijven onderscheiden. Die klantgerichtheid zien wij als onze belangrijkste strategische koersbepaler.
Daarnaast zijn we 24/7 beschikbaar voor de klant, nemen we genoegen met een iets mindere marge en komen we in elk gebied van Nederland. Is de klant is iets vergeten? Dan leveren wij dat na. Altijd, ook als het slechts om één product gaat. Daarin onderscheiden wij ons vast de rest.”
“Is de klant is iets vergeten? Dan leveren wij dat na. Altijd, ook als het slechts om één product gaat.”
Daarnaast denkt Mirza altijd proactief met zijn klanten mee. „Draait een product goed in het zuiden van het land? Dan wijs ik onze klanten in het noorden van het land daar ook op. Twijfelen ze nog? Dan stuur ik ze een gratis proefpakketje toe. Als de klant goed draait, doen wij dat ook. Zo simpel is het.”
Tot slot nog een nieuwtje. Er komt binnenkort nog één verrassing aan. Wat precies? Dat kan Mirza nu nog niet verklappen, maar het heeft met (nog) een nieuwe locatie te maken.