Nieuws Groei
AFAS Young Business Award-finalist Chordify: ‘We zitten op een zak met goud’
In 2022 was Chordify finalist van de AFAS Young Business Award (AFAS YBA). Hoe staat het een jaar later met de scale-up die muziekliefhebbers door middel van AI aan akkoordenschema’s helpt? We vragen het coo Gijs Bekenkamp. ,,We krijgen het voor elkaar om met een relatief klein team een monumentale impact te maken op het leven van muzikanten over de hele wereld.’’

Het Chordify-team. Foto: Chordify
Lees ook: Young Business Award zet met AFAS forse stap in de toekomst
Een AI-gestuurde muziekleraar, zeer eenvoudig in gebruik. Zo kan je Chordify in een notendop omschrijven. ,,Deze ‘leraar’ past in je broekzak, is altijd beschikbaar, betaalbaar en gepersonaliseerd en verbetert de muziekskills van de gebruiker. Op een supersimpele wijze kan je meespelen op ieder gewenst nummer’’, zegt Gijs Bekenkamp, coo en medeoprichter van de scale-up. ,,Chordify is voor zowel beginnende muzikanten als professionals geschikt. Of je nou van Filipijnse popmuziek houdt of religieuze rock: onze systemen zorgen ervoor dat jij de juiste akkoorden krijgt om met het nummer mee te spelen.’’
Generatieve AI is steeds meer gemeengoed aan het worden
Toen Chordify tien jaar terug startte, waren AI en machine learning nog lang niet zo booming en amper bekend bij het grote publiek. Een van de oprichters was bezig met het schrijven van een proefschrift en was actief in een research-groep gericht op muziek. ,,We zijn in dezelfde periode als Shazam en Last.fm begonnen met groeien dankzij de AI-technologie. Nu zie je dat generatieve AI steeds meer gemeengoed aan het worden is. De nieuwe mogelijkheden in die wereld zijn enorm. Op het moment dat je die mogelijkheden op de juiste manier inzet, merk je dat je er ontzettend veel profijt van hebt als platform. Dat zien we bij Chordify absoluut.’’
Laten we het vizier richten op de gebruikers. Is dat de jonge generatie, behendig met de meest recente innovaties? Of maakt ook een 70-jarige gebruik van de app op dat zolderkamertje met de akkoorden van bijvoorbeeld Bob Dylan? ,,Het gaat bizar breed’’, zegt de coo. ,,Je ziet een grote groep millennials die op ons platform komt, maar juist ook mensen vanaf een jaar of vijftig tot over de zeventig gebruikt Chordify. Dat zijn vaak mensen bij wie de kinderen uit huis zijn. De rust is teruggekeerd. Die groep stoft de gitaar af en gaat weer aan de slag met het musiceren. Weet je, AI staat bij ons niet op de voorgrond. Het gaat om het gebruiksgemak. Het moet zo eenvoudig mogelijk zijn muziek om te zetten naar akkoordenschema’s. Op die manier kan de wat oudere gebruiker die misschien wat minder tech savvy is simpel met de app aan de slag.’’
''Ons team is behoorlijk pluriform te noemen. Ongeveer zestig mensen van circa vijftien verschillende nationaliteiten. Die diversiteit draagt bij aan het beter begrijpen van onze gebruikers''
Van de VS tot Indonesië: gebruikers Chordify vind je overal
Chordify is Nederlands, maar denk niet dat de meerderheid van de gebruikers met de voeten in de Hollandse klei staat. Het tegendeel is waar, benadrukt Bekenkamp. ,,Een procent van de gebruikers zit in Nederland. Een zeer grote groep bevindt zich in de Verenigde Staten. Engeland, Duitsland en Frankrijk zijn belangrijke gebieden voor ons. Australië en Canada doen goed mee en ook op de Filipijnen en in Indonesië hebben we een enorm grote gebruikersgroep. In die laatste landen zie je nog flinke cultuurverschillen en daardoor een andere vorm van internetconsumptie. Dat is een noot die we willen gaan kraken, echter in eerste instantie richten we ons vooral op de andere landen die ik je noemde. Negentig procent van onze omzet komt namelijk uit de westerse landen.’’
Successen bouw en vier je alleen met een zeer talentvol en flexibel team bomvol kennis. Dat geldt zeker ook voor Chordify. Opvallend is de diversiteit van de werknemers, zeker gelet op de nationaliteiten. Toeval? ,,Dat klopt. Ons team is behoorlijk pluriform te noemen. Ongeveer zestig mensen van circa vijftien verschillende nationaliteiten. Die diversiteit draagt bij aan het beter begrijpen van onze gebruikers en het op maat maken van onze diensten voor al die verschillende gebruikers’’, aldus Bekenkamp.
Be excellent to each other in de mini-samenleving van Chordify
Werkgeluk is een belangrijk ingrediënt van het succes, weet ook de coo. ,,Niet alleen omdat het lief en leuk klinkt. Ik geloof er heilig in dat wanneer iemand intrinsiek gemotiveerd is in het werk wat hij of zij doet, men beter werk levert en langer voor je blijft werken. Be excellent to each other is een kernwaarde voor ons. Zorg goed voor elkaar. Dat betekent niet alleen dat je een bloemetje stuurt wanneer iemand ziek is. Maar ook dat je constructief kritiek op elkaars werk en handelen kunt leveren. En dat het oké is om af en toe op je bek te gaan. Daar leer je van. Het is een mini-samenleving die we nastreven bij Chordify.’’
De zestig werknemers van het techbedrijf werken op kantoren in Groningen en Utrecht. Maar met 99 procent van de gebruikers die buiten onze landsgrenzen woont: zit er een filiaal van de scale-up in het buitenland in de planning? ,,We hebben zeker met die gedachte gespeeld’’, zegt Bekenkamp. ,,Maar we zijn tot de conclusie gekomen dat het veel belangrijker is om al die andere culturen te begrijpen dan daadwerkelijk fysiek aanwezig te zijn met een kantoor over de grens. Het voordeel is dat we met ons systeem geen direct contact met de gebruiker hebben. We zijn vooral bezig met het optimaliseren van de groeimachine die we hebben opgetuigd. Dat maakt het dat aanwezigheid op locatie minder van belang is.’’
Wordt jouw bedrijf dit jaar de ‘Beste Jonge Onderneming van Nederland’?
Ben jij de meest veelbelovende jonge ondernemer van Nederland? Wil je jouw startup of scale-up pitchen voor een vakkundige jury op landelijke televisie tijdens de jaarlijkse competitie van de AFAS Young Business Award? Misschien word jij dan wel gekroond tot de ‘Beste Jonge Onderneming van Nederland’. Lees hier alles over de AFAS YBA en doe mee!
Steeds weer focussen op discipline
De groeimachines waar Bekenkamp het over heeft, zijn een belangrijke oorzaak van de verdere groeiversnelling waarin het bedrijf terecht is gekomen. ,,We zijn die machines beter gaan begrijpen. Kort na de AFAS Young Business Award hebben we onszelf gerealiseerd dat er twee assen zijn waarin we zeer sterk zijn. Een van de assen is het focussen op discipline. Dat werd een klein beetje verzaakt. Daarom hebben we eind 2022 een draai gemaakt. We waren bezig met het opzetten van nieuwe platformen en nieuwe producten. Die strategie hebben we voor een groot deel laten varen. Het is met focus en discipline aan het werk om de groeimachines en de learnings en technologie die we tijdens het opzetten van de andere platforms op hebben gedaan, te begrijpen en te integreren in Chordify.’’
De andere as? Dat is organisch groeien. Tijdens de AFAS Young Business Award is Chordify gekroond tot de ‘Keizer van de organische groei’. ,,We krijgen het voor elkaar om met een relatief klein team een monumentale impact te maken op het leven van muzikanten over de hele wereld. Daardoor hebben we het afgelopen jaar een belangrijke noot kunnen kraken: door gebruikers gegenereerde content en automatisch gegenereerde content omzetten in groei. Nu zien we dat onze gebruikers vergeleken met een jaar geleden gemiddeld vier keer zoveel content maken op ons platform. Wij zorgen dat die content wordt gedistribueerd naar andere gebruikers. Het is een groeivliegwiel dat leidt tot een betere gebruikerservaring, meer relevante gebruikers en belangrijke data. Dat is die organische groei. Het legt Chordify geen windeieren.’’
''Deelname aan de Young Business Award levert veel aandacht op. Ook van investeerders die naar ons toe zijn gekomen en andere bedrijven die interesse hebben in een samenwerking in wat voor vorm dan ook''
Waarom Chordify deelname aan AFAS Young Business Award aanraadt
En de ambities op langere termijn? ,,We schuiven steeds meer op richting een muziekeducatieplatform. Dankzij die twee assen. Ik voorzie binnen de komende jaren verder een differentiatie richting een breder aanbod op het gebied van muziekcreatie, met behulp van generatieve AI en onze gebruikers. We zitten met dit bedrijf op een zak met goud. Een zak goud die we nog aan het ontginnen zijn. We hebben nog lang niet gezien wat er allemaal in die zak zit. Daarom denk ik dat een omzetgroei van 500 tot 800 procent de komende drie jaar absoluut haalbaar is’’, aldus Bekenkamp.
Dit jaar vindt een nieuwe editie van de Young Business Award plaats. Raadt Gijs Bekenkamp andere bedrijven aan mee te doen? ,,Zeker. Je wordt gedwongen om nog eens een keer in een minuut duidelijk te maken wat de waarde van je bedrijf is. Ook levert deelname veel aandacht op. Ook van investeerders die naar ons toe zijn gekomen en andere bedrijven die interesse hebben in een samenwerking in wat voor vorm dan ook. Dus ja, grijp die kans.’’ Ga jij de uitdaging om mee toe doen aan de AFAS Young Business Award ook aan? Dat kan! Schrijf je nu in voor de nieuwe editie.
Een muzikant aan de slag met het akkoordenschema van Chordify.
Chordify in 2013 gestart met een muzikale knal
Chordify is opgericht door een groep musicerende vrienden. Ze zagen brood in een aantal wetenschappelijke bevindingen over automatisch akkoordherkenning. Tijdens een aantal intense hackaton-weekenden werd de eerste versie van het algoritme en de interface om mee te spelen gebouwd. De officiële lancering van de app ging in 2013 gepaard met een luid concert op de Grote Markt in Groningen.
Vanaf dat moment zijn mensen vanuit de hele wereld liedjes gaan ‘chordifien’ en meejammen, waardoor Chordify snel en organisch is gegroeid. Dankzij de miljoenen bezoekers die meespelen op het platform is het bedrijf uitgegroeid tot een scale-up met een duidelijk doel: de wereld muzikaler maken met behulp van AI en machine learning. In 2022 was het bedrijf finalist bij de AFAS Young Business Award (AFAS YBA).Lees hier alles over de toekomstplannen van de AFAS YBA.
Lees ook: Scale-ups vol vertrouwen over groei, maar tekort aan talent blijkt remmende factor