Advertorial van Groeimasters

Nieuws Groei

Zeewierbedrijf Seamore groeit in amper drie jaar tijd naar 950 winkels

Een bord tagliatelle in een restaurant op Ibiza triggerde Willem Sodderland (49) in 2015 om zeewierproducten te ontwikkelen. Na krap drie jaar liggen de producten van zijn bedrijf Seamore in 950 winkels in 8 landen. Sodderland vertelt hoe marketing en sales bijdragen aan de explosieve groei van het jonge bedrijf.

Vincent Krijtenburg | Foto & video: Vincent Krijtenburg 30 april 2018

Willem Sodderland Seamore marketing zeewier

Geen zeewier te bekennen op het bord met zeewiersalade, denkt Sodderland tijdens de vakantie met zijn gezin. Totdat de chef van het restaurant desgevraagd uitlegt dat de groene tagliatelle van zeewier is gemaakt. “Dat gaf mij het idee dat zeewier iets anders kon zijn dan de meeste mensen altijd gedacht hebben”, zegt hij.

De ondernemer verdiept zich in het product en ontdekt dat zeewier het meest gezonde en duurzame eten op aarde is. Na een crowdfundingsronde verschijnt in september 2015 het eerste product van Seamore op de markt. Tegenwoordig bestaat het Seamore-assortiment uit drie producten: zeewierpasta, zeewierwraps en zeewierbacon.

Verliefd maken

Marketing is volgens Sodderland de kern van zijn bedrijf. Om het volledig nieuwe product op de markt te zetten, benadert hij zijn marketing als een datinginstrument. “Het begint met het nieuwsgierig maken van de consument door middel van storytelling. Dat wil zeggen het verhaal op allerlei manieren de wereld in brengen. Vervolgens moeten mensen het product uitproberen. Sommige mensen nemen het meteen mee in de winkel, andere bereiken we via evenementen waar ze kunnen proeven. Ook laten we bloggers vertellen over hun ervaring met onze producten. Als de consument het product heeft geprobeerd, moeten we hem of haar verliefd maken. Dat doen we door de productervaring te stimuleren met kooktips, video's en recepten.”

https://www.youtube.com/watch?v=q4E61b_BrPc

Bij Seamore zijn sales en marketing onlosmakelijk met elkaar verbonden, zegt de oprichter in het hoofdkwartier in het westelijk havengebied van Amsterdam. “Met onze marketing richten we ons deels op de decisionmakers bij de retailers. Je kunt alleen je producten aan de man brengen als het in de winkels ligt. Dus sales betekent de winkels bereiken en op het schap komen te liggen”, legt Sodderland uit.

Daarnaast is er een salesteam dat op beurzen inkopers van supermarkten probeert te interesseren in de zeewierproducten. Als de producten eenmaal in de winkel liggen, moeten sales- en promotieacties de verkoop stimuleren.

Hard blijven groeien

Door het ontwikkelen van nieuwe producten zal het bedrijf naar verwachting ook de komende jaren hard blijven groeien. Onder meer brood, chips, ijs en thee zijn producten waar zeewier in verwerkt zou kunnen worden. In twee jaar tijd wil Sodderland van acht naar vijftien landen gaan en van 3 naar 10 producten.

Op 14 mei is Willem Sodderland te gast bij de online masterclass van Groeimasters. In deze masterclass leggen specialisten waaronder Sodderland uit hoe je een effectieve en schaalbare sales en marketing strategie creëert. Schrijf je nu in middels het onderstaande formulier.

Als de consument het product heeft geprobeerd, moeten we hem of haar verliefd maken

Willem Sodderland, oprichter Seamore