Nieuws Groei
Succes bij Dragons' Den moet Parfumado aan Europese dominantie helpen
De deal die Floor en Martijn van Rooy tijdens hun deelname aan het tv-programma Dragons’ Den op tafel hebben gekregen, is goed voor een investering van 300.000 euro uit de portemonnee van Dragon Michel Perridon. Hij krijgt er een aandeel van 12 procent in het bedrijf Parfumado voor terug. Een goed resultaat voor de Amsterdamse abonnementsaanbieder van parfums en dat is niet alleen vanwege het grote geld van de topondernemer.

Floor en Martijn van Rooy vonden in Dragons' Den-investeerder Michel Perridon iemand waarmee ze grote stappen kunnen zetten.
,,Met Parfumado staan we aan de vooravond van Europese dominantie.” Dat zijn de woorden die Martijn (30) bezigde tijdens zijn pitch bij Dragon’s Den. Mede door de bijdrage van Michel Perridon zou het zomaar eens waar kunnen zijn dat Parfumado straks daadwerkelijk een grote Europese speler is op de markt van perfume sampling.
Parfumado 'verandert traditionele parfumbranche'
Sinds de tv-uitzending van Dragons’ Den in april hebben de zaken van Parfumado een mooie vlucht genomen. ,,We zijn de traditionele parfumbranche aan het veranderen. In tegenstelling tot de oudere vrouw die haar hele leven lang hetzelfde geurtje draagt, wil onze generatie juist toegang tot alle mooie merken. We zijn nieuwsgierig naar nieuwe parfums en daar spelen wij met onze abonnementen perfect op in”, aldus Martijn.
Lees ook: Dragons' Den: Nikkie Plessen komt terug op 'nee' en investeert in fintech scale-up
'Duizenden' nieuwe abonnees na uitzending Dragons' Den
,,Er hebben 1,7 miljoen mensen naar de uitzending gekeken”, gaat Floor (34) verder. ,,Dat heeft er voor gezorgd dat we er duizenden nieuwe abonnees bij hebben. De coronacrisis heeft daar echter ook een rol in gespeeld. Mensen wilden in de periode graag iets uitgeven aan luxe producten. Dat kon alleen niet in fysieke winkels en dus waren wij de uitkomst. Niet alleen om geuren te kopen, maar ook om nieuwe parfums te ontdekken. Adverteren was eveneens goedkoper dan normaal. Daarnaast werden we door allerlei nichemerken benaderd, maar ook door grotere corporates uit de beautybranche. Daar zijn al meerdere mooie deals uit voort gekomen.”
Dit is wat Parfumado doet
Parfumado is een bedrijf dat abonnementen op samples van parfums verkoopt. Voor 14,95 euro per maand ontvangt de klant een flesje parfum van 8ml. Met vier keer sprayen per dag doet men dan precies een maand met zo’n pocketsize parfumflesje. Op het moment dat de aflevering van Dragon’s Den werd uitgezonden, waren er 60 verschillende merken (ruim 400 parfums) bij Parfumado aangesloten. Het bedrijf draaide vorig jaar meer dan 1,5 miljoen euro aan omzet en verwacht dat dit jaar te verdubbelen.
Lees ook: Deelnemer Dragons' Den weigert comfortabele pumpkoers te veranderen
Waardevolle support Dragons' Den-investeerder Michel Perridon
Dat Dragons’ Den-investeerder Michel Perridon weleens van grote waarde kon zijn voor Parfumado, bleek al direct tijdens de pitch in de studio. De Rotterdamse superondernemer schoof zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken en inmiddels hebben Martijn en Floor dan ook kennis gemaakt met zijn kinderen. Het heeft er mede voor gezorgd dat de Amsterdammers inmiddels samenwerken met meerdere influencers. ,,En we zijn momenteel in gesprek met één van Nederlands bekendste influencers”, verzekert Martijn. ,,Die komt uit het netwerk van Don, de zoon van Michel. Hopelijk krijgen we dit rond, want zijn publiek komt precies overeen met onze doelgroep.”
,,Ik moet zeggen dat we de samenwerking met Perridon al sinds de start als zeer prettig ervaren. Het is duidelijk dat hij in de loop der jaren hele goede mensen om zich heen heeft verzameld. Dat is prettig werken als de due diligence moet plaatsvinden. Die verliep dan ook heel soepel, iets dat we weleens anders hebben ervaren. Anderhalve maand na het boekenonderzoek lagen de stukken bij de notaris.”
"Online shoppen vraagt om een nieuwe digitale strategie en die hebben wij gevonden"
Mede-eigenaar Parfumado: 'Sta er op de momenten die er toe doen'
Hoewel Floor in eerste instantie niet van plan was om mee te doen aan de pitch voor Parfumado, is ze achteraf maar wat blij dat ze het toch heeft gedaan. ,,Mijn kracht ligt niet in pitchen. Maar na overleg met ons twintigkoppig team besloot ik er wel voor te gaan. Wanneer je tegenover investeerders staat, kom je gewoon sterker over als broer en zus. En zeker in de parfumbranche zien zij graag dat er een vrouw bij de onderneming is betrokken. Je moet weten dat 85 procent van onze klanten ook vrouw is. Het is cruciaal om er te staan op de momenten die er toe doen, ook al stap je daarmee uit je comfortzone. Dat is mijn tip aan ondernemers die met investeerders bezig zijn.”
Onderbuikgevoel bracht Parfumado richting Dragons' Den
,,En luister naar je onderbuikgevoel!”, voegt de jongste Van Rooy eraan toe. ,,Mensen in onze directe omgeving waren niet direct enthousiast toen wij vertelden dat we misschien mee zouden doen aan Dragons’ Den. Er bestaat een kans dat je op televisie wordt afgekraakt en daarnaast mag de naam van je bedrijf niet worden genoemd. Wat valt er dan te halen? Zoals Floor zegt was ons team wél enthousiast. We wilden zelf ook graag. Je ziet wat het ons heeft gebracht.”
Zusterbedrijf Parfumado ontstaan uit snel veranderend landschap
Dat de zeilen bij Parfumado momenteel vol in de wind staan, mag duidelijk zijn. Maar dat is nog niet alles. Waar de coronacrisis bij veel ondernemers voor flinke problematiek heeft gezorgd, pakte het tijdelijk wegvallen van de retail dus wel goed uit voor Floor en Martijn. Vlak voor de crisis waren de twee begonnen met een tweede bedrijf genaamd Rocket Campaigns.
In de kleine tweeënhalf jaar dat Parfumado nu bestaat, is er een waardevolle database met klantinformatie opgebouwd. Door de grote hoeveelheid gebruikersdata weet men bijvoorbeeld precies welke klanten van welke geuren houden; ideaal om kleinere samples aan de maandelijkse bestelling toe te voegen. Iets dat bedrijven met meerdere beautyproducten zoals Rituals tot op heden vooral deden via hun retailers.
Lees ook: Dragons' Den: een 'ja' voor Bleumer-broers, maar alleen Harris bleef over
Martijn: ,,Toen veel van deze winkels noodgedwongen de deuren moesten sluiten, viel de mogelijkheid voor verspreiding van samples in één klap weg voor deze beautybedrijven. Met Rocket Campaigns bieden we deze bedrijven de mogelijkheid om gebruik te maken van onze database. Op die manier kunnen ze hun proefmonsters alsnog bij potentiële klanten krijgen. En nog gericht ook. Ook sturen we na de samplecampagne een survey uit waarmee we waardevolle inzichten vergaren en terugkoppelen aan de merken. Het heeft er onder andere voor gezorgd dat we recent vier grote deals hebben gesloten met bedrijven als Armani en Lancôme.”
Aantal abonnee's Parfumado in drie maanden verdubbeld
,,Online shoppen vraagt om een nieuwe digitale strategie en die hebben wij gevonden. Ons klantenbestand van Parfumado, waar we dus ook bijna tweeënhalf jaar aan hebben gebouwd, is in de afgelopen drie maanden verdubbeld. Het is onze missie om binnen vijf jaar het grootste datagedreven marketingplatform voor de grootste beautymerken te zijn. Zowel met Parfumado als met Rocket Campaigns.”
In Dragons’ Den krijgen beginnende ondernemers die op zoek zijn naar een investeerder, de kans om hun eigen bedrijf te pitchen aan vijf van de meest succesvolle zakenmensen van ons land. Michel Perridon, Nikkie Plessen, Won Yip, Shawn Harris en Pieter Schoen zijn samen goed voor zo’n 1 miljard euro en investeren met hun eigen geld.
De afleveringen van Dragons’ Den zijn terug te kijken NPO Start.