Nieuws Groei
Startup Good Jamu wil markt openbreken met soda op basis van traditionele Indonesische drank
De startup Good Jamu is een crowdfunding gestart om hun nieuwe gezonde soda te lanceren: Tropical Turmeric Soda. De startup volgt het recept van de traditionele Indonesische drank Jamu, dat al eeuwenlang gebruikt wordt om de algemene gezondheid en het welzijn op peil te houden.

De ondernemers achter Good Jamu: van links naar rechts Ritesh Tikai, Anna Uspessij en Milad Nabiaalah. Foto: Good Jamu
Functionele dranken zijn een opkomende trend in de voedingsindustrie. Dit zijn dranken die niet alleen hydrateren, maar ook specifieke gezondheidsvoordelen bieden. Jamu bevat verschillende ingrediënten met heilzame eigenschappen, waaronder kurkuma, tamarinde, kruidnagel en gember.
,,Naast de functionele kracht van de drank vinden we het belangrijk dat deze bijna vergeten ambacht nieuw leven in wordt geblazen. Daarom willen we het in een nieuw jasje voor meer mensen toegankelijk maken. Hiervoor hebben we de zegen gekregen van onze jamu meesters uit Indonesië”, legt Anna Uspessij uit. ,,Jamu is een eeuwenoude Indonesische drank die bekend staat om zijn heilzame eigenschappen en bijdraagt aan een goede gezondheid", aldus Uspessij. ,,Ik wilde hier graag meer over leren en daarom ben ik op Bali in de leer gegaan bij echte jamu-meesters."
''We zijn nu klaar om de productielijn op te zetten en de soda echt op de markt te brengen. Zo kunnen we nog meer mensen kennis laten maken met de kracht van jamu''
Crowdfunding voor soda die kan worden gebruikt voor mocktails en lattes
De twee dranken die de startup al heeft uitgebracht staan op menukaarten door heel Nederland, deze worden onder andere gebruikt om mocktails en lattes mee te maken. Nu brengen de ondernemers een soda uit. De soda heet Tropical Turmeric Soda en de ondernemers hebben deze de afgelopen maanden kunnen testen bij Tolhuistuin in Amsterdam Noord. Uspessij: ,,Daar hebben al meer dan duizend mensen onze nieuwe soda kunnen proeven. We zijn nu klaar om de productielijn op te zetten en de soda echt op de markt te brengen. Zo kunnen we nog meer mensen kennis laten maken met de kracht van jamu.”
Om de productielijn te financieren is een crowdfunding gestart, in totaal is minimaal 30.000 euro nodig, behalen de ondernemers het maximale doelbedrag van 60.000 euro dan willen ze nieuwe smaken ontwikkelen met partners en kunnen ze extra investeren in naamsbekendheid. Al 13.000 euro is opgehaald, investeren kan tot 30 juni via deze link.
Lees ook: SLA haalt via Broccoli pijlsnel ruim 1 miljoen euro groeigeld op