Nieuws Groei

Deal uit Dragons' Den onzeker: Bas Witvoet verwacht meer van educatieve ondernemers

In hoeverre ben je als beginnend ondernemer bereid om een stevige koerswijziging door te voeren? Dat is de vraag die het viertal achter Unbox The World van Dragons’ Den-investeerder Bas Witvoet heeft gekregen. Het bedrijf, dat themaboxen verkoopt om jonge kinderen kennis te laten maken met landen en hun culturen, moet stappen gaan zetten om serieuze omzet te genereren. Witvoet wil helpen, maar daar moet meer tegenover staan dan enkel een bedrijfsaandeel.

Robbert Daalder 25 juli 2022

Dragons den unbox the world oprichters

De vier oprichters van Unbox the World: Sergio Starke, Donald en Judith van Fraeijenhove en Hidde van der Veldt.

De missie van dit Huizense bedrijf is om kinderen te inspireren de wereld te ontdekken. Een missie die is ontstaan nadat de multiculturele oprichters Sergio Starke, Hidde van der Veldt en Donald en Judith van Fraeijenhove zelf ondervonden dat de culturele onwetendheid onder de jongsten groot is.

‘Waarom is jouw huid bruin? Waarom eet jij met lepel en vork? En waarom heb jij spleetogen?’ Het zijn enkele typische, onschuldige kindervragen die Judith van Fraeijenhove als oppas weleens gesteld kreeg. Dit, plus ervaringen uit hun eigen jeugd, leidde vorig jaar augustus tot de oprichting van het bedrijf dat (bij voorkeur op abonnementsbasis) dozen verstuurt die volledig in het teken van een land staan. Een verhaalboek, recepten, ansichtkaarten, een knutselactiviteit, stickers; het zit er allemaal in.

Tekst gaat verder onder de foto's.

De inhoud van de box met het thema Mexico.

Lees ook: Driewielers in Dragons' Den: Shawn Harris investeert 4 ton

Dragon Witvoet: eerst omzet omhoog, dan investeren

Tijdens de opname van Dragons’ Den raakte dragon Bas Witvoet geïnteresseerd. Waar de vier oprichters in eerste instantie bereid waren om tegen 60.000 euro een bedrijfsaandeel van 15 procent af te staan, wist de investeerder het aandeel op te schroeven naar 40 procent. ‘In de tweede investeringsronde stop ik er dan opnieuw geld in’, aldus Witvoet destijds. ‘Gaan we een vliegende start maken?’

De woorden van de dragon waren genoeg om de 26-jarige ondernemers te overtuigen van een deal. Van een vliegende start is het zo’n vijf maanden later alleen nog niet gekomen. ,,Na de opname hebben we meerdere keren met Bas gesproken”, vertelt Donald van Fraeijenhove. ,,Omdat onze omzet toen nog best laag was (1100 euro, red.), wilde hij dat we de box eerst zouden optimaliseren. Daarna zou hij dan instappen.”

"Als je dit écht wilt, moet er iemand zijn die zijn baan tijdelijk stopzet om full pull aan de startup te sleutelen"

Dragons' Den-investeerder Bas Witvoet

Er wordt onder andere een plantje met potgrond in een recyclebare verpakking toegevoegd, het leesboek krijgt langere verhalen, er zijn nu gezonde snacks en er is een wereldkaart waarop kinderen stickers kunnen plakken nadat zij een land hebben bezocht. Bovendien is de prijs van 25 euro verlaagd naar 21 euro.

Fraeijenhove: ,,Verder willen we niet teveel afwijken van ons oorspronkelijke idee. Nadat de aanpassingen waren doorgevoerd en wij het gevoel hadden dat we op een middenweg waren uitgekomen, hebben we geen contact meer met elkaar gehad.”

Bewust van het belang van integratie

Witvoet geeft op zijn beurt aan nog altijd erg enthousiast te zijn over het concept van Unbox the World. Binnen zijn bedrijf Oranjegroep - dat vakspecialisten in de bouw, (proces)industrie en energietransitie detacheert - werken zevenentwintig verschillende nationaliteiten en dus zegt hij het belang van integreren te kennen. ,,Dat heeft ervoor gezorgd dat ik aansloeg na de pitch bij Dragons’ Den”, aldus de investeerder.

Tekst gaat verder onder de foto.

Dragons' Den-investeerder Bas Witvoet. Foto: Annemieke van der Togt

Lees ook: Dragons' Den: Shawn Harris investeert 1 miljoen euro in Lalaland

,,Na een aantal ontmoetingen merkte ik echter dat ze nauwelijks boxen verkochten (900 euro omzet sinds de pitch, red.)", vervolgt Witvoet. ,,En als dit wel het geval was, dan werd er geen enthousiasme doorverkocht. Dit soort producten moeten het ook hebben van mond-tot-mondreclame.”

Een radicale koerswijziging

,,Ik heb inderdaad tegen ze gezegd dat andere producten hier voor kunnen zorgen. Maak een goodie box met spullen uit het land dat op dat moment centraal staat en sluit daar merken bij aan. Zo prijs je producten van de fabrikant aan en verbeter je tegelijkertijd je eigen product. Zo’n constructie met een fabrikant kost vaak weinig tot niets. Investeren in marketing heeft geen zin. Er moet een radicale koerswijziging komen.”

Witvoet zegt het gevoel te hebben dat het viertal zelf nog niet toe is aan zo’n stap. ,,Deze jonge mensen hebben allemaal nog een fulltime baan en konden bijvoorbeeld alleen op zaterdag afspreken om over Unbox the World te praten. Zo werkt het niet. Als je dit écht wilt, moet er iemand zijn die zijn baan tijdelijk stopzet om full pull aan de startup te sleutelen. En zodra ik investeer, wil ik ook een stem hebben in de bedrijfsvoering. Dat is nu niet het geval.”

Lees ook: Dragons' Den: dit zijn de succesvolle pitches van het afgelopen seizoen

In contact met een andere investeerder

Ondertussen hebben Fraeijenhove en zijn drie compagnons contact gezocht met een andere investeerder. Unbox the World zegt voor de volle 100 procent achter hun bedrijfsplan te staan en verwacht wordt dat er over zo’n twee maanden een financierder is.

,,Natuurlijk staan we nog altijd open voor een samenwerking met Bas”, verzekert Fraeijenhove. ,,Maar we willen ook nieuwe deuren blijven openen. Het is de hoogste tijd voor marketingactiviteiten en acquisitie, we gaan nieuwe boxen uitbrengen en gooien de handdoek zeker niet in de ring nu de start wat stroef verloopt. Dat hoort bij ondernemen. We bestaan bovendien nog niet eens een vol jaar. Wat dat betreft mogen we trots zijn op datgene wat we al bereikt hebben.”

Zou je net als Sergio Starke, Hidde van der Veldt en Donald en Judith van Fraeijenhove mee willen doen aan Dragons’ Den? Meld je dan aan via deze link: https://vincenttvproducties.nl/aanmelden-dragons-den

De investeerders van Dragons' Den (v.l.n.r.): Pieter Schoen, Manon van Essen, Shawn Harris, Won Yip en Bas Witvoet. Foto: Annemieke van der Togt

In Dragons’ Den krijgen startups en scale-ups die op zoek zijn naar een investeerder, de kans hun bedrijf te pitchen aan vijf succesvolle zakenmensen. Won Yip, Shawn Harris, Pieter Schoen, Manon van Essen en Bas Witvoet investeren met eigen geld in de bedrijven die zich in het tv-programma presenteren.

De afleveringen van Dragons’ Den zijn te zien op Viaplay.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws