Nieuws Groei

Startup van de Week: LOVÍY bestormt met luxe droogbloemen wereld van 'oubollige' sierteelt

Als broer en zus zijn ze in veel elkaars tegenpolen maar de twee delen een passie voor ondernemen: Carmen (28) en Danny (25) de Bruin uit Ede. Ze zijn de grondleggers van LOVÍY, een webshop voor droogbloemen, kunstbloemen en zelfontworpen vazen. LOVÍY de traditionele wereld van de sierteelt graag een beetje opschudden. Het e-commercebedrijf is onze startup van de Week.

Jeroen Kreule 23 maart 2023

Startup van de week LOVÍ Y droogbloemen carmen de bruin boeket 2

Mede-oprichter van LOVÍY Carmen de Bruin. Beeld: Brandon Koldenhof

Een jaar na de oprichting in 2019 behaalde startup LOVÍY– toen nog onder de naam Altijd Speciaal Droogbloemen - al een omzet van ruim een miljoen. Carmen: ,,We zijn super ambitieus en waren echt alleen maar aan het racen. Ons idee van droogbloemen bleek enorm aan te slaan. Een jaar later verdubbelde de omzet bijna. we groeiden te snel, waren af en toe een tikkie naïef. We hadden op een gegeven moment zeventien mensen in dienst. Ik had het gevoel dat ik vooral bezig was met brandjes blussen, terwijl ik ook graag creatief bezig wil zijn."

,,Door die snelle groei raakten we de oorspronkelijke visie een beetje kwijt. Maar Danny en ik hebben ons leergeld betaald. We maken nog steeds fouten, wie niet? Maar we weten nu heel goed hoe we er mee moeten omgaan. Met een iets kleiner team willen we nu organisch groeien. Een groei van 20 of 30 procent is natuurlijk ook mooi. En ja, we willen heel graag het verschil maken en de boel een beetje opschudden. De grote bedrijven in de bloemenbranche worden nog steeds geleid door mannen. Ik zou zeggen: ladies, kom op!’’

Tweede serie: Startup van de Week

Wat, waarom en hoe? In Startup van de Week, de tweede serie intussen, geven we startende ondernemers op onze website én in ons wekelijkse kijkradioprogramma De Ondernemer Live de kans hun ondernemersverhaal te vertellen. Elke donderdag gaat er een nieuwe Startup van de Week online. Meedoen met de serie en geïnterviewd worden door startup-kenner Jeroen Kreule? Stuur een e-mail naar redactie@deondernemer.nl en wie weet...

"We kwamen erachter dat er geen webshop voor luxe droogbloemen bestond. Danny bouwde een simpele website met webshop, een paar dagen later gooiden we de boel online"

Je had op je negentiende een eigen bloemenwinkel, maar wilde er na een paar jaar vanaf. Waarom? En hoe is het idee voor LOVÍY ontstaan?

,,In mijn winkel miste ik de creatieve vrijheid, bovendien zat ik te veel op één plek. Ik wilde meer. Het idee om droogbloemen te verkopen ontstond tijdens een vakantie met onze ouders in Spanje, in 2019. Op dat moment liep ik al met het idee de winkel te verkopen. Danny hield zich bezig met dropshipping. We waren allebei niet happy met ons werk en spraken daar samen veel over. Er kwam talloze ideeën voorbij. Liefst wilde ik een lange reis maken om na te denken wat ik precies wilde, maar het idee van die droogbloemen bleef hangen: ik heb een hart voor bloemen, Danny heeft verstand van e-commerce, bovendien zit ondernemen in ons bloed."

,,We wilden per se iets opzetten dat schaalbaar is. Al snel kwamen we er achter dat er geen webshop voor luxe droogbloemen bestond. Danny bouwde een simpele website met webshop, een paar dagen later gooiden we de boel online. Dat was begin november 2019. We hadden niks ingekocht. Onze houding was: we zien het wel. Als we die eerste week tien droogboeketten verkopen, dan is er een mooi begin. Dat liep anders: binnen twee dagen hadden we 325 bestellingen…’’

Mede-oprichter van LOVÍY Danny de Bruin.

Jullie hadden dus een vliegende start zonder voorraad?

,,Klopt. Ik had nog net mijn winkel. De eerste boeketten die we verkochten, hebben we zelf gedroogd. Dat deden we in de schuur van mijn ouders. Op een gegeven moment hing hun hele huis vol droogbloemen. In december heb ik de winkel verkocht en konden Danny en ik ons focussen op ons bedrijf. Het aantal bestellingen was vanaf het allereerste moment enorm. Al snel vonden we een partij in Aalsmeer die droogbloemen kon leveren. Met mijn kleine Hyundai reed ik dagelijks op en neer naar Aalsmeer, soms zelfs drie keer. En dan hing er ook nog een gehuurde aanhangwagen achter. Via mijn netwerk konden we een loods huren. Intussen hebben we een mooi kantoor in Ede. Het maken van de boeketten hebben we grotendeels uitbesteed. Op sommige dagen hebben we zeshonderd bestellingen per dag.’’

Je bent een echt bloemenmeisje. Welke bloemen krijg je zelf het liefst?

Carmen: ,,Ik hou nog steeds van verse bloemen, maar koop ze veel minder dan voorheen. Een vers boeket is niet altijd duurzaam: de ene steel komt misschien uit Spanje, een andere steel uit een Afrikaans land. Veel bloemen zijn de halve wereld overgevlogen voordat ze in de winkel liggen. Mijn favoriet is in elk geval de Gloriosa. Qua droogbloemen houd ik van een boeket met natuurlijke tinten, met een beetje crème er in. Die verkopen we ook veel, omdat ze in vrijwel alle interieurs passen. Kunstbloemen mogen van mij juist heel kleurrijk zijn.’’

Lees ook: Startup van de Week: hoe Agurotech het wereldwijde landbouwsysteem toekomstbestendig wil maken

Hoe is het om met je broer een onderneming te runnen? Hebben jullie ouders nog een rol?

,,Danny en ik zijn qua karakter heel verschillend. Ik heb alles wat hij niet heeft. En andersom. Ik ben creatief en geef graag gas, terwijl Danny juist heel rustig is. Hij heeft het overzicht en de hersens, zeg ik wel eens. We vullen elkaar perfect aan, zijn volledig in balans. Als kind konden we ook goed met elkaar overweg. Toen we net begonnen met ons bedrijf, woonde Danny nog een tijdje bij mij in huis. Wanneer we bij onze ouders zijn, wordt er vaak gepraat over ons bedrijf. Mijn ouders zijn betrokken en staan altijd voor ons klaar. Maar vind het af en toe ook fijn om naar mijn ouders te gaan om boerenkool te eten zónder over de business te praten.’’

Welke tips heb jij als ervaringsdeskundigen voor andere mensen met een innovatief idee die graag een onderneming willen beginnen?

,,De belangrijkste tip: blijf altijd in je eigen idee geloven, laat je niet uit het veld slaan. Veel mensen komen met tips en adviezen, maar wees selectief. Neem alles waar, maar neem niet alles aan. Wat ik al zei: Danny en ik zaten vanaf het allereerste moment in een soort speedtrein. Omdat we nog zo jong waren, werden we niet door iedereen serieus genomen. We zijn gelukkig op de rails gebleven. Er komt zoveel kijken bij een snel groeiende onderneming: hogere inkoopkosten, meer personeel, noem maar op. Daarin hebben we nauwelijks sturing gehad."

Lees ook: Startup van de Week: QSTA, online versmarkt voor avontuurlijke foodprofessionals

,,Een voorbeeld? Toen we voor het eerste iemand nodig hadden, boden we direct een vast contract aan. Terwijl er ook andere vormen zijn. Maar dat is achteraf. We zijn af en toe goed op onze bek gegaan, hebben soms onnodige kosten gemaakt. Via NLgroeit kregen we de beschikking over een coach: Sam Rohn, van Red je Pakketje. Daar hebben we veel aan gehad, hij hield ons een spiegel voor. Verder ben ik een beetje huiverig voor funding. Je leest veel verhalen over startups die een miljoen of meer euro hebben opgehaald. Het beeld ontstaat dat succes allemaal zo vanzelfsprekend is, je leest natuurlijk vooral de succesverhalen. Ik ben blij dat wij niet zijn opgeslokt door een organisatie die geld in ons heeft gepompt. Danny en ik hebben alles zelf gedaan, samen met onze ouders. Met vallen en opstaan.’’

Carmen de Bruin

Hoe ziet jullie doelgroep er uit? En hoe blijf je met ze in contact?

,,Het zal je niet verbazen, maar onze doelgroep bestaat grotendeels uit vrouwen tussen de 25 en 45 jaar. Gelukkig plaatsen steeds vaker mannen een bestelling. We focussen op particulieren, maar hebben ook bedrijven als klant. Ik heb veel contact met klanten, bel ze regelmatig op. Het gebeurt niet vaak, maar ik wil weten waarom ze een bestelling retour zenden. Verder ben ik actief op Instagram. We hebben zo’n 25.000 volgers. Als ik een vaas ontwerp, wil ik graag weten wat mensen er van vinden. Ook houden we vaak enquêtes. En ik merk dat klanten het leuk vinden om betrokken te zijn.’’

Wat zijn jullie ambities?

,,LOVÍY staat nu goed. We hebben een mooi assortiment droogboeketten, zijden bloemen en vazen. Luxe en betaalbaar voor iedereen, daar hechten we aan. Ons doel is om het merk verder uit te bouwen. In Nederland. In het begin riepen we al snel om de hele wereld te veroveren, maar de focus ligt vooralsnog in eigen land. LOVÍY is een toffe organisatie met een hippe uitstraling die graag reuring maakt in een branche met een iets te oubollig imago.’’

"Er is geen plan B. We hebben wat tegenslagen gehad, maar ook veel kennis opgedaan en zijn als persoon gegroeid. We zijn ondernemend genoeg om plan A te laten slagen"

Carmen de Bruin

Door wie of wat laat jij je graag inspireren?

,,Sharon Hilgers van My Jewellery heeft een prachtig en succesvol merk opgebouwd, met mooie en betaalbare sieraden. Ik ben fan. Verder is Mariëlle Smit van My Deli een inspiratiebron. Ze verkoopt gezonde babyvoeding en bouwt ook iets heel moois op. Ik leer veel van mannelijke ondernemers, maar vrouwelijke ondernemers kunnen me echt inspireren. Vooral als ze een pittige weg hebben bewandeld en vanuit een dieptepunt toch de kracht hebben om door te gaan. Veel vrouwen zijn van nature misschien iets onzekerder en geneigd eerder op te geven. De grote bedrijven in de bloemenwereld worden geleid door mannen. Tegen alle vrouwen zou ik daarom willen zeggen: kom op ladies, laten we de boel een beetje opschudden."

Is er een plan B, mocht jullie ondernemersavontuur mislukken?

,,Daar kan ik heel duidelijk over zijn: nee, er is geen plan B. We hebben inderdaad wat tegenslagen gehad, maar hebben ook veel kennis opgedaan en zijn als persoon gegroeid. We zijn ondernemend genoeg om plan A te laten slagen. Een jaarlijkse groei van 20 of 30 procent is ook prachtig.’’

Lees ook: Startup van de Week: The Home Style Club, interieuradvies à la minute voor elk budget

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws