Nieuws Groei
Hoe de twintigers achter Kozijnshop.nl in twee jaar tijd naar 5 miljoen omzet gingen
Bart Voortman (25) en Jan Hendrik Pouw (26) richtten Kozijnshop.nl op toen ze nog op school zaten. Sinds twee jaar zijn ze fulltime bezig met hun bedrijf dat spectaculair groeit en innoveert. Want na kozijnen, kunnen binnenkort ook prefab binnenwanden via internet worden besteld in Rijssen.

Bart Voortman (l.) en Jan Hendrik Pouw op de werkvloer in Webo Rijssen. Foto: Lenneke Lingmont
Bedrijf: Kozijnshop.nl, Rijssen
Activiteit: verkoop kozijnen via internet
Opgericht: 2016
Medewerkers: 12
Omzet 2021: 4,9 miljoen euro
Bart Voortman en Jan Hendrik Pouw kennen elkaar van hun zaterdagbaantje. Als veertienjarigen veegden ze elke zaterdag de werkplaats aan bij kozijnenfabrikant Webo in Rijssen. Willem Haase, de eigenaar van Webo, is een oom van Voortman, vandaar. Als ze twee jaar ouder zijn maken de jongens met de bezem promotie, ze mogen op zaterdagen helpen offertes maken voor klanten van Webo. Het duo, dan nog scholier, verbaast zich erover dat alles met een liniaal wordt ingemeten. Bart Voortman vindt op internet een programma waarmee dat inmeten digitaal kan.
Lees ook: Personeelskrapte in de bouw groeit verder: zo behoud je je werknemers
Aannemerij is nog traditioneel
In de aannemerij gaat het er nog traditioneel aan toe: een aannemer vraagt een offerte aan bij een kozijnenfabrikant en krijgt gemiddeld zo’n drie weken later bericht over wat het gaat kosten. „Wij vonden dat dit veel sneller zou moeten kunnen”, zegt Bart Voortman tegen De Stentor. Het idee rijpt om kozijnen via internet aan te bieden. In 2016, als Bart technische bedrijfskunde aan Saxion studeert en Jan Hendrik commerciële economie doet aan Windesheim, beginnen ze voor zichzelf met Kozijnshop.nl.
Met Webo-eigenaar Willem Haase zijn afspraken gemaakt over levering en prijzen. „Onze activiteiten bijten elkaar niet”, zegt Jan Hendrik Pouw. „Webo richt zich op grote klanten en wij op de regionale aannemers en particulieren. Elke opdracht die via ons binnenkomt, betekent extra omzet voor Webo.”
De kozijnen van Kozijnshop.nl worden geproduceerd bij Webo in Rijssen. Foto: Lenneke Lingmont
Begonnen in een bouwkeet in de tuin
Nadat ze in 2019 zijn afgestudeerd, accelereren de compagnons. Kozijnshop.nl wordt gevestigd in een bouwkeet die in de tuin bij Webo staat. Ze hebben een softwareprogramma laten bouwen waarin klanten de maten, de gewenste kleur en het beslag kunnen aangeven. Binnen een minuut volgt de offerte. Voortman: „Al ons spaargeld was in die software gaan zitten. Toen we online gingen, dachten we dat de orders zouden binnenstromen, maar dat viel nogal tegen. Niemand kende ons en aannemers waren gewend kozijnen bij timmerfabrieken in de buurt te bestellen.”
Via campagnes op Google en BING heeft Kozijnshop.nl aan naamsbekendheid gewonnen. En ook bezoek aan bouwbeurzen leverde klandizie op. Klanten kunnen kiezen uit tweehonderd verschillende modellen. Het klantenbestand bestaat uit een mix van particulieren en aannemers. Voortman: „60 procent van de bestellingen komt via particulieren, maar die zijn samen goed voor 30 procent van onze omzet.”
Lees ook: Van Rusland tot Zuid-Afrika, de aluminium raamwerken van deze broers vind je over de hele wereld
60 procent van de opdrachten komt uit Noord- en Zuid-Holland
De compagnons maakten de strategische keuze met vaste klanten uit de aannemerij een partnerschap aan te gaan. Jan Hendrik Pouw: „We hebben we nu vijftig partners die zelf regelmatig bij ons bestellen en die wij bij particuliere klanten aanbevelen als vakbekwame partner voor het plaatsen van kozijnen. In Twente hebben we twaalf partners. In Noord- en Zuid-Holland de meeste, want daar komt 60 procent van de opdrachten vandaan.”
Sinds juni vorig jaar heeft Kozijnshop.nl een eigen kantoor in Rijssen, waar de twaalf personeelsleden werken. Want het is hard gegaan. Jan Hendrik Pouw: „Ik zeg altijd dat onze concurrenten geen branchegenoten zijn, maar bedrijven als Corendon. Toen consumenten vorig jaar geen verre reizen konden maken, zijn velen gaan verbouwen. Je zag letterlijk het aantal offerteaanvragen stijgen toen Rutte en De Jonge weer een persconferentie met slecht nieuws hadden gegeven.”
Kozijnshop.nl heeft sinds vorig jaar een eigen kantoor in Rijssen. Foto: Lenneke Lingmont
Kozijnen die uit een combi van hout en aluminium bestaan, zijn nieuw in het assortiment; eikenhout aan de binnenkant - aluminium aan de buitenkant. Bart Voortman: „Die combi bestaat al dertig jaar in België en Duitsland en wij zijn de eerste die hem online aanbiedt”.
Kozijnshop.nl komt met prefab binnenwand
Ze zijn verder druk bezig met de ontwikkeling van een nieuw product: de HSB-wand. Prefab bouwen wordt steeds populairder en Kozijnshop.nl komt met een binnenwand waar stenen tegenaan gemetseld en planken tegenaan gezet kunnen worden. Jan Hendrik Pouw: „De klant kan de opbouw van de wand zelf kiezen: de dikte, de platen aan de binnenkant, elektradozen, etcetera. Prefab binnenwanden bestaan allang, maar niemand levert ze online. Wij denken dat dit een groeimarkt wordt, omdat er in Nederland snel een miljoen woningen bijgebouwd moeten worden.”
Het object: de flessenopener
Ze koesteren het als een relikwie dat herinnert aan de start: de flessenopener. In 2017 huurden Bart Voortman en Jan Hendrik Pouw een stand op de bouwbeurs in Utrecht. Ze wilden graag een attentie meegeven aan potentiële klanten, maar hadden geen geld voor de aanschaf van een relatiegeschenk. „Mijn opa sponsorde toen met 1000 euro de aanschaf van deze flessenopener”, vertelt Bart Voortman. „We hebben er honderden van weggegeven, zodat iedereen ons zou herinneren.”