Aangeboden door KPN Zakelijk

Branded Content Groei

Een vestiging minder en toch groeien? Fröbel deed het

Écht ondernemen? Dat leer je pas in crisistijd, weet eigenaar Saskia Warnaar (28) van sociale horecaonderneming Fröbel uit Rotterdam intussen. Tijdens de pandemie sloot ze een van de drie lunchrooms, daalde de omzet en moest het kwetsbare personeel tot haar verdriet in periodes noodgedwongen thuisblijven. ,,En toch heb ik het gevoel dat Fröbel op heel veel fronten is gegroeid.’’ Ze kwam op het idee om kerstpakketten met impact samen te stellen. Het werd een groot succes. Met dank ook aan KPN.

Jeroen Kreule 14 april 2022

Frobel team

Het team achter de sociale horecaonderneming Fröbel uit Rotterdam. Foto: Machtelt Mostert

Een veelzijdig bedrijf waar mensen met een verstandelijke beperking een echte werkplek hebben, dat is waar Fröbel sinds de oprichting in 2017 voor staat. Fröbel beschikt anno 2022 over twee lunchrooms: Fröbel Centrum (Scheepvaartkwartier) en Fröbel op Zuid (Charlois). Op deze locaties kunnen mensen terecht voor een kop koffie, ontbijt, lunch of taart. Daarnaast fietsen twee jongens dagelijks op een bakfiets de longen uit hun lijf om honderden lunchbroodjes te bezorgen bij verschillende bedrijven in Rotterdam. Verder maakt Fröbel taarten voor restaurants en verzorgt het cateringklussen op locatie.

Meisjesdroom

Saskia was een meisje van vijf, hooguit zes toen de eerste ideeën ontstonden om een ‘Fröbel-achtige’ onderneming te beginnen. ,,Geen idee waarom, want ik heb geen familie die iets soortgelijks doet, ik kende toen ook geen mensen met een verstandelijke beperking. Hoewel, op eentje na: in een speeltuin in het dorp zag ik wel eens een meisje met het Syndroom van Down, maar eigenlijk was ik een beetje bang voor haar omdat ze een tikkie opvliegerig kon zijn.’’

'Ik was 23 jaar en dacht: later, als ik echt groot ben, dan ga ik zelf iets beginnen. Eerst de wijde wereld in, de boel verkennen'

Doorpakken

Die jeugddroom – iets met zorg en horeca - liet haar nooit los. In Nijmegen deed ze de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening, tijdens het afronden van haar scriptie verhuisde ze heel bewust naar Utrecht om ervaring op te doen bij sociale horecabedrijven. ,,Ik wist dat in Utrecht een aantal lunchrooms bestond die werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ik wilde bij anderen in de keuken kijken. Wat doen ze goed? Wat kan anders? Ik was 23 jaar en dacht: later, als ik echt groot ben, dan ga ik zelf iets beginnen. Eerst de wijde wereld in, de boel verkennen. Totdat een oom tegen me zei: Saskia, waarom zou je wachten tot je 30 of 40 jaar bent? Straks gaat iemand anders er met je idee vandoor…’’

Saskia schreef een businessplan. Tijdens haar studie had ze al recepten bedacht die ze op de menukaart wilde zetten. Samen met haar oom – eigenaar van meerdere bedrijven – besprak ze de kansen om haar idee rendabel te maken. Hoeveel personeel is er nodig? Waar haal je ze vandaan? Hoeveel broodjes en taarten moet je verkopen? En in welke stad?

Rotterdam, daar moest het gebeuren

Saskia ging op zoek naar een geschikte plek. ,,Ik zocht een stad waar weinig sociale horecabedrijven waren en waar veel kwetsbare jongeren thuis zaten. Het werd Rotterdam, een stad waar ik niet zo veel mee had, behalve dat mijn vader er is geboren. Daar lagen de grootste kansen, daar moest het gebeuren. Ik heb mijn spullen gepakt en ben verhuisd. Om mijn huur te kunnen betalen, heb ik eerst in de ouderenzorg gewerkt. Zo hielp ik een man in het huishouden die net twee nieuwe knieën had. Hij woonde in het Scheepvaartkwartier. Toen ik na een werkdag naar huis ging, liep ik tegen een geschikt pand aan.’’

Vervolgens ging het snel. Saskia had personeel nodig, zocht daarom contact met zorgorganisatie Pameijer en deelde haar plannen voor een lunchroom. Drie maanden na het eerste gesprek met Pameijer opende ze een Fröbel-vestiging aan de Westerstraat. ,,Er was gelijk veel vertrouwen, zo gaaf.’’

Saskia Warnaar

Eigenaar sociale horecaonderneming Fröbel

'Ik sta liever in de keuken met een spijkerbroek en gympen dan dat ik in een mantelpakje met hakken op een podium sta'

Eigen zorgorganisatie

Terwijl de lunchroom al snel op volle toeren draaide, besloot Saskia een eigen zorgorganisatie op te zetten: Stichting Fröbel. ,,Ik heb een hele duidelijke visie op zorg. Ik wil plafonds weghalen, wil mensen met een beperking juist maximale ruimte geven. Hoe ver kan iemand groeien? Hoeveel ontwikkeling zit er in iemand?’’

Haar stichting werd in 2018 opgericht. In datzelfde jaar kreeg ze de kans om een tweede vestiging te openen aan de Carnissedreef. ,,Brownies & DownieS had ook een lunchroom in Rotterdam geopend, maar na een halfjaar moesten ze sluiten. Ouders van kinderen die er werkten, klopten bij mij aan…’’ Lang verhaal kort: Saskia nam de hele club (22 mensen) over en opende een lunchroom op de begane grond van een verzorgingshuis van Humanitas.

Zakenvrouw van het jaar

Ze werd Rotterdams zakenvrouw van het jaar en opende in juli 2019 een Fröbel-vestiging als bedrijfsrestaurant van Ahoy’: de directeur had haar benaderd na een nieuwjaarsbijeenkomst van de gemeente Rotterdam waar Saskia een inspirerend verhaal hield over ondernemen met impact. ,,Doordat ik Rotterdams zakenvrouw van het jaar was, werd ik regelmatig gevraagd om praatjes te houden. Het paste eerlijk gezegd niet zo bij mij: ik sta liever in de keuken met een spijkerbroek en gympen dan dat ik in een mantelpakje met hakken op een podium sta. Maar door die titel groeide mijn netwerk enorm en kreeg ik kansen.’’

En toen kwam corona

Op 26-jarige leeftijd runde Saskia drie goedlopende Fröbel-vestigingen in Rotterdam. Met andere woorden: ze had de boel goed op de rit. En toen kwam corona, in maart 2020. Nederland ging op slot. Evenementen gingen niet meer door, de horeca moest grotendeels dicht. In april besloot Saskia de vestiging in Ahoy’ te sluiten.

Saskia ging niet bij de pakken neerzitten. ,,Ik ben met andere sociale ondernemers in Rotterdam om de tafel gaan zitten. Hoe zorgen we er samen voor dat projecten niet stoppen, dat dagbesteding wel door kan gaan? Samen kun je meer. En zo ontstond bij mij het idee om kerstpakketten samen te stellen met producten van bedrijven die impact maken. Het was bovendien een manier toch nog een beetje omzet kunnen genereren. Ik dacht: 300 kerstpakketten zou leuk zijn. Het werden er meer dan 10.000. We leverden aan allerlei bedrijven: van advocatenkantoor tot Rabobank en Humanitas. Dat was twee maanden hard werken, maar zo gaaf. Iedereen hielp mee: onze jongeren natuurlijk, maar ook begeleiders, vrienden en familie. En we hadden een prachtige ruimte: we konden tijdelijk terecht in een nieuwe staalfabriek van mijn oom die nog niet in gebruik was genomen.’’

Een jaar later besloot ze wederom kerstpakketten met impact samen te stellen voor bedrijven. KPN werd met ruim 3200 pakketten de grootste afnemer. ,,We zijn klant van elkaar: ik gebruik zakelijk internet en telefonie van KPN, terwijl KPN onze kerstpakketten afneemt’, zegt ze lachend. ,,Het contact is fijn en warm. Veel bedrijven willen voor de bühne sociaal duurzaam zijn, maar als het er op aankomt, zijn ze het niet. Bij KPN is niks gespeeld: ze hebben heel bewust de keuze gemaakt om met ons in zee te gaan. Het is oprecht.’’

KPN en Fröbel zijn sinds 2017 klanten van elkaar. Zonder internet kun je geen lunchroom met bezorgservice runnen, aldus Saskia. De meeste bestellingen worden online gedaan, ook voor de kassa’s heeft ze internet nodig. Bovendien maken gasten van Fröbel gebruik van WiFi. Daarnaast maakt Saskia gebruik van extra beveiligde clouddiensten die ze bereikt via het veilige en betrouwbare internet van KPN: hierin staan onder meer alle zorgdossiers van het personeel opgeslagen.

'Je leert pas ondernemen in crisistijd. Ik was constant op zoek naar nieuwe ideeën. We moesten wel. Het was intens'

Ideeën en adrenaline

Saskia beschouwt de afgelopen twee jaar als een mega leerzame periode. ,,Het klinkt een beetje raar, maar ik had het niet willen missen. Je leert pas ondernemen in crisistijd. Ik was constant op zoek naar nieuwe ideeën. We moesten wel. Het was intens. Wanneer een idee lukt, zit je vol adrenaline, maar tegelijkertijd voel je ook het verdriet van de jongeren omdat ze in hun kamertje opgesloten zaten.’’

Sinds het opheffen van alle maatregelen draaien de twee overgebleven vestigingen van Fröbel heel erg goed. Saskia: ,,We kunnen het bijna niet aan, zo druk is het. In de lunchrooms zelf, ook qua bezorgen. En ik denk dat ik weet hoe het komt: met name door de kerstpakketten hebben we nog meer naam opgebouwd. Nu de horeca weer open is, willen mensen die een kerstpakket van ons gekregen hebben ook graag een kijkje nemen. Een derde vestiging? Ik ben er niet mee bezig, maar het zou kunnen. Met de kerstpakketten gaan we sowieso door.’’

Saskia is vooral blij dat de jongeren waar ze mee werkt, weer structuur hebben in hun leven. ,,Het was niet leuk om te zien dat de doelgroep waar ik mee werk, maandenlang thuis zat en geen bezoek mocht ontvangen. Ze denken dat de wereld boos op ze is. Het zijn kwetsbare mensen. Zonder hen is Fröbel Fröbel niet.’’

Ook groeien zonder vaart te minderen? Onderneem dan op volle snelheid met Zakelijk Internet van KPN. Supersnel, superstabiel en extra veilig. Meer info? Check kpn.com/zakelijk-internet

MyChannels Video ID: 296822

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws