Nieuws Groei

Het tweeledige succes van Oma's Soep: ouderen uit de eenzaamheid en hit in de supermarkt

Oma’s Suppe, minestra della nonna, soupe de grand-mère en granny’s soup: als het aan oprichter Max Kranendijk (30) en compagnon Martijn Canters (31) van Oma’s Soep ligt, gaat de Nederlandse startup in rap tempo de grens over. Het bedrijf is de Startup van de Week.

Jeroen Kreule 12 mei 2023

Omas soep max kranendijk martijn canters liggend

Max Kranendijk en Martijn Canters (rechts) zijn de ondernemers achter Oma's Soep. Foto: Oma's Soep

Tweede serie: Startup van de Week

Wat, waarom en hoe? In Startup van de Week, de tweede serie intussen, geven we startende ondernemers op onze website én in ons wekelijkse kijkradioprogramma De Ondernemer Live de kans hun ondernemersverhaal te vertellen. Elke donderdag gaat er een nieuwe Startup van de Week online. Meedoen met de serie en geïnterviewd worden door startup-kenner Jeroen Kreule? Stuur een e-mail naar redactie@deondernemer.nl en wie weet...

Ook zijn er meer plannen voor nieuwe producten naar recept van oma. Max Kranendijk en Martijn Canters houden sowieso vast aan hun missie: de helft van de winst aanwenden om de strijd tegen eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan.

Oma’s Soep ontwikkelt en verkoopt verse soepen en maaltijden naar authentieke recepten van echte oma’s. De gezonde soepen en verse maaltijden zijn verkrijgbaar bij onder meer de Albert Heijn, de Plus, Picnic en de Spar. Vijftig procent van de winst gaat naar de Stichting Oma’s Soep.

Oma's Soep-oprichter droomt nog steeds van een carrière als profvoetballer.

Max is de oprichter van Oma’s Soep, Martijn kwam er later bij. Ze kennen elkaar sinds hun tiende: ze voetbalden samen in een jeugdteam en later in het eerste elftal van HVV uit Den Haag. De vrienden en compagnons voetballen nog steeds samen, maar nu bij ASV Arsenal uit Amsterdam. Max droomt nog steeds van een carrière als profvoetballer. Het jonge bedrijf – met hoofdkantoor in Amsterdam - heeft veertien mensen op de loonlijst staan en werkt samen met meer dan 1.000 vrijwilligers.

De Stichting Oma’s Soep verzorgt wekelijks activiteiten door het hele land, denk aan Oma’s Soep kookdagen waar jong en oud samen in de keuken staan en Oma’s Soep-aan-Huis-dagen: vrijwilligers die ouderen bezoeken voor een praatje en met een soepje. Deze lokale activiteiten worden verzorgd onder leiding van studentenbesturen in twaalf verschillende steden. Volgens Max en Martijn zijn deze vrijwilligers de drijvende kracht achter Oma’s Soep.

''Ik wilde altijd al ondernemen. Het idee voor Oma’s Soep ontstond in de kroeg, waar ik met een vriend biertjes aan het drinken was''

Max Kranendijk

Hoe is het idee voor Oma’s Soep ontstaan?

Max: ,,De eenzaamheid van mijn eigen oma – die heel goed soep kan koken - was de aanleiding. Zij maakt meerdere keren per jaar soep voor de kleinkinderen. Veel vriendinnen van haar waren overleden, ze was een beetje eenzaam geraakt. Ze is niet de enige: veel opa’s en oma’s zijn eenzaam, hoorde ik ook van vrienden. En dat aantal groeit.''

,,En ik wilde altijd al ondernemen. Het idee voor Oma’s Soep ontstond in de kroeg, waar ik met een vriend biertjes aan het drinken was. Niet lang daarna ben ik – met een bak groenten en enkele vrijwilligers - naar een verzorgingshuis in Amsterdam gegaan, om samen met bewoners soep te maken. Het was een groot succes. Het aanvankelijke idee was om soep – gemaakt door oma’s en vrijwilligers – te verkopen vanuit een winkeltje in Amsterdam. En met de winst wilde ik activiteiten voor ouderen organiseren. We hebben het even geprobeerd met een winkel, maar daar waren we niet zo goed in. En we hadden ook geen tijd om meer sales te doen als we in de winkel moesten staan. Uiteindelijk hebben we besloten om Oma’s Soep in een productiekeuken te maken. Niet met oma’s, maar wel op basis van hun recepten. Alle recepturen zijn ontstaan op onze kookdagen.’’

Martijn: ,,Max heeft me in het begin gevraagd om mee te doen, maar zag het oorspronkelijke idee - oma’s in een soort fabriek - niet zitten. Ik koos voor een baan in loondienst, als bedrijfsjurist. Ik hielp wel mee. Soms stond ik in de winkel, of gaf Max advies bij sollicitaties. Ik zag uiteindelijk toch hoe goed Max bezig was, zeker toen hij de AH Product Pitch had gewonnen. Ook was ik onder de indruk van de activiteiten voor eenzame ouderen. Ik heb mijn baan opgezegd en ben ingestapt. Ik had het niet goed gezien en wilde met hangende pootjes terug.’’

Welke soep en/of maaltijd vinden jullie zelf het lekkerst?

Martijn: ,,De rode linzensoep van oma Sieglien staat op één. En de tomatensoep van oma Netty is natuurlijk een klassiekertje. Qua maaltijden vind ik de rendang Indonesisch stoofvlees en sajoerboontjes van oma Ellen uit Indonesië het lekkerst.’’

Max: ,,De lekkerste soep verkopen we nog niet in de retail, want die is te duur om te maken: de bouillon van mijn eigen oma. Ze gebruikt veel botten en vlees en laat het 24 uur trekken. Van ons eigen merk ga ik voor de champignonsoep van oma Tiele. En van de maaltijden kies ik voor het stoofpotje suddervlees, van mijn eigen oma Grootje ook. Eigenlijk ben ik hartstikke Hollands.’’

In hoeverre heeft het ondernemerschap jullie vriendschap beïnvloed?

Martijn: ,,Onze vriendschap is alleen maar beter geworden. Als we niet werken, doen we ook dingen samen. Begin dit jaar zijn we nog met een groepje vrienden op vakantie naar Colombia geweest.’’

Max: ,,In de weekenden drinken we regelmatig een biertje. We kunnen trouwens ook goed ruzie maken, als we echt oneens zijn met elkaar. Dan gaat het er heftig aan toe, maar dat is soms juist goed. En een keer per jaar gaan Martijn en ik samen met twee jongens uit ons oude voetbalteam een weekend naar Italië. Dan denken we niet aan Oma’s Soep.’’

''Max heeft de gunfactor en kan heel goed drammen, handig bij sales. Hij laat niet los, terwijl ik eerder zou opgeven''

Martijn Canters

Hoe is de taakverdeling? En wat vinden jullie sterke eigenschappen van elkaar?

Martijn: ,,Max drukt het gaspedaal in, ik druk vaker op de rem. Dat werkt hartstikke goed. Max houdt zich onder meer bezig met productontwikkeling en sales, en we sturen samen het team aan. Ik richt me meer op de marketing, operationele kant en de financiën. Max heeft de gunfactor en kan heel goed drammen, handig bij sales. Hij laat niet los, terwijl ik eerder zou opgeven. Ook heeft hij ideeën in zijn hoofd die goed zijn voor de groei van Oma’s Soep.’’

Max: ,,Het zal je niet verbazen, maar Martijn is veel gestructureerder dan ik. En hij is heel creatief. We vullen elkaar goed aan en nemen niet alles even serieus. Lol maken is zo belangrijk. En we houden allebei niet van vergaderen.’’

Lees ook: Oma's Soep bestrijdt eenzaamheid onder ouderen

Door wie of wat laten jullie je als ondernemer inspireren?

Max: ,,Mijn vader. Doorzetten, drammen. Dat is me met de paplepel ingegoten. Nooit opgeven als je ergens voor wil gaan.’’

Martijn: ,,Dan noem ik mijn moeder. Ze zei altijd: een brutaal mens heeft de halve wereld. We hebben ook een gezamenlijke inspiratiebron: Johan Cruijff. Hij zei dat de aanval de beste verdediging is. Helemaal mee eens.’’

Max: ,,Cruijff koos altijd voor de aanval, wilde nieuwe dingen proberen. Dat doen wij met Oma’s Soep ook.’’

Jullie missie om eenzaamheid onder ouderen terug te dringen is lovenswaardig. In die zin is Oma’s Soep zelf ook een inspiratiebron voor velen…

Martijn: ,,Dat klopt wel. Ik hoor dat Oma’s Soep tijdens colleges regelmatig wordt genoemd als een succesvolle sociale onderneming. Eenzaamheid onder ouderen is een groot en groeiend probleem. Hoe meer soepen en maaltijden er worden verkocht, hoe meer ouderen geholpen kunnen worden. Dus ja, wij willen graag inspireren door te laten zien dat je eenzame ouderen met een klein gebaar kan helpen. Ik hoop echt dat alle mensen aandacht willen geven aan deze groeiende groep ouderen, op welke manier dan ook. Let een beetje op elkaar, het leven wordt daardoor leuker.’’

Max: ,,Ik ben het met Martijn eens, maar wil daar graag iets aan toevoegen: we zijn tot nu toe succesvol, maar doen niet alsof we het wiel hebben uitgevonden. Sommige ondernemers die het goed doen denken dat ze heel wat zijn: daar kunnen wij niet zo goed tegen. Wij hebben een leuk idee, werken hard, maar nemen onszelf niet al te serieus. We zijn ook vaak genoeg onze bek gegaan.’’

Hebben jullie een paar bruikbare tips voor mensen met een innovatief idee die een onderneming willen starten?

Max: ,,Ga aan de slag, doe! Besteed niet al te veel tijd aan het uitschrijven van een of ander visiedocument of strategisch plan. Pas door te doen kom je er achter of iets werkt of niet. En laat angst niet regeren. Dat zeg ik ook tegen de rest van het team. Het is niet erg om af en toe te falen.’’

Martijn: ,,Wat Max zegt. Beetje suf antwoord misschien, maar hij heeft wel gelijk. Er worden te veel documentjes gemaakt. En er wordt bij veel bedrijven ook vaak en lang vergaderd, terwijl je die tijd effectiever kunt gebruiken. Dat is mijn mening hè? Minder ouwehoeren, meer doen.’’

Lees ook: Deze ondernemers maakten van een sociale missie een succesvolle organisatie

Wat zijn de ambities met Oma’s Soep? Om in voetbaltermen te spreken: Europa in?

Max: ,,Ja, dat is wel de bedoeling. Op dit moment voeren we gesprekken met buitenlandse partijen. Ook zijn we bezig met de ontwikkeling van nieuwe producten naar recept van oma. Het allerbelangrijkste blijft onze missie: eenzaamheid onder ouderen bestrijden.’’

Martijn: ,,We hebben vorig jaar een half miljoen euro opgehaald via sharefunding via het Broccoli platform, een prachtig principe: mensen worden daardoor mede-eigenaar. Bovendien creëer je een mooie achterban die natuurlijk ook wil dat het goed gaat met Oma’s Soep. Dat geld gaat naar marketing, voor meer marktaandeel in Nederland. En een deel gaan we gebruiken om het buitenland te veroveren.’’

Max en Martijn met soepkokende oma Netty. Foto: Oma's Soep

Lees ook: Maatschappelijk verantwoord ondernemen is hip: steeds meer bedrijven willen méér dan winst maken

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws