Nieuws Groei

Hooghoudt opent webwinkel, dag later alweer gesloten na kritiek

Distilleerderij Hooghoudt lanceerde deze week haar eigen webwinkel en gaat de jenever voortaan ook direct aan de consument leveren. De introductie van de webwinkel past bij de nieuwe strategie die directeur Arno Donkersloot eerder aankondigde in onze videoserie Werkverkeer. Enkele dagen later is de site echter offline gehaald wegens boze reacties van kritische slijters.

Van onze redactie 25 februari 2020

Hooghoudt webshop

Foto: Hooghoudt

Over de keuze om een webshop te introduceren schrijft Hooghoudt in een persbericht: ,,Digitalisering heeft in het afgelopen decennium de gehele retailmarkt op zijn kop gezet, maar de drankindustrie bleef hierin achter, omdat die als streng gereguleerde markt beroep moest doen op traditionele verkooppunten. Sinds postbezorgbedrijven leeftijdschecks aanbieden is de online verkoop van alcohol mogelijk. Dit houdt in dat met de lancering van het e-commerce platform Hooghoudt een extra distributiekanaal heeft kunnen toevoegen naast het reguliere horeca- en slijterijkanaal''

Groeiplannen

,,Naast onze ambitieuze groeiplannen in Nederland willen we ook internationaal uitbouwen,'' zegt algemeen directeur Arno Donkersloot. ,,Dankzij ons e-commerce kanaal kunnen wij nu in een klap ons non-alcoholische Zero Zero 24 wereldwijd aanbieden. De moderne consument wil graag de mogelijkheid hebben om online te bestellen, het werd tijd dat de gevestigde jenevermerken daarop ging inspelen.”

Arno Donkersloot in Werkverkeer

In onze videoserie Werkverkeer kondigde Donkersloot de groeiplannen al aan: ,,Ik zoek totale werelddominantie met Hooghoudt, net zoals dat 100 jaar geleden ook het geval was.” Ook vertelt hij over de strategische marketingkeuzes die bijdragen aan de verjonging van het merk. ,,Jenever heeft in de loop der jaren een sleets imago gekregen en daarom moet er gerenoveerd worden.”

Bekijk de gehele aflevering van Werkverkeer hier:

UPDATE dinsdag 26 februari: Hooghoudt sluit webshop wegens kritische slijters

Het feit dat postbezorgbedrijven leeftijdschecks aanbieden en Hooghoudt daarom begon met de online verkoop van haar producten, is bij een aantal slijters niet goed gevallen. Ze hebben hun ongenoegen dan ook geuit op de Facebookpagina van het Groninger familiebedrijf. 'Mooi, krijgen we ruimte voor meer specialiteiten. Wat een heerlijk gebrek aan visie. Doosjes staan klaar om opgehaald te worden', luidt een cynische reactie op Facebook van een slijter. 'Fijn, de samenwerking met jullie is net gestart, komen jullie met dit. Erg teleurgesteld', schrijft een andere slijter als reactie op de webshop.

Reactie Hooghoudt

Hooghoudt reageert op bijna iedere reactie met het bericht: 'Het slijterskanaal blijft onze hoogste prioriteit. We nemen spoedig contact met je op om nader toelichting te geven en eventuele vragen te beantwoorden.' Daarnaast meldt de distilleerderij: 'De lancering van onze webshop maakt veel reacties los bij onze gewaardeerde partners. We hebben daarom besloten om deze offline te halen zodat we eerst met open vizier de dialoog aan kunnen gaan.'