Nieuws Groei
Vijf maanden na de Droomstart-finale: hoe gaat het met FinBuddy?
We eindigen deze serie artikelen over de vier (halve) Droomstart-finalisten met - hoe kan het ook anders - de winnaar: FinBuddy. Hoe staat het met de startup uit ’s-Hertogenbosch, vijf maanden na de finale? ,,Je merkt dat andere partijen zich soms achter het hoofd krabben: hoe krijgt FinBuddy het toch voor elkaar?’’

Jeffrey van Dam: ,,Droomstart is een fantastisch traject gebleken.’’
De eerste vraag die op de lippen brandt: hoe is het met de Brabantse startup vergaan sinds de winst van Droomstart, eind januari dit jaar? Jeffrey van Dam: ,,Heel goed. We zitten in een hele mooie, positieve flow met FinBuddy. Naast Essent is inmiddels ook Energiedirect klant van ons geworden. Je ziet dat er vanuit veel branches interesse is. De energieleveranciers, woningcorporaties, maar ook gemeentes. Dat laatste heeft alles te maken met het innen van de gemeentelijke belastingen. Ik verwacht dat er de komende drie tot zes maanden nog verschillende partijen bij gaan komen’’, voorspelt de ondernemer.
Daar houdt het goede nieuws voor het fintechbedrijf uit de Brabantse hoofdstad niet op. In maart kwam naar buiten dat FinBuddy een samenwerking is aangegaan met betaalplatform Buckaroo. Het doel van de twee partijen is een grotere sociale impact te maken en ervoor te zorgen dat meer Nederlanders financiële rust en structuur ervaren. ,,Buckaroo verzorgt onder meer de incasso’s van grote corporates. Denk aan een Youfone of een Swapfiets. Partijen met wie wij ook kunnen samenwerken. Zo kunnen we samen opschalen en zoeken we met FinBuddy verdere samenwerkingen op. Daar geloven we in. Als je iets samen doet, is het beter en gaat het sneller.’’
''Bij andere wedstrijden won je iets, was er een fotomoment en that’s it. Nu merk je dat we dankzij de podcastserie warme contacten blijven houden met verschillende partijen en personen''
FinBuddy heeft enorme professionaliseringsslag gemaakt
Het opzoeken van die nieuwe partijen voor eventuele samenwerking is iets wat Jeffrey en zijn team actief doen. ,,Wat dat betreft hebben we de afgelopen maanden een enorme professionaliseringsslag gemaakt. Welke sectoren willen we benaderen en op welke bedrijven willen we ons focussen? Vervolgens kijken we wie we moeten benaderen binnen zo’n bedrijf. Is het de finance manager, de innovatiemanager of iemand die op operationeel vlak actief is? Die zoektocht gaat erg voorspoedig, moet ik zeggen. We komen bij mooie organisaties aan tafel. Je merkt dat andere partijen zich soms achter het hoofd krabben: hoe krijgt FinBuddy het toch voor elkaar om aan die tafels te zitten? Dat is voor ons natuurlijk een fijn compliment.’’
De aandacht en zeker ook de winst van Droomstartopenen kortom deuren voor de startup. De deuren die anders misschien gesloten waren gebleven. ,,Het is een fantastisch traject gebleken’’, zegt de dertiger. ,,Zeker sinds Droomstarten het interview in De Ondernemer Live op New Business Radio. Dankzij een artikel in het Eindhovens Dagblad ontvingen we nog eens driehonderd aanmeldingen. Vanuit De Ondernemer hebben we binnenkort een gesprek met VodafoneZiggo en met DPG Media is er al een gesprek geweest. Dat is het mooie van Droomstart. Bij andere wedstrijden won je iets, was er een fotomoment en that’s it. Nu merk je dat we dankzij de podcastserie warme contacten blijven houden met verschillende partijen en personen. Ik waardeer dat enorm.’’
Lees ook: Food for Skin maakt de wereld en de mens steeds een beetje mooier met cosmetica
Mensen worden erg enthousiast van het jonge FinBuddy-team
Groeien met je bedrijf betekent ook meer mankracht, een groter team. Dat is niet anders bij FinBuddy, aldus Jeffrey. ,,Zo is Aron sinds februari fulltime bij ons in dienst als partnerships-manager. Verder willen we dit jaar een developer aantrekken en op salesgebied uitbreiden om zo te groeien met het team.’’ Een team bestaand uit jonge talenten. Best spannend, maar het pakt goed uit volgens de FinBuddy-oprichter. ,,In eerste instantie denk je dat wanneer je start met zo’n relatief jong team, je niet serieus genomen wordt. Echter, het is precies andersom. Je ziet dat mensen juist erg enthousiast worden van onze passie om impact te maken en wat we hebben gemaakt.’’
Er kleeft nog een groot voordeel aan een team bestaande uit jong talent: de gebruikers van het platform zijn zelf vaak jongvolwassenen, een zeer voorname doelgroep van FinBuddy. ,,Dat klopt. Je ziet ook dat wanneer jonge mensen hun eerste salaris verdienen, ze door middel van uitgekiende marketing worden verleid om hun geld direct weer uit te geven. Nieuwe schoenen kopen, een weekendje weg… Aan het eind van de maand komt de rekening en je ziet dat steeds meer jongeren die niet kunnen betalen omdat ze al in het rood staan. Met hulp van ons platform kan het ook anders. Direct nadat je salaris is gestort, worden straks de vaste lasten en andere rekeningen betaald en je weet zo direct wat je de rest van de maand overhoudt aan budget dat je kunt besteden aan leuke zaken of andere belangrijke aankopen. Hoe meer vaste lasten leveranciers zich aansluiten, des te groter de impact.’’
''Het is nu vooral investeren. De zoektocht naar nieuwe partners, een groter team en een volgende investeringsronde''
Juiste balans tussen gezonde ambitie en niet te veel hooi op de vork
Het is misschien wat wrang, maar het idee voor FinBuddy is vlak voor een woelige financieel-economische periode gestart. In 2018. Niet veel later barstte de coronapandemie los, woedde er een oorlog op de flanken van Europa, was er een oververhitte woningmarkt en een gigantische inflatie die bijna alle Nederlanders parten speelt. Zeker ook in hun portemonnee. Voor FinBuddy de ultieme vuurproef. Toch? ,,Al die problemen bestonden nog niet of amper toen we met ons onderzoek begonnen. Wat we al wel zagen is de trend dat mensen steeds slechter sparen. Of het spaargeld zit in het huis met overwaarde. Dat is best zorgwekkend. Toen moesten de genoemde crises nog beginnen. Met de energiecrisis zag je direct dat mensen of bedrijven omvielen en de overheid moest bijspringen. Wij proberen daarom om mensen simpele tools te bieden om makkelijker te sparen en zo een buffer op te bouwen. Ook dat is een zeer belangrijke missie van ons.’’
Andere missie: van FinBuddy een nog groter succes maken. In binnenland, maar zeker ook in het buitenland. Iets waar we ook richting de toekomst rekening mee houden. Echter is het voor Jeffrey zaak dat steeds weer de balans wordt opgezocht tussen gezonde ambitie en niet te veel hooi op de vork nemen. ,,Dat is steeds weer focussen voor ons. Eerst kijken wat we het komende kwartaal gaan doen en pas later het vizier richten op de komende jaren. Het is nu vooral investeren. De zoektocht naar nieuwe partners, een groter team en een volgende investeringsronde. Voor de zomer hebben we waarschijnlijk een nieuwe investeringspartner. Jullie krijgen zeker te horen wanneer er nieuws is!’’
Lees ook: De startup FinBuddy van Jeffrey van Dam wint dit jaar de ultieme Droomstart