Podcast Boekencast De Ondernemer Leest

Zo maak je impact: wat laat jij als ondernemer na?

Leaving a Legacy is volgens Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink een dun, praktisch en waardevol boek. Een boek ideaal voor ondernemers. Waarom? Je leest hoe je impact kan maken met je product, dienst of bedrijf zelf. Impact op het sociale, duurzame en maatschappelijke vlak.

Van onze redactie 15 april 2022

In deze 50ste aflevering van De Ondernemers Boekencast bespreken Tom van der Lubbe en Erno Hannink het boek Leaving a Legacy van Kaat Peeters en Omar Mohout. Peeters is in het dagelijkse leven manager bij de Sociale InnovatieFabriek. Het bedrijf versnelt veelbelovende sociale innovaties. De Belgische doceert daarnaast het vak ‘maatschappelijke innovaties’ aan de Erasmushogeschool Brussel. En Peeters is ook impactmaker bij haar eigen bedrijf Social Impact Projects. Mohout is professor Ondernemerschap en partner bij Nova Reperta, een consultancy-organisatie.

Het boek Leaving A Legacy bestaat uit 5 onderdelen:

  • All about impact
  • How to intentionally make a long-lasting positive impact, a legacy?
  • Stages of impact: from negative to a legacy
  • Strategies for your legacy
  • Going international

Het is volgens de Boekencasters een dun, praktisch en waardevol boek, ideaal voor ondernemers. ,,Kaat en Omar hebben met dit boek een legacycanvas gemaakt, met daarbij mooie voorbeelden uit de praktijk.''

'De auteurs laten zien hoe de Sustainable Development Goals en het Doughnut-model van Kate Raworth je kunnen helpen met kiezen waar je met je bedrijf het verschil wil maken'

Impact meten: het proces is belangrijker dan de cijfers

Focus is belangrijk wanneer je de kans op een legacy wilt vergroten. De auteurs laten zien hoe de Sustainable Development Goals en het Doughnut-model van Kate Raworth je kunnen helpen met kiezen waar je met je bedrijf het verschil wil maken. Daarnaast vind je in het boek een oefening om je impact te kiezen en je legacy statement te bepalen.

Impact meten staat nog in de kinderschoenen, maar wordt genoemd om duidelijk te krijgen en om te volgen of het effect heeft wat je doet. Hannink: ,,Hierin hebben Tom en ik meer het gevoel dat het proces belangrijker is dan de cijfers. Moeder Theresa heeft ook niet geteld hoeveel mensen ze vandaag ging helpen. Of dit kwartaal. En toch heeft ze een enorm positieve impact gemaakt.''

Lees ook: Boek Thijs Verheul 'is een goede, voor jonge, startende ondernemers'

Opvallende lessen uit Leaving a Legacy:

  • Het is een praktisch boek om in beeld te krijgen op welke impact je wilt concentreren.
  • Een interessante impactschaal van -1 tot 4 waarop je goed kunt aangeven waar je staat en naar welk impactniveau je je wilt ontwikkelen.
  • De beperking van deze impactschaal lijkt dat het gaat over alleen maar groter groeien om van impact naar leaving a legacy te komen. Terwijl je ook kunt kijken vanuit een beperkte omgeving en de nalatenschap die je daar hebt, zonder anderen schade aan te doen (denk moeder Theresa).
  • De vier schaalstrategieën zijn interessant, we horen veel over opschalen, maar de andere drie zijn ook zeer interessant voor de groei van de impact.
  • Mooie voorbeelden ter inspiratie.

Boekencast: Tom van der Lubbe & Erno Hannink

Tom van der Lubbe is een van de oprichters van hypotheekadviseur Viisi, het eerste bedrijf in de financiële wereld dat met het Holacracy-model werkt. Daarbij zijn de rollen binnen een bedrijf verdeeld volgens verschillende cirkels, in plaats van top-down. Erno Hannink is de businesscoach die ondernemers helpt hun doelen op tijd te realiseren; is de sparrings- en accountability partner voor de vernieuwing in je bedrijf. Samen maken zij Boekencast, waarvan meerdere afleveringen ook via deze website te beluisteren zijn.

Lees ook: Hoe het boek 'De Machine - in de ban van booking.com' een andere kant van groei laat zien

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
De Ondernemer

Podcast Unlimited Ondernemen: zo verhoog je de slagkracht van jouw medewerkers

Hoe verhoog je de slagkracht van (jouw) medewerkers? Die vraag stelde techfilosoof Martijn Aslander in een poll die begin juli op dit platform kon worden beantwoord. Aslander reageert in de podcast Unlimited Ondernemen hieronder over de uitkomsten. En geeft tips om de knelpunten op te lossen.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details