Podcast Boekencast De Ondernemer Leest
Zo maak je impact: wat laat jij als ondernemer na?
Leaving a Legacy is volgens Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink een dun, praktisch en waardevol boek. Een boek ideaal voor ondernemers. Waarom? Je leest hoe je impact kan maken met je product, dienst of bedrijf zelf. Impact op het sociale, duurzame en maatschappelijke vlak.
In deze 50ste aflevering van De Ondernemers Boekencast bespreken Tom van der Lubbe en Erno Hannink het boek Leaving a Legacy van Kaat Peeters en Omar Mohout. Peeters is in het dagelijkse leven manager bij de Sociale InnovatieFabriek. Het bedrijf versnelt veelbelovende sociale innovaties. De Belgische doceert daarnaast het vak ‘maatschappelijke innovaties’ aan de Erasmushogeschool Brussel. En Peeters is ook impactmaker bij haar eigen bedrijf Social Impact Projects. Mohout is professor Ondernemerschap en partner bij Nova Reperta, een consultancy-organisatie.
Het boek Leaving A Legacy bestaat uit 5 onderdelen:
- All about impact
- How to intentionally make a long-lasting positive impact, a legacy?
- Stages of impact: from negative to a legacy
- Strategies for your legacy
- Going international
Het is volgens de Boekencasters een dun, praktisch en waardevol boek, ideaal voor ondernemers. ,,Kaat en Omar hebben met dit boek een legacycanvas gemaakt, met daarbij mooie voorbeelden uit de praktijk.''
'De auteurs laten zien hoe de Sustainable Development Goals en het Doughnut-model van Kate Raworth je kunnen helpen met kiezen waar je met je bedrijf het verschil wil maken'
Impact meten: het proces is belangrijker dan de cijfers
Focus is belangrijk wanneer je de kans op een legacy wilt vergroten. De auteurs laten zien hoe de Sustainable Development Goals en het Doughnut-model van Kate Raworth je kunnen helpen met kiezen waar je met je bedrijf het verschil wil maken. Daarnaast vind je in het boek een oefening om je impact te kiezen en je legacy statement te bepalen.
Impact meten staat nog in de kinderschoenen, maar wordt genoemd om duidelijk te krijgen en om te volgen of het effect heeft wat je doet. Hannink: ,,Hierin hebben Tom en ik meer het gevoel dat het proces belangrijker is dan de cijfers. Moeder Theresa heeft ook niet geteld hoeveel mensen ze vandaag ging helpen. Of dit kwartaal. En toch heeft ze een enorm positieve impact gemaakt.''
Lees ook: Boek Thijs Verheul 'is een goede, voor jonge, startende ondernemers'
Opvallende lessen uit Leaving a Legacy:
- Het is een praktisch boek om in beeld te krijgen op welke impact je wilt concentreren.
- Een interessante impactschaal van -1 tot 4 waarop je goed kunt aangeven waar je staat en naar welk impactniveau je je wilt ontwikkelen.
- De beperking van deze impactschaal lijkt dat het gaat over alleen maar groter groeien om van impact naar leaving a legacy te komen. Terwijl je ook kunt kijken vanuit een beperkte omgeving en de nalatenschap die je daar hebt, zonder anderen schade aan te doen (denk moeder Theresa).
- De vier schaalstrategieën zijn interessant, we horen veel over opschalen, maar de andere drie zijn ook zeer interessant voor de groei van de impact.
- Mooie voorbeelden ter inspiratie.
Boekencast: Tom van der Lubbe & Erno Hannink
Tom van der Lubbe is een van de oprichters van hypotheekadviseur Viisi, het eerste bedrijf in de financiële wereld dat met het Holacracy-model werkt. Daarbij zijn de rollen binnen een bedrijf verdeeld volgens verschillende cirkels, in plaats van top-down. Erno Hannink is de businesscoach die ondernemers helpt hun doelen op tijd te realiseren; is de sparrings- en accountability partner voor de vernieuwing in je bedrijf. Samen maken zij Boekencast, waarvan meerdere afleveringen ook via deze website te beluisteren zijn.
Lees ook: Hoe het boek 'De Machine - in de ban van booking.com' een andere kant van groei laat zien