Nieuws Groei

Startup succesvol met digitale dienstverlening voor nabestaanden

Iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken: het afhandelen van een flinke berg aan administratieve zaken na het overlijden van een familielid. Abonnementen opzeggen, social media accounts sluiten, geldzaken regelen; het is doorgaans meer dan men denkt. Ook bedrijven hebben hier, soms dagelijks, mee te maken. Niet ieder bedrijf heeft hiervoor de juiste processen ingericht om nabestaanden op een gepaste wijze te woord kunnen staan. Reacties als ‘jammer dat u bij ons weggaat, wij wensen u veel plezier bij uw volgende provider’ of een ‘vrolijk deuntje’ als wachttune zijn geen uitzondering. Imagoschade ligt dus levensgroot op de loer.

Anke Derkse 6 februari 2019

Het bedrijf Closure belooft de rompslomp voor zowel nabestaanden als bedrijven volledig uit handen te nemen. Graciëlla van Hamersveld is, samen met oud-studiegenoot Chantal van der Velde, medeoprichter. “Uit eigen ervaring weten wij helaas hoe het is om zaken te regelen na het overlijden van een dierbare. Je bent er enorm veel tijd mee kwijt en dat op een moment dat je hoofd echt wel ergens anders naar staat. Als nabestaande loop je tegen vervelende situaties op, omdat bedrijven hier vaak helemaal niet op zijn ingesteld. Veel organisaties hebben geen speciale nabestaandendesk of zelfs een keuzemenu voor een overlijdensmelding. Onze kennis over de digitale wereld en data efficiency kunnen we heel goed inzetten om bedrijven die te maken krijgen met opzeggingen door overlijden te helpen.

Dienstverlening voor nabestaanden én bedrijven

“Door ons uitgebreid ingerichte computersysteem kunnen we heel veel geautomatiseerd afhandelen”, zegt Bart Verhaegh, student werktuigbouwkunde én programmeur bij Closure. “Heel veel zaken, zoals abonnementen, zijn vrij eenvoudig te regelen. De klant hoeft bij ons slechts eenmalig enkele gegevens in te vullen én uiteraard de akte van overlijden te downloaden en wij doen de rest. Hierdoor nemen wij hen minstens 10 uur werk uit handen. Bedrijven bieden wij onze dienstverlening aan, waardoor zij, naast het voorkomen van imagoschade, besparen op de klantcontactkosten. Uit onderzoek blijkt dat nabestaanden gemiddeld vier keer contact zoeken met een bedrijf.”

Privacy

De AVG sluit de gegevens van overleden personen buiten de werking van de wet. Toch wil Closure ook deze privacy garanderen. “Wij verifiëren de identiteit van de nabestaande via een transactie en de overlijdensakte. Ook bepalen we actief op basis van de bedrijvenselectie welke gegevens we nodig hebben om alle opzeggingen en overzettingen te doen“, licht Verhaegh toe. “Verder is het level van onze security minimaal even hoog als die van de partners waar we mee samenwerken.” Van Hamersveld vult aan: “Als startup hebben wij hier een enorm voordeel. Wij hebben van het begin af aan rekening kunnen houden met de AVG-regels. Bestaande bedrijven hebben het veel lastiger; daar moeten bestaande systemen en processen worden aangepast op de AVG. Alle persoonsgegevens zijn bij ons beschermd. BSN of paspoortgegevens zijn niet zichtbaar en wachtwoorden of inloggegevens hebben wij niet nodig. Persoonsgegevens worden enkele maanden na inactiviteit van de nabestaande én na het voltooien van de opdrachten verwijderd.”

Financiering

De oprichters van Closure hebben eerst hun spaarpotten omgekeerd en het geld van hun studieleningen in het bedrijf gestopt. “Ook prijzengeld, zoals dat van de Philips Innovation Award die wij in mei 2018 hebben gewonnen, heeft bijgedragen”, verklaart Van Hamersveld. “Daarna zijn wij in contact gekomen met drie particuliere investeerders. Lex Geerdes, voormalig CEO van Aon, tech-onderneemster Janneke Niessen en Kees Jan Rietveld, eigenaar van een marketingbureau, hebben niet alleen € 300.000 gefinancierd, maar zeker ook hun kennis geïnvesteerd in Closure. Vooral hun ervaring in de bedrijfsvoering en de blik die zij kunnen geven op het gebied van de strategie, marketing en groei van Closure helpt ons enorm. Het kunnen combineren onze verse blik als oprichters met de visie zoals deze ondernemers die hebben, levert voor ons veel meerwaarde op. Inmiddels zijn we al aardig gegroeid, zodat we nu met zeven man werken en nog op zoek zijn naar extra programmeurs en goede salespersonen.”

Grote partijen als partners

Binnen korte tijd is het Closure gelukt om een aantal grote partijen aan zich te binden. Zo zijn KPN en Ardanta, de grootste uitvaartverzekeraar van Nederland, al binnen korte tijd partner geworden. Verder is er een groot aantal kleinere bedrijven dat zich heeft aangesloten en is Closure in gesprek met nog een flink aantal grotere en kleinere partijen. Van Hamersveld: “Klanten van onze partners krijgen onze diensten gratis aangeboden. Per klant ontvangen wij een afgesproken bedrag van onze partners. Op dit moment krijgen wij dagelijks meldingen binnen van mensen die gebruikmaken van onze diensten. Dat is een mooi begin. Maar we gaan stap voor stap door: over 5 jaar moet Closure hét centrale meldpunt voor nabestaanden zijn in Nederland, de EU en de Verenigde Staten!"