Nieuws Groei

Dragons' Den-deelnemer Meeuwisse speelt nu 'Champions League' met Nikkie Plessen

Dat een ondernemer via Dragons’ Den toegang krijgt tot de kennis en het netwerk van één van de investeerders, is niets nieuws onder de zon. Maar dat iemand na deelname aan het programma volledig opereert vanuit de onderneming van een Dragon, zagen we nog niet eerder. Voor Wouter Meeuwisse is het realiteit. Als fintech scale-up kwam hij binnen in het Amsterdamse pand van Nikkie Plessen om daar zijn loyaliteitsprogramma LOYYO volledig uit te rollen. ,,De grote jongens willen opeens ook meedoen.”

Robbert Daalder 6 februari 2021

Wouter Meeuwisse, de ondernemer achter LOYYO, heeft veel baat bij de samenwerking met Nikkie Plessen. Foto's: Anjali Ramnandall

En dat terwijl een ‘zakelijk huwelijk’ tussen Plessen en Meeuwisse in eerste instantie ondenkbaar was. Want waar Meeuwisse met zijn pitch bij Dragons’ Den geen investeerder wist te overtuigen, besloot Plessen niet veel later in de rebound alsnog toe te slaan. Voor 400.000 euro kreeg ze een bedrijfsaandeel van 40 procent.

Deal met Nikkie Plessen blijkt het startsein voor groei en internationale deals

Het is een superdeal gebleken. Voor de vrouw achter NP Fashion omdat ze naarstig op zoek was naar een geschikt loyaliteitsprogramma, voor Meeuwisse omdat hij zijn dienst eindelijk kon gaan toepassen in de praktijk.

De tekst gaat verder onder het kader.

Lees ook: Dragons' Den: Nikkie Plessen komt terug op 'nee' en investeert in fintech scale-up

Dit doet LOYYO

Oprichter: Wouter Meeuwisse

LOYYO is een innovatieve spaaroplossing voor de retail. Direct bij het afrekenen spaart de klant punten zonder dat daar een aparte spaarpas, app, download of hardware aan te pas komt. Iedereen kan dus volledig geautomatiseerd sparen met creditcard, pinpas, QR-payment, Apple Pay of Google Pay. Zowel in de winkel als in de webshop.

NP Fashion van Nikkie Plessen als waardevolle eerste klant

,,Toen ik mijn pitch deed bij Dragons’ Den, was de techniek van LOYYO al helemaal af. Omdat ik echter nog geen klanten had, waren er ook nog geen koppelingen gemaakt. Nikkie werd mijn eerste klant en dus moest mijn techniek geïmplementeerd worden in die van NP Fashion. Daar zijn Nikkie, Ruben (Bontekoe, echtgenoot en zakenpartner van Plessen, red.) en ik vanaf juni mee bezig geweest en dat was een waardevol traject. Inmiddels zijn we met alle vijf de webshops (NP Fashion is onderverdeeld in de merken NIKKIE, NIK&NIK, Fifth House, Selected by Kate Moss en SUSTAIN, red.) aan het knallen.”

De opnames van het nieuwe seizoen van Dragons' Den beginnen weer: lees hier het uitgebreide interview daarover, met Nikkie Plessen en De Ondernemers' Robbert Daalder. Nikkie Plessen: 'Dragons' Den nu extra interessant door huidige crisis'

,,Toen de winkels in november nog open waren, hebben we een trial gedaan in een filiaal in Breda”, gaat Nikkie Plessen dieper op de materie in. ,,In die periode hebben we ontdekt welke haken en ogen er nog aan het programma zaten. Hoe de koppelingen voor betaaldiensten als Adyen, Worldline en pay.nl bijvoorbeeld moesten worden gemaakt. Nu we dat weten, zal dit proces bij andere klanten die deze diensten ook gebruiken straks veel sneller verlopen. Bij ons werd het proces overigens enorm versneld door de coronamaatregelen.”

"Zodra men ziet dat Nikkie dit loyaliteitsprogramma heeft, zullen potentiële klanten sneller overtuigd zijn om er ook voor te kiezen"

Wouter Meeuwisse, oprichter LOYYO

'Smart money' van Nikkie Plessen belangrijk om het grote publiek mee te bereiken

Meeuwisse noemt het een luxe dat zijn investeerder en hij het samen allemaal hebben kunnen ontdekken. Het ging hem sinds de samenwerking dan ook niet om de hoeveelheid geld die Plessen erin pompte, maar om smart money, zoals hij het noemt: geld waarmee je kunt zorgen dat een dienst bij het grote publiek terecht komt. ,,Zodra men ziet dat Nikkie dit loyaliteitsprogramma heeft, zullen potentiële klanten sneller overtuigd zijn om er ook voor te kiezen.” ,,En de grote jongens willen dan opeens ook meedoen”, zegt Plessen. ,,Die vinden het leuk om ons een duwtje de goede kant op te geven.”

Omdat het loyaliteitsprogramma dus ook voor webshops gebruikt kan worden, ligt de wereld (mede door corona) aan hun voeten. Het is een uniek product en tevens het antwoord op het vraagstuk hoe online- en offlinebetalingen aan elkaar gekoppeld kunnen worden, iets waar veel retailers lang mee worstelden. Nadat er werd gefocust op de partnerships en er een compleet salesteam werd opgericht, heeft dat onder andere tot zaken met een grote Zwitserse speler (waarvan de naam onbekend moet blijven) geleid, liggen er vijfhonderd aansluitingen door heel Europa in het verschiet en kan de Verenigde Staten zich eveneens gaan opmaken voor een heus LOYYO-offensief.

Tekst gaat verder onder de foto met daarop Wouter Meeuwisse (rechts), Nikkie Plessen en De Ondernemer-journalist Robbert Daalder.

Lees ook: De boost die Dragons' Den aan startups geeft: dit zijn de succesverhalen

Meeuwisse onderschatte de complexiteit van bedrijven uit zijn doelgroep

,,Het voelt alsof we Champions League spelen”, zegt Meeuwisse daarover. ,,Zo zit je opeens met klanten aan tafel waarvan je eerst dacht: dat gaat nooit gebeuren. Dit hele traject dat we tot nu toe hebben doorlopen is voor mij trouwens ontzettend leerzaam geweest. En dat komt omdat ik hier intern zit. Ik zie hoe complex een organisatie als die van Nikkie in elkaar zit. Dat heb ik onderschat. Het is mij daardoor duidelijk geworden waarom het eerder niet lukte om zaken te doen met dit soort bedrijven.”

Omdat de bedenker van LOYYO zijn intrede heeft gedaan in het pand van Plessen, heeft hij eveneens al haar specialisten tot zijn beschikking. Het is een verademing: ,,Ik kan nu écht directeur zijn, in plaats van dat ik directeur, lead developer en cto tegelijkertijd ben. Door Nikkie durf ik dingen uit handen te geven. Ik zie namelijk dat zij heel goed weet hoe de taken verdeeld moeten worden. Je moet ook wel binnen zo’n grote onderneming. Je moet kunnen uitgaan van de kracht van de mensen die voor jou werken. Ik kan dat nu ook. Veel meer dan voorheen. Alleen op die manier kom je verder.”

"Het draait niet alleen maar om de sales richting bedrijven. Het gaat om de omarming van consumenten"

Wouter Meeuwisse, oprichter LOYYO

Winkelen met LOYYO: een kwestie van opvoeden

Hoe nu verder? Meeuwisse verzekert dat het niet alleen draait om de sales richting bedrijven: het gaat om het omarmen van consumenten. ,,Sommige mensen vinden het nog een eng idee om hun betaalmiddelen ook te gebruiken voor een loyaliteitsprogramma. Ze moeten eraan wennen. Dat is een kwestie van opvoeden. Het is een gigantische innovatie binnen loyalty en het is compleet veilig, maar dat moeten zij wel voelen. Als dat eenmaal het geval is, dan is the sky the limit als je het mij vraagt.”

Lees ook: Nieuw seizoen Dragons' Den in maart: Kelder terug en scale-ups doen nu mee

In Dragons’ Den krijgen startups en scale-ups die op zoek zijn naar een investeerder, de kans om hun eigen bedrijf te pitchen aan vijf van de meest succesvolle zakenmensen van ons land: Michel Perridon, Nikkie Plessen, Won Yip, Shawn Harris en Pieter Schoen.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.