Nieuws Groei
Dragons' Den-hit Parfumado haalt 3,2 miljoen euro aan groeigeld op
Parfumado heeft een investering van 3,2 miljoen euro overgehouden aan een pre-series A ronde. Het totale investeringsbedrag dat het online platform voor het ontdekken van parfums en beauty heeft opgehaald, komt daarmee op 4,5 miljoen euro.

Floor en Martijn van Rooy, de oprichters van Parfumado Group. Foto: Parfumado
Lees ook: Nieuw seizoen Dragons' Den op Viaplay: meld je nu aan
Oprichters Floor en Martijn van Rooy zullen het opgehaalde groeigeld gebruiken om de internationale expansie van Parfumado te versnellen, verdere strategische samenwerkingen te realiseren en het product en platform verder te innoveren.
De investeringsronde werd geleid door Borski Fund en Rabobank, waarbij ook bestaande aandeelhouders als voormalig Dragons’ Den-investeerder Michel Perridon weer mee zullen participeren. Daarnaast steunen toonaangevende ondernemers - onder wie Wulf van Alkemade van citizenM Hotels - Parfumado’s missie door als angel investeerder in te stappen in deze ronde.
'In korte tijd is Parfumado uitgegroeid tot innovatief bedrijf'
,,We zijn verheugd om te investeren in Parfumado en het team onder leiding van Floor en Martijn", zegt Simone Brummelhuis als partner bij Borski Fund. ,,In korte tijd is Parfumado uitgegroeid tot een innovatief bedrijf in de beauty/tech sector. Online op maat gemaakte producten helpen verspilling te verminderen, wat antwoord biedt op de grotere vraag naar impactbewuste bedrijven. Als datagedreven bedrijf is het in staat om de industrie te ontwrichten. Wij zijn enthousiast over het bewezen vermogen van Parfumado om meerdere markttrends aan te pakken en zijn toegewijd om Floor en Martijn te ondersteunen bij hun verdere groei."
Lees ook: Dragons' Den-bedrijf Parfumado gaat hard: 'Eigenlijk geen tijd stil te staan bij succes'
"Wij zien de budgetten bij beauty corporates verschuiven naar online en begrijpen waarom; de toekomst van parfum en beauty is namelijk online"
,,De transitie van offline naar online in de parfum categorie gaat hard", zegt Martijn. ,,Dit betekent dat consumenten meer comfortabel worden met het ontdekken en kopen van producten zonder deze eerst te kunnen ruiken of proberen in een winkel. Voor merken en voor retailers betekent dit dat zij een sterke digitale strategie nodig hebben om klanten online ook een rijke ervaring te kunnen bieden. Wij zien de budgetten bij beauty corporates verschuiven naar online en wij begrijpen waarom; de toekomst van parfum en beauty is namelijk online."
,,Deze investering laat het potentieel zien van online sampling", vult Floor haar broer aan. ,,We kijken ernaar uit om samen met onze investeerders, die ook hun internationale netwerk en expertise inbrengen, de manier waarop we parfum en beauty ontdekken te veranderen.”
Broer en zus maken furore met Parfumado
Parfumado Group werd eind 2017 opgericht door Martijn (32) en Floor (36) en is nu één van de snelst groeiende spelers in de online parfum en beauty sampling-markt. Het in Amsterdam gevestigde bedrijf speelt in op de snelle verschuiving naar de online beautymarkt. In een door COVID aangejaagde digitaliseringsspurt vraagt dit beautymerken en retailers om nieuwe digitale strategieën waarmee de klant bereikt kan worden. Verwacht wordt dat in 2024 de helft van alle parfumaankopen online zullen plaatsvinden. Voor de coronacrisis was dit slechts 15 procent.
Parfumado speelt in op deze verandering door als matchmaker tussen merk en consument te fungeren. Hiervoor heeft de groep twee verdienmodellen; een B2C-abonnementsmodel voor parfum (Parfumado) en een B2B targeted sampling platform voor beauty (Rocket Campaigns). Het bedrijf rekent bedrijven als L’Oréal, LVMH en COTY tot haar partners. Op dit moment zitten de meeste gebruikers van Parfumado Group in Nederland en België.
Lees ook: Succes bij Dragons' Den moet Parfumado aan Europese dominantie helpen
De samples van Parfumado zoals de consument deze ontvangt. Foto: Parfumado
Parfumado wil Europees marktleider worden
Voor de komende twee jaar heeft Parfumado Group de focus op het Europees marktleider worden. Het bedrijf bedient met Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk momenteel drie markten en is van plan daar in de nabije toekomst 2 markten aan toe te voegen. De pijlen zijn voor nu gericht op Duitsland en Denemarken, maar ook Zweden, Zwitserland en Oostenrijk staan op de roadmap.
Naast het uitbreiden naar andere markten wordt de investering gebruikt om het platform en het product verder te innoveren. Waar Parfumado Group als challenger in de beautymarkt mee opvalt, is data. Van iedere gebruiker wordt een beautyprofiel aangemaakt en deze wordt aangevuld met reviewdata van de vele producten die worden gesampled. De database van Parfumado kent hiermee honderdduizenden profielen. Het uitbouwen van data-genererende capaciteiten, maar ook de verdere vercommercialisering hiervan is waar verder in geïnvesteerd zal worden.
Het Amsterdamse bedrijf heeft een internationaal team van zo’n 75 werknemers (waarvan de helft fte) maar is tevens hard op zoek naar programmeurs en marketeers.