Nieuws Groei

Geen ouwelullendrankje: Delftse ondernemers willen jenever van stigma afhelpen

De Delftse vrienden Robin Slegtenhorst (29) en Huey Verbeek (33) drinken het liefst goede jenever. De band die de twee fijnproevers met het ‘ouwelullendrankje’ hebben, is veel meer dan samen een beetje borrelen. Met Verbond Genever timmeren ze flink aan de weg.

Theresia Lambrecht-Schouten (AD) 8 augustus 2021

Jenever delft jonge ondernemers oudelullendrankje

Vrienden Huey Verbeek (links) en Robin Slegtenhorst werden verliefd op het ouwelullendrankje jenever. Foto: Lisa van Vlijmen

,,Die rauwe, typisch oud-Hollandse smaak” maakt jenever het lekkerste drankje dat er bestaat volgens Robin Slegtenhorst. ,,Jenever is erfgoed”, zegt de jonge ondernemer. Toch is het niet de jonge borrel, maar eerder gin of wodka die aanslaat bij leeftijdsgenoten, merkt Slegtenhorst in het AD op.

,,Gin is eigenlijk ontstaan omdat de Engelsen jenever niet goed konden namaken. Zonde dus, dat zo weinig mensen jenever waarderen. Dat willen we uitdragen aan iedereen.” Daarmee gaat kwaliteit te allen tijde boven kwantiteit. ,,Een échte goede jenever, vol van smaak, een goed product. Niet een jerrycan vol drank die je inkoopt bij de groothandel.”

Lees ook: Nazdrowje! Drie jonge ondernemers scoren met hun Nul30 Vodka

Band die ondernemers al hadden nog eens versterkt met in ieder geval zo’n 35 procent

Toen hij eens samen op stap was met Huey Verbeek, die al sinds zijn jeugd zijn vriend is, kreeg Slegtenhorst een jonge jenever voorgeschoteld. Toen ging het eigenlijk al borrelen bij Verbeek en hem, vertelt Slegtenhorst nuchter. ,,De smaak heeft ons toen zo verrast, dat we het zijn blijven drinken.”

Daarmee werd de band die de twee al hadden nog eens versterkt met in ieder geval zo’n 35 procent. Dat is de hoeveelheid alcohol die in elke fles Verbond Genever zit. ,,We hebben een bijzondere jenever laten distilleren”, vertelt Slegtenhorst. ,,Het recept voor ons eigen Verbond hebben we met hulp van distilleerderij Onder de Boompjes in Schiedam gemaakt.”

Maar het creëren van een smaakvolle neut heeft heel wat om het lijf. ,,Dan sta je daar om 10.30 uur in de ochtend te proeven”, lacht de Slegtenhorst. ,,Dan zijn je smaakpapillen op hun best”, voegt hij er nog snel aan toe.

''Waar grotere merken vanwege de kosten het percentage aan moutwijn zo laag mogelijk proberen te houden, hebben wij er juist voor gekozen om hoog in te zetten''

Robin Slegtenhorst, jenevermaker

Bijzondere jenever met een heel hoog percentage moutwijn

Het resultaat mag er na een lang proefproces wel zijn. ,,We hebben echt een hele bijzondere jenever gemaakt, die een heel hoog percentage moutwijn heeft. Waar grotere merken vanwege de kosten het percentage aan moutwijn zo laag mogelijk proberen te houden, hebben wij er juist voor gekozen om hoog in te zetten.” Het percentage moutwijn in de Delftse Verbond is 15 procent, het maximale van wat in een officiële jonge jenever mag zitten.

De moutwijn (een keteldistillaat) van rogge, maïs en mout geeft de jonge borrel van Verbond z’n bijzondere smoel. ,,Veel mensen zeggen dat ze sinaasappel proeven. Dat zit er niet in”, licht Slegtenhorst een tipje van de sluier. ,,Het is een kruidige jenever met citrusachtige tonen.”

Populaire drankje hard seltzer wordt verkocht als ‘de caloriearme en gezondste keus'

Hoewel de twee een kantoor hebben in Den Hoorn, werken ze er niet vaak. ,,Eigenlijk gaan we het liefst bij koffietentjes in de buurt aan het werk, veel gezelliger.” Het bracht hen ook op het idee om met een nieuw drankje aan de slag te gaan. ,,Overal zagen we merken met ‘hard seltzer’s’ komen. Ze schieten als paddenstoelen uit de grond.” Het populaire drankje, dat wordt verkocht als ‘de caloriearme en gezondste keus’ van het arsenaal aan alcoholische versnaperingen en van bruisend water met alcohol wordt gemaakt, hebben ze naar eigen zeggen ‘verbeterd’.

Lees ook: Marketeer Ivar Camps volgt passie: Nederlandse limoncello uit Sneek

Verbond heeft het niet zo op de ‘chemische stofjes’ die vaak aan een hard seltzer worden toegevoegd. ,,Wij gooien het op de eerlijke tour, alles wat in ons drankje zit is natuurlijk. Andere producenten gooien er al snel een aroma in, dat is niets anders dan een chemisch stofje, een smaakversterker. Ons Verbond Hard Seltzer heeft echte fijne distillaten en komt in twee smaken. Zo hebben we Orange-Ginger en Rose-Elderflower.” Slegtenhorst weet zeker dat deze drankjes in de smaak zullen vallen. ,,Ze zijn heerlijk ambachtelijk.”

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws