Nieuws Groei
Interactieve fitnessspiegel van Fittar steeds populairder, bedrijf ontvangt investering voor verdere groei
Een geavanceerde 3D-camera, een touchscreen, een app en een alsmaar groeiend aantal video’s en games, allemaal verscholen achter een spiegel. Dat is de Fittar smart mirror, een apparaat dat steeds vaker te zien is in gyms, hotels, bij mensen thuis en andere plekken waar getraind wordt. Het bedrijf Fittar ondervindt steeds grotere aftrek van de spiegel en dankzij een nieuwe financiering kan het bedrijf het groeipedaal nog harder indrukken.

Trainen voor een interactieve spiegel maakt de workout beter, meent Fittar. Foto: Fittar
,,Ik vergelijk onze interactieve spiegel wel eens met een enorme iPad’’, legt directeur Robert Ranzijn uit. ,,Achter het spiegelende glas gaat een hele virtuele wereld verscholen, waarbij je eigen lichaam de controller is.’’ Op de spiegel van Fittar moedigt je virtuele trainer je aan, speel je een potje shadow boxing of ga je de fitnessstrijd aan met vrienden of collega’s.
Corona deed Fittar de Smart Mirror verder ontwikkelen
De interactieve spiegel kwam het afgelopen jaar tot wasdom, na jaren van investeren en ontwikkelen. De coronapandemie noopte het bedrijf de pijlen ook op andere markten te richten dan de gyms. ,,We zagen dat mensen massaal thuis gingen trainen, maar daarvoor was onze professionele Smart Mirror te groot.’’ Ook door het vele thuiswerken was de snelle komst van een compacte Smart Mirror een must. Dus kwam er eind vorig jaar een kleiner thuismodel op de markt. ,,Het hele gezin wordt er spelenderwijs fit van.’’
Nieuwe producten ontwikkelen en internationaliseren
Nu is het zaak snel door te groeien en door te ontwikkelen, de organisatie verder te professionaliseren en internationale markten te betreden. Om dat te kunnen, klopte Fittar aan bij de NOM (Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland), die besloot tot een deelneming in het bedrijf. Dat stelt Ranzijn en zijn team in staat de versnellingsknop in te drukken, nieuwe producten te ontwikkelen en de vleugels uit te slaan naar het buitenland.
,,Het sterke van het concept zit hem in de gaming en het enorme aantal video’s on demand’’, vertelt investment manager Klaas Kooistra. ,,Je kunt nu al kiezen uit duizenden verschillende trainingen en spellen, maar er komen er continu meer bij. Afgezien daarvan zijn wij onder de indruk van het team dat er nu staat.’’
Een nieuwe manier van trainen waar mensen aan wennen
De ‘personal trainer’ in de spiegel is inmiddels vijf talen machtig en wordt steeds slimmer. Ranzijn: ,,Hij stelt workouts samen die specifiek op jouw lijf gesneden zijn.’’ De Smart Mirrors hebben een grote toekomst, denkt hij. ,,Dit is een nieuwe manier van trainen waar mensen aan wennen. We staan in grote hotels, op vakantieparken en ook bij bedrijven, gewoon op de werkvloer. Daar zie je hele competities tussen collega’s ontstaan. Dat is een prachtige manier om spelenderwijs fitter te worden.’’