Compressiekousen. Het klinkt misschien niet direct heel sexy, maar voor veel hardlopers is het echt een geheim wapen. Het bevordert de bloedsomloop van je benen, leidt tot betere prestaties en minder blessures. Dankzij een specialist als STOX Energy Socks uit Amsterdam is het niet alleen een gezond en sportief product, maar ziet het er ook nog eens goed uit.
Lees ook: STOX Energy Socks wil ook Amerikaanse markt veroveren
,,Sport is voor ons een grote tak”, vertelt Wouter de Keizer, sinds begin 2019 aan het roer bij de Amsterdamse sokkenfabrikant. ,,Daarnaast zetten we in op dagelijkse sokken en reissokken. Ook wie veel reist of een staand beroep uitoefent, zoals de koks van Ron Blaauw, heeft er veel baat bij.”
Internationale groei
STOX mag dan begonnen zijn in Nederland, maar de meeste groei wordt momenteel behaald in de ons omringende Europese landen. De volgende stap is al gezet: Amerika. ,,De VS stond al op ons lijstje, maar is niet de prioriteit”, zegt De Keizer. ,,Het is écht een sportland, waar topsporters enorm veel aanzien hebben. Compressiesokken zijn daar ook veel meer ingeburgerd. Het momentum was nu om in de VS onze merknaam te registreren.”
De geografische uitbreiding heeft natuurlijk gevolgen voor de organisatie, resulterend in uitbreiding van het team. De Keizer: ,,Zeker in een voor ons nieuwe markt als de VS is het belangrijk om het product direct bij de juiste mensen te krijgen. In eerste instantie gaan we bouwen aan naamsbekendheid, waarna we dat gaan opvolgen met gerichte on- en offline marketing.”
Je maakt niet zo vaak mee dat je de wereld verovert met een oldschool-product
Wouter de Keizer, ceo STOX Energy Socks
Vuelta-winnaar Primoz Roglic als sportief boegbeeld
Goede ambassadeurs zijn onmisbaar om als merk te groeien. Voor de Europese markt is drievoudig Vuelta-winnaar Primoz Roglic van de Nederlandse wielerploeg Jumbo-Visma een belangrijk boegbeeld. ,,Zodra hij na een wedstrijd van de fiets stapt, trekt hij onze sokken aan”, klinkt De Keizer trots. ,,Ook hockey-international Frédérique Matla is een vaste draagster van onze sokken. Zij moeten veel trainen en presteren. Met compressiesokken kunnen ze kramp en pijn voorkomen, zeker ook bij het reizen tussen de wedstrijden door.”
In de Verenigde Staten hebben sporters niet alleen meer aanzien, maar moeten ze ook veel meer reizen voor de eigen nationale competities en toernooien. Datzelfde geldt voor zakenlui en ondernemers: ook zij zitten voor werkreizen lang in het vliegtuig en hebben dan veel baat bij ‘travel socks’. Die verkleinen de kans op reizigerstrombose en voorkomen opgezwollen voeten en benen.
Winter is coming: skiërs bestellen STOX
STOX Energy Socks is in 2015 opgericht door Caspar Disselhoff, zoon van een vooraanstaand vaatchirug. Vanuit die medische discipline bestond een grote vraag naar een nieuwe innovatieve speler die een comfortabele en beter geprijsde compressiesok op de markt kon brengen. Na diverse testen bleek dit product ook gewenst bij sporters en personen met staande beroepen. ,,Met de winter alweer op komst verwachten wij een groei in onze verkoop, want onze sokken zijn ook populair onder skiërs”, aldus De Keizer. ,,Afgelopen winter was lastig vanwege corona, want veel skivakanties werden gecanceld. Toch merkten we ook toen al dat veel Fransen, Zwitsers en Italianen de bergen in gingen en onze producten bestelden.”
Lees ook: Hoe vier ondernemers achter Effio scoren met sokken èn klimaatprobleem aankaarten
Ook Amerikanen bestellen inmiddels de sokken van STOX. ,,We zijn in juni begonnen in de VS en verkopen daar nu een honderdtal sokken per week”, zegt De Keizer. ,,Dat is nog niet veel, maar we zijn nog vooral bezig om onze processen te controleren. We hebben een lokaal warehouse gekoppeld aan onze webwinkel en staan klaar om gas te geven. Alles moet meteen goed functioneren als we een campagne gaan opstarten. Levering moet top zijn. Je krijgt geen tweede kans om een goede eerste indruk te maken.”
Groeien in Europa en daarna pas in Amerika
Eind 2019 is de groei van STOX ingezet. Er stapten investeerders in, waardoor meer slagkracht ontstond om te kunnen groeien. Sindsdien stijgt de omzet jaarlijks met 300 procent. ,,Het belangrijkste seizoen komt er nu aan voor ons: in de winter verkopen we veel ski-sokken”, weet De Keizer. ,,Onze primaire focus is om marktleider te worden in Europa. Voor ons geldt dus niet: alle ballen op Amerika.”
Onze primaire focus is marktleider worden in Europa. Voor ons geldt dus niet: alle ballen op Amerika
Wouter de Keizer, ceo STOX Energy Socks
Om het te maken in ‘the land of the free’ zal een speciale campagne worden opgetuigd. ,,Je kunt in de VS geen Europese campagnes copy-pasten”, weet De Keizer. ,,Alles is daar de overtreffende trap, ook sales. Dat vraagt om een andere aanpak. We zijn ook actief contact aan het leggen met sporters. Onze groei wordt namelijk met name verwezenlijkt door ambassadeurs. In Nederland zijn dat onder meer oud-sporters als Ruud Gullit en Erben Wennemars, in wintersportlanden zetten we ski-iconen in. In de VS hebben we topspelers in de basketbal- en honkbalcompetities onze sokken gestuurd. Zonder arrogant te willen doen: we weten gewoon dat de meesten positief zullen reageren.”
Ondertussen is Nederland nog altijd goed voor 40 procent van de omzet, maar die verhouding gaat snel verschuiven. De Keizer: ,,In je thuisland gaan de de verkopen harder door grotere bekendheid, maar we zetten nu vaart om uit te bouwen in België, Duitsland, Groot-Brittannië en Scandinavië. In Frankrijk en Spanje staat onze business nog in de kinderschoenen, dus daar is nog veel groei te behalen. We zijn goed op weg. Wat onze groei extra bijzonder maakt: je maakt niet zo vaak mee dat je de wereld verovert met een oldschool-product.”