Innovatie

Jermain gaat strijd aan met Ikea en Action: ‘Wil met Rebottled grootste circulaire glasproducent worden’

Oprichters Juan Diego Flores (links) en Jermain de Graaf (rechts) Foto: Rebottled Oprichters Juan Diego Flores (links) en Jermain de Graaf (rechts) Foto: Rebottled
Oprichters Juan Diego Flores (links) en Jermain de Graaf (rechts) Foto: Rebottled
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Onlangs presenteerde Jermain van der Graaf op LinkedIn trots zijn laatste productinnovaties: shotglazen van wijnflessenhalzen, waardoor Rebottled voor het eerst drie glazen uit een wijnfles kan halen, stapelbare glazen en een grote karaf. Eerder bracht de onderneming al diverse producten uit, variërend van diverse drinkglazen en een waterfles tot een lamp en rietjes, allemaal gemaakt van oude wijnflessen.

Zijn posts leverden hem tientallen likes, lyrische reacties, positieve feedback, aanmoedigingen en mogelijke nieuwe haakjes voor nieuwe samenwerkingen op. Wanneer een Ikea-manager haar enthousiasme uit, reageert Jermain ad rem met ‘Misschien de volgende leuke Nederlandse collab’. Op een andere reactie, van een manager van recreatiepark Landal, antwoordt hij met ‘Ik hoop dat je ons kan introduceren’.

Lees ook: Ralph (26) wil met biertapmachine evenementenmarkt veroveren

Lees verder onder de advertentie

‘Rebranding Rebottled was juiste keuze’

De ondernemer toont zich niet verlegen en weet inmiddels als geen ander contacten te leggen om zijn business verder te brengen. Zo wordt hij regelmatig benaderd door uiteenlopende collega-ondernemers die willen samenwerken of hem willen verder helpen. Zijn netwerk met menig ceo en manager is breed en daadwerkelijk participerend. „Er zijn mensen die met mij willen klankborden, sparren en spiegelen of die een adviserende rol hebben.” Zeer waardevol in meerdere opzichten, vindt Jermain. Zeker omdat hij er alleen voorstaat sinds zijn voormalig partner een aantal jaren geleden is gestopt.

„Ik ben dankbaar dat mensen in mij en mijn producten geloven. Sommigen hebben een mentorfunctie en hebben in het verleden een actieve rol gespeeld als manager binnen Rebottled”, vertelt hij verder. „Ontzettend leerzaam dat ik onder de vleugels van ervaren ondernemers mee kan kijken en verder kan bouwen aan mijn bedrijf. Gisteren bevestigde een contact nog dat we op het goede pad zitten en de juiste keuzes hebben gemaakt met de rebranding die we een tijd geleden hebben doorgevoerd, de prijsstellingen en de horeca als belangrijk verkoopkanaal.”

Rebottled glazen en karaf Rebottled
Rebottled
Lees verder onder de advertentie

‘Ondernemen is soms keihard’

Wat maakt dat collega-ondernemers graag betrokken willen zijn? „Ik heb het mezelf ook weleens afgevraagd waar ik deze gunfactor aan te danken heb. Ik ben jong gestart en het verhaal en product zijn begrijpelijk. Iedereen heeft wel glazen nodig en wijnflessen zijn een vrij alledaags afvalproduct. Dat spreekt tot de verbeelding en wat we hiervan kunnen maken triggert mensen.”

Nadelen zijn er ook: „Gaandeweg leer je snel. Dat ondernemen soms keihard is bijvoorbeeld. Als je blij wordt gemaakt met een deal met veel nullen om vervolgens niets meer te horen of potentiële bedrijfspartners die ineens de stekker eruit trekken. Dat zorgt ervoor dat je realistisch blijft, wat ook een belangrijke les is om te onthouden.”

Lees ook: Hoe textieltovenaar Borre Akkersdijk strijdt tegen fast fashion: ‘Leidt tot allerlei misstanden’

Lees verder onder de advertentie

Rebottled werkt samen met Bacardi, Hyatt en Van der Valk

Al snel na de oprichting in 2016 lukte het Rebottled op te vallen op de juiste plekken. De startup prijkte in prestigieuze lijsten als Forbes 30 under 30, won de Horecava Innovation Award, kreeg volop media-aandacht en Albert Heijn sloot zich als eerste supermarkt aan bij het sympathieke initiatief. De afgelopen jaren werkte Jermain gestaag aan het uitbouwen van zijn concept door uitbreiding van het assortiment en samenwerkingen met tal van merken en bedrijven als Bacardi, De Kuyper, Hyatt, Marriott, Van der Valk en Wereld Natuur Fonds.

We zijn elk jaar gegroeid, vanuit eigen kracht en middelen, met behulp van enkele angel-investeerders

Jermain de Graaf Rebottled

Het bedrijf maakt momenteel een opvallende groeispurt door. „De afgelopen tijd hebben we de grootste aantallen tot nu toe geproduceerd, voor Bacardi en De Kuyper. We zijn elk jaar gegroeid, vanuit eigen kracht en middelen, met behulp van enkele angel-investeerders. Met vorig jaar als eerste echt positieve jaar, waarbij we tussen de 150 en 200.000 wijnflessen hebben getransformeerd tot onze producten.”

Rebottled wil uitbreiden in producten

Een van de belangrijkste keuzes die hij maakte is de samenwerking met het sociaal ontwikkelbedrijf Rijnvicus in Alphen aan den Rijn. „Dat heeft heel goed uitgepakt. Ze zijn erg flexibel, denken mee over de producten en afzetkanalen en er heerst daar zoveel enthousiasme over het concept. Dat geeft ons ook extra energie en het gevoel dat we hard moeten werken om onze dromen waar te maken.”

Lees verder onder de advertentie

Wat producten betreft wil Jermain doorpakken naar een geheel gedekte tafel. De komende tijd worden zo’n acht tot tien nieuwe producten en samenwerkingen met bekende merken gelanceerd. Ook wordt er gekeken naar uitbreiding van het materiaal, zoals van gerecyclede bierflesjes. „Er valt nog een hoop te winnen. De productie en logistiek hebben we nu zodanig op orde dat we grote stappen kunnen maken. Door het opschalen kunnen we ook grote aanvragen goed aan.”

Lees ook: Netflix voor thuiskoks: stap voor stap topchef in je eigen keuken met Cheflix

Concurreren met Ikea, Action en H&M Home

Hoog op de agenda staat de productie van goedkopere artikelen. Rebottled krijgt weleens als feedback dat het aanbod te prijzig is. „Vandaar dat we kijken naar goedkopere alternatieven voor een nieuwe, meer toegankelijke lijn.” De ambities zijn groot: „Uiteindelijk willen we kunnen concurreren met grote glasaanbieders als Ikea, Action en H&M Home. Zowel qua prijs als aantrekkelijkheid. Mijn doel? De grootste circulaire glasproducent van Europa worden.”

Lees verder onder de advertentie

Uiteindelijk willen we kunnen concurreren met grote glasaanbieders als Ikea, Action en H&M Home. Zowel qua prijs als aantrekkelijkheid

Jermain de Graaf Rebottled

Een tamelijk grote klus, maar haalbaar volgens Jermain. Tenminste als de consument bereid is een duurzaam product tegen een schappelijke prijs te kopen. De doelgroep verbreden is in ieder geval het komende jaar de belangrijkste missie. Met de consumentenmarkt, b2b en de horeca als belangrijkste pijlers.

„Het belangrijkste is dat we in de ring staan. Dat we mee mogen doen op het gebied van glazen en circulaire glasverwerking. Ik weet hoe ik er kan komen en welke stappen ik moet nemen. Verder succes hangt van belangrijke beslissingnemers af, dus het is essentieel dat we doorgaan met het vertellen van ons verhaal. Net zolang tot we de juiste mensen kunnen overtuigen.”

Lees verder onder de advertentie