Academy Groei
Zo gebruik je de energie tussen mensen om te groeien
Wil je als bedrijf groeien? Dan heb je talentvolle mensen nodig die bewust ervoor kiezen om bij jou te werken. Maar vandaag de dag is talent schaars. Hoe zorg je dan dat mensen niet alleen bij je willen werken, maar dat ze ook nog eens het beste uit zichzelf én hun collega’s halen? In Het Groeicollege laat Lidewey van der Sluis, hoogleraar strategisch talentmanagement aan de Nyenrode Business Universiteit, zien hoe je als organisatie kunt groeien door menselijke energie. ,,Maak van je werkvloer een dansvloer en zorgt dat het swingt in je bedrijf.’’

Prof. dr. Lidewey van der Sluis, hoogleraar strategisch talentmanagement aan de Nyenrode Business Universiteit én docent Het Groeicollege. Copyright: Nyenrode
Het Groeicollege, een initiatief van het Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE), nlgroeit en De Ondernemer, bestaat uit een serie hoor- en werkcolleges waarbij het thema groei telkens vanuit een ander perspectief wordt belicht. Lidewey van der Sluis is één van de docenten. Tijdens haar hoorcollege maakt Van der Sluis duidelijk waarom sommige bedrijven een grote aantrekkingskracht hebben op talent, terwijl anderen juiste van de juiste mensen. ,,Bij strategisch talent management gaat het vooral om het vinden van de juiste match. Het moet klikken met het bedrijf, maar vooral met de andere collega’s op de werkvloer. Er zit energie in elk mens, maar als er tussen mensen onderling energie ontstaat komt je bedrijf pas écht in beweging.’’
Het initiëren en begeleiden van groei vereist aandacht, structuur en goed leiderschap. Dat betekent investeren in jezelf, in je bedrijf én in je medewerkers. Het Groeicollege gaat jou gegarandeerd verder helpen. Dit is je laatste kans om aan te melden. We starten binnen een week al, op 29 september.
GoPro-perspectief
Dat klinkt natuurlijk mooi. Maar hoe krijg je dat als ondernemer nou concreet voor elkaar? Van der Sluis: ,,Tijdens mijn college, laat ik de deelnemers uitzoomen op hun eigen bedrijf, ik noem dat wel het GoPro-perspectief. Ik laat ze nadenken over wezenlijke vragen: wat voor soort bedrijf wil je zijn? Wat zijn je drijfveren? Waarom doe je wat je doet?
,,Dit Ego-model is in Nederland inmiddels behoorlijk achterhaald: want wie wil er nog voor zo’n bedrijf werken?”
,,Vroeger was het simpel: veel bedrijven waren verticaal ingericht volgens het zogenaamde Ego-model, de baas was de baas en om te groeien had je nu eenmaal handjes nodig. Die probeerde je vervolgens zo goedkoop mogelijk in te huren. Dat kon zo lange tijd doorgaan, omdat de beroepsbevolking amper een opleiding had genoten. Als werknemer mocht je destijds je handen dichtknijpen als je kon werken, want dan had je in ieder geval brood op de plank. Dit Ego-model is in Nederland inmiddels behoorlijk achterhaald: want wie wil er nog voor zo’n bedrijf werken?”
,,Veel meer in zwang is tegenwoordig het Eco-model, waarbij een bedrijf opereert als een soort ecosysteem waarin alles groeit en bloeit en iedereen zijn of haar rol heeft en zich op een bepaalde manier tot elkaar verhoudt. Dat sluit veel beter aan op de huidige tijdgeest waarin mensen hoger zijn opgeleid en door de schaarste op de arbeidsmarkt ook écht iets te kiezen hebben. Bovendien is de nieuwe generatie werknemers meer op zoek naar zingeving dan voorheen. Ze willen werken voor een bedrijf dat staat voor iets waar zij in geloven.”
Ontdek jouw potentieel en werk aan een persoonlijk groeiplan tijdens Het Groeicollege! Een uniek wetenschappelijk lesprogramma voor mkb-ondernemers met groeiambitie! Samengesteld door experts van Erasmus Universiteit Rotterdam en Nyenrode Business Universiteit.
3D-denken
De arbeidsmarkt is enorm aan het kantelen en voor ondernemers liggen daar kansen. Van der Sluis heeft daarom het 3D-denken model ontwikkeld. ,,3D staat voor Dream, Dance en Deliver”, zegt Van der Sluis. ,,Het begint met een droom over het soort bedrijf dat je wilt zijn en de mensen die daarbij passen. Dan volgt de dans, en hoe je je werkvloer omtovert tot dansvloer. Dit gaat over hoe je met elkaar omgaat en symboliseert de energie die er vrijkomt tussen mensen en hoe dat je organisatie in beweging brengt.
Tot slot, staat Deliver voor wat je met elkaar oplevert en maakt. Hoe meer het swingt in je organisatie, hoe meer resultaten je boekt. In mijn optiek heb je altijd anderen nodig om het beste uit jezelf en elkaar te kunnen halen. Het staat een beetje haaks op het individualisme van deze tijd. Desalniettemin stel ik dat je als ondernemer alleen een goed bedrijf kunt neerzetten als je kunt bouwen op mensen die net als jij hart voor de zaak hebben. In je eentje kunt je niet groeien en daarom zeg ik: fuel the engine, light the fire and start dancing!”
Het Groeicollege
Investeer dit najaar in een succesvol 2022. Prof. dr. Lidewey van der Sluis is één van de docenten die je helpt uit te zoeken wat voor soort bedrijf je wilt zijn. De nieuwe reeks van het Groeicollege start, op 29 september. Aanmelden kan nog steeds! Voor slechts 1.895 p.p. doe je mee aan een volledige opleiding van acht hoorcolleges, acht werkcolleges, persoonlijke teamcoach en een certificaat vanuit de Erasmus Universiteit. Voor deelname van een tweede persoon geldt een gereduceerd tarief. --> www.hetgroeicollege.nl
