Nieuws Groei

Hoe Otrium de grootste online fashion outlet van Europa wil worden

In de rubriek Groeikracht spreekt De Ondernemer met succesvolle ondernemers over de groei van hun bedrijf. Vandaag: Otrium. Een online outletcentrum waar kledingmerken hun overgebleven voorraden aan de consument kunnen verkopen. Oprichters Milan Daniels (26) en zijn compagnon Max Klijnstra (27) weten het zeker: binnen twee jaar zijn ze de grootste in Europa.

Gijs van der Sanden 8 juni 2018

Otrium online outletcentrum fashion Milan Daniels Max Klijnstra

Ze zijn met hun 26 en 27 jaar weliswaar nog jong, maar noem Milan Daniels en zijn compagnon Max Klijnstra geen broekies. Ze gaan als ondernemers inmiddels een aantal jaar mee, al zo’n kleine zes jaar, vertelt Daniels.

Na een aantal jaar samen een online softwarebedrijf te hebben gerund met klanten als Corendon en Ace & Tate, willen de heren zelf een product in de markt zetten. Het wordt Breaking Rocks, een online truienmerk met opvallende patronen, vaak van grappige afbeeldingen die veel gedeeld worden op social media.

Overschotten

Breaking Rocks wordt al gauw een succes. Op Facebook krijgt het merk meer dan honderdduizend likes en de vraag naar de truien is groot. Zes keer per jaar komen er grote containers met truien richting Nederland. Zo stuiten de ondernemers op een ‘interessant probleem’, zoals Daniels het noemt. Wat te doen met overschotten?

Ze hebben een aantal opties: zelf een fysieke outlet openen, de partijen slijten aan een opkoper of aan een zogenaamde ‘flash seller’, een externe partij die een online verkoop organiseert. Geen van de opties zijn ideaal, vinden de heren. Daniels: “We wilden meer geld verdienen met onze voorraden én meer controle.”

Otrium

  • Jaar van oprichting: 2015
  • Aantal mensen in dienst: 15
  • Klantenbestand: > 300.000
  • Aantal transacties per maand: 15.000
  • Omzetgroei: ‘Double digit maand over maand’

Businessmodel

Met hun ervaring in online zakendoen ligt de oplossing voor de hand: een online fashion outlet, waar ook andere modemerken hun overschotten kwijt kunnen. Ze halen al gauw een eerste investering binnen. In plaats van eindeloos te schaven aan hun businessmodel, maken de ondernemers bewust een beslissing om meteen live te gaan. “We zijn niet het soort ondernemers dat eindeloos op een gouden ei blijft broeden,” aldus Daniels.

“Wij hadden nog helemaal geen expertise op het gebied van fashion outlet. Die moesten we dus in de praktijk opdoen.” Ze weten een aantal kleinere, high end labels aan zich te binden en zijn open over het feit dat hun businessmodel nog niet in beton gegoten is. “Hun feedback was heel waardevol in het ontwikkelen van ons definitieve plan.”

Topservice

Otrium is uiteindelijk een plek geworden waar kledingmerken hun eigen online outletwinkel kunnen beginnen. Een digitale shop-in-shop dus. Zij bepalen zelf wat ze aanbieden en tegen welke prijs, maar Otrium biedt wel software waarmee ze de meest gunstige tarieven kunnen uitrekenen. Het logistieke gedeelte – de afhandeling van de bestelling en de bezorging – regelt Otrium zelf. “Wij nemen een commissie op iedere bestelling,” vertelt Daniels.

Otrium focust sterk op service. “Consumenten die online winkelen zijn dankzij winkels als Coolblue topservice gewend, waarbij hun bestelling binnen een dag binnen is. Die service wilden wij ook bieden.” Daarmee onderscheiden ze zich van andere online outlets, waarbij de bezorging soms weken op zich laat wachten.

Mooie merken

De heren willen niet met elk merk dat zich meldt in zee. Otrium verkoopt alleen ‘mooie merken’, zoals Daniels dat noemt. “Merken in het hogere en middensegment, zowel up and coming als meer gevestigde namen.” Puma, Denham en Pepe Jeans zijn een kleine greep uit het almaar groeiende aanbod.

Over hun ambities bestaat geen misverstand: over twee jaar, in 2020, moet Otrium de grootste online fashion outlet van Europa zijn. De startup heeft inmiddels 1,4 miljoen euro aan groeigeld opgehaald om dat doel te realiseren. Op dit moment is Otrium naast Nederland alleen nog in België actief, maar andere landen zullen snel volgen.

Uitdaging

“De uitdaging ligt op dit moment vooral in het vinden van de juiste mensen,” zegt Daniels. Hij noemt het bouwen van een bedrijf een teamsport. “Als je gaat groeien, bereik je een moment waarop je niet meer elk brandje zelf kunt gaan blussen.” Otrium neemt nu bijna elke maand een nieuwe werknemer aan. Dat zijn veelal mensen die gewend zijn om bij groeiende bedrijven te werken, vertelt Daniels, zoals Groupon of Treatwell.

Concrete omzetcijfers wil Otrium niet bekend maken. “Wij groeien op dit moment zo snel, dat het getal dat ik noem over een week alweer achterhaald kan zijn.” Elk succes – groot of klein – wordt binnen het bedrijf gevierd, vertelt hij. “Van een positieve review tot het binnenhalen van een mooi nieuw merk.”

Hoe hij zelf het succes van Otrium verklaart? “Het klinkt misschien cheesy, maar wij vinden online ondernemen het leukste wat er is. Het voelt nauwelijks als werk.”