Nieuws Groei

Afgekraakt in Dragons' Den: frisdrankproducent Leppa weet hoe dat voelt

Met hun 100 procent natuurlijke frisdrank hoopten Rutger Homan en zijn vriendin Liselotte van der Lugt in Dragons’ Den een mooie investering op te halen. Maar in plaats van een zak geld kregen ze de wind van voren. ‘Ik zou er lekker mee kappen’, zei Michel Perridon. ‘En de waardering slaat nergens op’, voegde Won Yip eraan toe. Of het stel achter de startup Leppa ontmoedigd raakte? Zeker niet. ,,Dit is de grootste overwinning die ik ooit heb geboekt.”

Robbert Daalder 15 april 2021

Rutger Homan en zijn partner Liselotte van der Lugt in Bar Spek, de Amsterdamse horecagelegenheid die hun frisdrank Leppa verkoopt. Foto's: Leppa.

Artikel gaat hieronder verder ↓

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Van Dragons’ Den-investeerder Michel Perridon weten we inmiddels dat hij twee gezichten heeft. Zo kan hij deelnemers overspoelen met complimenten, maar deze ook snoeihard onderuit halen. ‘Ga iets anders verzinnen. Het is zonde van je tijd, want met dit businessmodel gaat het ‘m niet worden’, luidde zijn ijskoude boodschap tijdens de uitzending op NPO1 dan ook.

Terugkijkend op het televisie-avontuur (waarin gevraagd werd naar 200.000 euro tegen 15 procent van de aandelen) zet Homan zijn vraagtekens bij de kennis van Perridon. ,,Deze meneer heeft als ondernemer in de elektronica gezeten waardoor ik me afvraag of hij wel weet hoe de frisdrankindustrie in elkaar zit en wat de volumes en mogelijkheden zijn."

Begrip voor de tip van dragon Won Yip

De kritiek van Won Yip begrijpt de startende ondernemer dan weer wel. ,,Yip was van mening dat onze pitch te vroeg kwam en adviseerde om eerst nog een jaar te groeien. Misschien zijn we ook wel te jong en maken we nog te weinig omzet (op het moment van pitchen 26.000 euro in ruim een jaar tijd, red.). We gaan dan ook voor dat extra jaar groei. Of we dan volgend seizoen opnieuw bij Dragons’ Den komen pitchen? Haha, dat weet ik niet. Misschien. Als het nodig is."

"Soms moet je iemand tegenover je hebben die je niet kent en mega kritisch is. Het doet je anders naar je product kijken"

Rutger Homan, medeoprichter Leppa

Lees ook: Finale Dragons' Den: Yip en Plessen sluiten dubbeldeal met 'barman in broekzak'

,,Maar even serieus: die kritiek kwam binnen en toch besef ik me nu maar al te goed dat zoiets wel ontzettend leerzaam is. Vrienden en familie zijn doorgaans positief over ideeën van iemand die ze liefhebben. Dat was bij ons niet anders, maar dat is niet altijd goed. Soms moet je iemand tegenover je hebben die jou niet kent en mega kritisch is. Iemand die zwaar commercieel is ingesteld en je frisdrank onder vuur neemt. Het doet je anders naar je product kijken.”

Lees ook: 'Eigenwijze' pumpproducent Feraggio scoort investeerder zonder Dragons' Den

Van der Lugt vooral trots op optreden in Dragons' Den

De in Ommen geboren Amsterdammer geeft ruiterlijk toe dat hij en zijn partner begin februari met andere verwachtingen naar de studio kwamen. Toch beschouwen ze de pitch over hun van appelschillen en klokhuizen gemaakte frisdrank niet als nederlaag. In tegendeel. ,,Liselotte zei na afloop tegen mij dat meedoen aan Dragons’ Den de grootste overwinning is die ze ooit heeft geboekt. Dat ze er trots op is om voor de dragons te hebben gestaan en met al die camera’s op ons gericht het verhaal van Leppa te hebben verteld.”

Hoewel Homan zelf dus van een leerzame ervaring spreekt, heeft hij wel twee weken nodig gehad om bij te komen van de kritieken. Het was weer even zoeken naar de juiste motivatie. Iets waarbij hij uiteindelijk werd geholpen door drie grote horecapartijen die 'uit het niets' zaken wilden doen. ,,Tijn Akersloot is er daar één van. Dit is een bekend strandpaviljoen in Zandvoort die voor komende zomer grote volumes wilt bestellen. Ook is er nog een online retailer in de markt. Ja, dat geeft goede energie."

Lees ook: Champagne op kantoor Nikkie Plessen: Dragons' Den-deal met vitamineleverancier Viteezy

Dragons' Den-deelnemer kent de ups & downs van een startup

Tegenslagen en nieuwe kansen symboliseren voor Homan de weg naar succes. ,,Dit hoort bij een startup. Toen we net begonnen, liepen we tien horecagelegenheden in Amsterdam binnen en wilde niemand onze frisdrank verkopen. Niet veel later loop je langs bekende tenten als The Unbound, De Goudfazant en Bar Spek en zie je mensen jouw drankje nuttigen.”

De ambitie om verder te groeien staat dan ook nog fier overeind. En de drang naar succes zal zelfs alleen maar toenemen nu andere investeerders zich bij Leppa hebben gemeld. ,,Dit geeft een extra bevestiging dat we op het juiste spoor zitten met onze frisdrank. We geloven hier echt in omdat we duurzaam produceren, een gezonde consumptie hebben en innoverend zijn in de Nederlandse markt van de frisdrank. Dit is trending."

"We krijgen vaak te horen dat bedrijven met ons willen praten zodra we meerdere smaken hebben. Er is dus genoeg interesse in Leppa"

Rutger Homan, medeoprichter Leppa

Lees ook: Derde seizoen Dragons' Den: de succesverhalen van 2021

,,In Dragons’ Den vertelde ik ook over de ontwikkeling van een nieuwe smaak. Daar zijn we mee bezig omdat die behoefte vanuit de horeca er is. We krijgen vaak te horen dat bedrijven met ons willen praten zodra we meerdere smaken hebben. Er is dus genoeg interesse in Leppa."

Leppa's gewenste automatisering lijkt er alsnog te komen

Met ruim veertig verkooppunten in Amsterdam, de samenwerkingen met grote strandpaviljoens in Zandvoort en interesse van investeerders lijkt voor Leppa vroeg of laat de zon te gaan schijnen. Niet in de laatste plaats omdat de gewenste automatisering van de productie er hoogstwaarschijnlijk ook gaat komen. Waar de flesjes voor komende zomer nu nog op hoog tempo met de hand worden gevuld, zal dat aan het eind van het jaar niet langer nodig zijn.

,,Omdat er nu eenmaal niet genoeg geld is om hier vol op in te zetten, zal deze ontwikkeling wat trager verlopen dan dat we vóór Dragons’ Den voor ogen hadden. Toch hopen we door deze automatisering dichter bij ons streven te komen waarbij fulltime bezig zijn met Leppa centraal staat.”

Tekst gaat verder onder teamfoto Dragons' Den. Foto: Annemieke v/d Togt

In Dragons’ Den krijgen startups en scale-ups die op zoek zijn naar een investeerder, de kans hun bedrijf te pitchen aan vijf succesvolle zakenmensen. Michel Perridon, Nikkie Plessen, Won Yip, Shawn Harris en Pieter Schoen zijn samen goed voor zo’n 1 miljard euro en investeren met eigen geld in bedrijven die zich in het tv-programma presenteren.

De afleveringen van Dragons’ Den zijn terug te kijken NPO Start. Hier vind je een overzicht van de Dragons' Den-deelnemers van het seizoen 2021.

Lees ook: Investeerders Dragons' Den ingepakt met thee van eigen bodem

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws