Nieuws Groei

Kerstklassieker Viennetta-ijstaart: ‘Verkoop dit jaar door het dak’

Het is een van de klassiekers bij het kerstdiner: Viennetta. De verkoop schiet met name vlak voor Pasen en Kerstmis omhoog. Alleen al in Nederland worden er 2 miljoen stuks per jaar verkocht. Nu we thuiszitten door corona gaat de verkoop van de ijstaart helemaal door het dak.

Sanne Schelfaut (AD) 25 december 2020

Kerstklassieker ijstaart Viennetta

Foto: Unilever

Voor de Europese markt laat Unilever zijn Viennetta's in Duitsland maken. In een normaal jaar glijden er 16 miljoen exemplaren van de lopende band. Joost Houben, bij Unilever Nederland verantwoordelijk voor de ijsdivisie, verwacht dat het aantal dit jaar oploopt tot 20 miljoen. ,,Alle productielijnen zitten aan hun maximumcapaciteit en de fabriek draait 24 uur door om de grote vraag aan te kunnen,'' zegt hij in het AD.

Sierlijk toetje voor de kerst

Volgens Unilever zijn het basisrecept en de manier waarop het toetje wordt gemaakt, sinds de introductie in 1982 niet veranderd. Viennetta werd bedacht door de Brit Kevin Hillman, manager bij Ola. ,,Zijn inspiratie moet Wenen, Vienna in het Engels, zijn geweest. De ijsstam is opgebouwd uit twaalf laagjes van ijs en chocolade. Het is vooral de golfstructuur die de taart zo sierlijk maakt. Hillman dacht ongetwijfeld aan een Weense wals.''

Het maken van Viennetta lijkt volgens Houben bijna op een symfonie. ,,Het is ontroerend om naar dat productieproces te kijken in Duitsland. De armpjes van de machines die heen en weer bewegen om de ijsgolfjes te maken. Het klinkt misschien heel gek, maar ik krijg tranen in m'n ogen als ik dat zie.''

Van Viennetta bestaan 45 verschillende smaken, in het Nederlandse vriesvak zijn er vaak maar drie varianten (vanille, biscuit-caramel en tiramisu) te vinden. Dat ligt volgens Houben aan de beperkte ruimte die veel supermarkten in ons land hebben. ,,In het buitenland hebben deze winkels vaak meer vierkante meters en dus ook meer plek om meer smaken in het vriesvak te leggen.''

Viennetta-dessertijs ook populair in Azië

De ijstaart wordt in meer dan zestig landen verkocht, overal onder dezelfde naam. ,,Er is een uitzondering. In China heet ons product 'Duizend lagen sneeuw.' In Azië verkoopt Unilever sowieso veel Viennetta's. ,,Met name tijdens de ramadan is het ijsdessert in trek, aangezien het niet zo zwaar op de maag ligt. Dit jaar moest Viennetta in Indonesië op rantsoen, de taarten waren niet aan te slepen.''

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.