Nieuws Groei

Ceo Domino's: 'Over vijf jaar bezorgen we zes keer zoveel maaltijden'

Domino's is in Nederland met driehonderd vestigingen inmiddels groter dan McDonald's en wil de komende jaren nog verder uitbreiden. Het bedrijf, onder leiding van Misja Vroom (51), heeft amper last van de coronacrisis. ,,De omzet is als vanouds.''

Sanne Schelfaut | AD 12 juni 2020

Dominos pizza ceo misja vroom corona

Foto: AD/Pim Ras Fotografie.

Het is even zoeken naar een ruimte waar bouwvakkers níet aan de slag zijn. Het splinternieuwe hoofdkantoor en distributiecentrum van Domino's in Nieuwegein nadert zijn voltooiing, er wordt de laatste hand gelegd aan een pand dat drie keer zo groot is als het huidige onderkomen in Gorinchem. Vanuit de nieuwe locatie, die maandag wordt geopend, worden alle vierhonderd filialen in de Benelux bevoorraad met onder andere pizzadeeg.

Domino's groeide uit zijn jasje in Gorinchem, de plek waar het bedrijf tien jaar geleden neerstreek. ,,Dat hoofdkantoor werd toen gezien als een soort tempel, met voldoende capaciteit'', vertelt Vroom aan het AD. ,,Toch groeiden we harder dan verwacht. Hoe dat komt? Nederlanders houden van gemak, vooral op het gebied van eten. Een maaltijd hoeft niet ingewikkeld te zijn. We laten eten steeds vaker bij ons thuis bezorgen. Niet alleen in coronatijd, ook eerder merkten we dat niet alleen afhalen, maar vooral bezorgen populairder wordt.''

Lees ook: Storytelling: zo vertel je het verhaal van jouw merk

Driehonderd Domino's-filialen in Nederland

Pizza's bezorgen is de corebusiness van het van oorsprong Amerikaanse Domino's. In 1989 opende de pizzaketen haar eerste winkel in Nederland. Sindsdien heeft het bedrijf een constante ontwikkeling doorgemaakt. In 2008 werd de honderdste vestiging geopend, tien jaar later stond de teller op 250 en eind mei ging de vlag uit in Den Bosch waar de driehonderdste Domino's in Nederland het levenslicht zag.

Zo gaat Domino's om met corona

Vroom prijst zich gelukkig dat Domino's, ondanks het coronavirus, open kon blijven. ,,Het voelde als een privilege. In het begin van de crisis kwam er geen klant meer in onze zaken. Sindsdien gaan onze bezorgers op pad met een speciaal krukje waarop ze de pizzadozen leggen. Komt iets vriendelijker over dan een doos op de stoep. Daarnaast zijn bijna alle betalingen cashless. Dat is op alle fronten, denk aan een overval of risico van besmetting, een stuk veiliger. Nu zijn we terug, ook qua omzet, op het niveau van voor de crisis.''

Domino's doet daarnaast tests met speciale bezorgrobots en drones. ,,In Aziatische landen zijn ze een stuk verder op dit gebied. Ook wij zullen over een tijdje met robotbezorging werken, daar ben ik van overtuigd.''

150 franchisers met gemiddeld drie winkels

Vroom begon zijn carrière bij Domino's als manager in Tilburg en stapte na twaalf jaar ondernemerschap over naar het hoofdkantoor. Sinds twee jaar is de Brabander ceo van Domino's Benelux. Het merendeel van de driehonderd Nederlandse vestigingen zijn in handen van zelfstandige ondernemers, zogenaamde franchisers. Zij betalen het pizzabedrijf een bedrag voor het gebruik van de formule en nemen bijvoorbeeld ook het deeg en overige pizza-ingrediënten centraal af.

De Domino's-baas geeft geen aantallen over het verloop van het aantal franchisers in Nederland. ,,Er is altijd verloop. We werken nu met ongeveer 150 franchisers in de Benelux. Gemiddeld heeft een Nederlandse franchisenemer drie winkels. Maar sommigen hebben er meer. De driehonderdste winkel wordt bijvoorbeeld gerund door een ondernemer die tien winkels heeft.''

Vroom verwacht dat er over vijf jaar zes keer zoveel maaltijden worden bezorgd dan nu. ,,Dan heb je dus veel bezorgcapaciteit nodig. We geven onze bezorgers niet voor niets een contract en ze worden per uur betaald. Ook rijden de meesten op een elektrische fiets.'' Domino's doet daarnaast tests met speciale bezorgrobots en drones. ,,In Aziatische landen zijn ze een stuk verder op dit gebied. Ook wij zullen over een tijdje met robotbezorging werken, daar ben ik van overtuigd.''

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.