Nieuws Groei
Mbo-talenten aan de basis van groei Picnic in Duitsland
Picnic is van start gegaan met de eerste lichting deelnemers van het Olympia-programma, een buitenlandprogramma waarmee veelal mbo-talenten de kans krijgen zich richting leidinggevende operationele functies in het bedrijf te ontwikkelen. De eerste missie in hun avontuur is de uitbreiding van Picnic in de regio Hamburg vorm te geven.

Websuper Picnic is van start gegaan met de eerste lichting deelnemers van het Olympia-programma, een buitenlandprogramma waarmee mbo-talenten de kans krijgen zich richting leidinggevende operationele functies in het bedrijf te ontwikkelen.
De deelnemers, vaak begonnen als bezorger of orderpicker, krijgen met het Olympia-programma een mogelijkheid die doorgaans vooral voor hoger opgeleiden is weggelegd: een tijdje aan de persoonlijke ontwikkeling werken in het buitenland. De e-commercetalenten die deelnemen aan het Olympia-programma krijgen onder meer aanvullende trainingen in leidinggeven, didactische vaardigheden, en de Duitse taal en omgangsvormen.
Lees ook: Zoekvolume online supermarkten groeit, populariteit fysieke supermarkt daalt
Picnic regelt alles, van reiskosten tot belasting en verzekering
Wie meedoet aan het programma wordt door Picnic in de gelegenheid gesteld het maximale uit zijn buitenlandervaring te halen. Alle noodzakelijke onkosten die de deelnemers tijdens hun Duitse avontuur maken, inclusief de reiskosten om af en toe terug naar huis te gaan, worden daarom gedekt. Daarnaast heeft Picnic alles geregeld op het gebied van belastingen en verzekeringen zodat de deelnemers zich daar vrijwel niet om hoeven te bekommeren. Ook de huisvesting in Hamburg wordt voor hen geregeld.
De deelnemers, die momenteel al leidinggevende functies hebben, gaan in de locaties opzetten en opschalen. Vervolgens moeten ze de lokale teams trainen en coachen zodat die het stokje kunnen overnemen. Olympia-deelnemer Gervan den Hoed: ,,Ik begon twee jaar geleden bij Picnic als orderpicker. Ondertussen ben ik doorgegroeid tot teamleider. Nu krijg ik de kans om in een ander land mijn kennis en vaardigheden in te zetten. Voor mij is het echt een unieke kans. Ik had nooit verwacht dat ik in het buitenland zou gaan werken.”
Lees ook: Groter dan Picnic: waarom Crisp níet kiest voor piepkleine bezorgbusjes
Uitbreiding Picnic-hubs in Hamburg
De Picnic-talenten zijn geselecteerd op basis van hun vaardigheden om anderen aan te sturen en kennis door te geven. Zij gaan in Hamburg eerst een distributiecentrum opzetten en vervolgens ook twee hubs van waaruit de klanten worden beleverd. Het aantal Picnic-hubs in de Noord-Duitse havenmetropool moet vervolgens naar zo’n acht worden uitgebreid. De 25 deelnemers aan het Olympia-programma zullen op termijn leidinggeven aan enkele honderden werknemers.
,,Daarbij is het ook van belang dat zij de Picnic-cultuur doorgeven en leren hoe ze dat doen”, aldus medeoprichter Frederik Nieuwenhuys. ,,We zijn een heel open bedrijf waarvan de medewerkers altijd graag bijleren en elkaar helpen. Als er onverhoopt taken blijven liggen omdat die niet duidelijk zijn belegd, wordt er bij ons verwacht dat werknemers zelf het initiatief nemen door die taken op te pakken.”
Lees ook: Pieter Pot na faillissement: dit is het plan naar winstgevendheid
Drie maanden na de uitbreiding naar Hamburg (1,9 miljoen inwoners) is de Duitse hoofdstad Berlijn (3,6 miljoen inwoners) aan de beurt. Later in het jaar gaan de deelnemers van het Olympia-programma ook de uitbreiding naar Frankfurt am Main (750.000 inwoners) helpen realiseren.