Nieuws Innovatie

Joycie: Limburgse 'gezondheidsbom' gaat strijd aan met welvaartsziekten

Gezonder leven dankzij een Limburgs drankje vol groenten en fruit: dát is Joycie, een product van MiFood. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de weerstandverhogende smoothie onder meer bijdraagt aan een goede bloedsomloop en cholesterol-verlagend werkt, aldus oprichter Raymond Nolet (60).

Jeroen Kreule 22 november 2022

Joycie Raymond Nolet mifood weerstand sap groente fruit welvaartsziekten

Raymonf Nolet met een flesje Joycie. Foto: MiFood.

Vooropgesteld: een flesje Joycie is géén medicijn. Nolet: ,,Mensen die ziek zijn, moeten naar een huisarts. Maar mensen die preventief aan hun gezondheid en weerstand willen werken, zijn bij ons wel aan het goede adres. Ik ken intussen een paar huisartsen die patiënten met een ongezonde leefstijl al naar MiFood doorverwijzen. Een groter compliment kan MiFood niet krijgen.’’

MiFood is gevestigd op de Brightlands Campus Greenport Venlo. Het door Nolet opgerichte bedrijf werkt nauw samen met Brightlabs, een high-end laboratorium met state of the art-apparatuur dat eveneens op deze campus is gehuisvest. Bij MiFood werken momenteel vier mensen.

"Ik ken huisartsen die patiënten met een ongezonde leefstijl al naar ons doorverwijzen. Een groter compliment kunnen we niet krijgen"

Raymond Nolet

100 procent groente en fruit uit de regio

Joycie is een mix van meerdere soorten groenten en fruit in een gerecycled flesje van 250 milliliter. De prijs: 3,08 euro. Joycies zijn een soort smoothies die gemaakt zijn van 100 procent groente en fruit uit de regio. In wisselende samenstellingen, zonder toevoegingen (dus geen conserveermiddelen of zoetstoffen), maar mét behoud van vezels. Het gaat onder meer om blauwe bessen, appel, peer, frambozen, druiven, broccoli, bloemkool, spruitjes en tomaat.

De drinkbare groenten- en fruitmengsels – qua structuur te vergelijken met moes – zijn het resultaat van een drie jaar durend onderzoek dat samen met de Universiteit Maastricht is uitgevoerd. Aan het onderzoek deden tweehonderd consumenten mee. Doel was om het effect van de bioactieve stoffen te meten. Nolet: ,,Hoe complexer de mix, hoe groter het effect. Daar komt het eigenlijk op neer. De grondstoffen versterken elkaar in werking.’’ De naam Joycie is een combinatie van joy en juice, oftewel plezier en sap.

Lees ook: SUNT Food: Laura maakt van overrijpe bananen donuts en bananenbrood

In gesprek met telers

Voorbeelden van bioactieve, dus weerstandverhogende, stoffen zijn lycopeen, caroteen of glucosinolaten. Lycopeen zit in tomaten, caroteen in wortels, glucosinolaten in broccoli. Nolet weer er alles van: voordat hij MiFood in 2019 begon, heeft hij jarenlang in de agrarische sector gewerkt, onder meer bij de LTO.

Neem lycopeen, een stof met een groot aantal positieve eigenschappen: de stof stimuleert de bloedsomloop, beschermt tegen beroertes, verlaagt de cholesterol en beschermt tegen verschillende soorten (niet genetische) kanker. Nolet vond dat er meer uit een tomaat, paprika en andere glasgroenten te halen viel en ging het gesprek aan met telers. ,,Ik heb ze gevraagd of ze kunnen zorgen voor meer bioactieve stoffen in de groenten. Hoe? Door – samen met telers en veredelaars – andere rassen te selecteren. Ook zouden ze moeten kijken naar bijvoorbeeld bemesting en moment van oogsten. Dat wilden ze. Daarop besloot ik mijn baan op te zeggen. Samen met vier investeerders heb ik MiFood opgericht. Ik was ervan overtuigd dat we veel meer uit groenten en fruit kunnen halen dan tot dan toe bekend was. Door anders te selecteren, maar ook door de juiste samenstelling en een andere manier van processen.’’

Lees ook: Boerderijwinkel is soms goedkoper, vaak duurder dan de super. ‘Mensen komen voor lokaal, eerlijk en vers’

Ook de manier waarop Nolet groente en fruit verwerkt, is opvallend. ,,Wanneer je broccoli kookt, maak je de belangrijke bioactieve stof sulforafaan kapot. Dat kan niet tegen hoge temperaturen, maar dat weten heel weinig mensen. Wanneer wij broccoli in een mix gebruiken, zorgen we er dus voor dat het tijdens de verwerking onder de 35 graden blijft.’’

Joycie is een mix van meerdere soorten groenten en fruit in een gerecycled flesje van 250 milliliter. Foto: MiFood.

Slechte groente- en fruiteters

Het onderzoek dat MiFood in samenwerking met de Universiteit Maastricht heeft uitgevoerd, begon met een zogenaamde wash in-periode: alle deelnemers moesten twee weken lang 50 gram groenten en fruit per dag eten, aldus Nolet. ,,Op deze manier kon iedereen op een min of meer gelijk niveau beginnen. Ik schrok overigens wel: sommige mensen gaven aan dat ze die 50 gram per dag sowieso nooit haalden.’’ Na die opstartperiode moesten deelnemers – twee weken lang - dagelijks een mix van 400 milliliter tot zich nemen. Op basis van onder meer bloed- en oogtesten was na zo’n korte periode een positief effect op de weerstand waarneembaar: zo waren de slagaderen dikker en de aderen langer.

Ander onderzoek heeft intussen uitgewezen: de weerstand tegen ziektes is te verhogen door bioactieve stoffen te eten. In principe moet een mens 500 gram groenten en fruit per dag eten. Slechts bar weinig mensen lukt dat: vijf procent. De mixen van MiFood zijn een aanvulling op je normale voeding, benadrukt Nolet. ,,Eet overdag gewoon je appel, banaan of mandarijntje en eet groente bij je avondeten. Een flesje Joycie zorgt er voor dat je uiteindelijk voldoende groente en fruit binnenkrijgt.’’

Lees ook: Zo willen jonge ondernemers Harro (26) en Mark (27) voedingsindustrie opschudden

Nolet merkt dat vooral vijftigplussers met hun gezondheid bezig zijn: vanaf hun vijftigste groeit ineens het besef dat ze gezond oud willen worden. ,,Ze gaan fietsen, stoppen met roken en minder alcohol drinken. Er is urgentie.’’

Om ook jongeren te bereiken, heeft Nolet twee twintigers aangenomen. Nolet: ,,Zij maken filmpjes op TikTok en zijn actief op andere social media. Ik ben daar gewoon minder goed in. Hoe eerder je je eetgedrag aanpast, dus meer groenten en fruit eet, hoe beter.’’

Van startup naar scale-up

De groente- en fruitmixen zijn op dit moment verkrijgbaar via bol.com en de website van MiFood. Ook zijn de mixen als reep te koop. ,,We hebben heel veel geld uitgegeven aan onderzoek, nu wordt het ook tijd om geld te verdienen. Daarom richten we ons de komende maanden op sales. Ik hoop dat we ergens volgend jaar winst gaan maken. Verder willen we nog een investeerder aan boord halen om de scale-up mede te financieren. MiFood over vijf jaar? Goede vraag, puur geld verdienen is niet ons hoogste doel. Ik hoop dat we een gevestigd merk zijn en dat we voldoende winst maken om onderzoek te kunnen blijven doen. Preventie is ons hoogste doel.’’

"Puur geld verdienen is niet ons hoogste doel. Ik hoop dat we in vijf jaar een gevestigd merk zijn en dat we voldoende winst maken om onderzoek te kunnen blijven doen"

Raymond Nolet

Om Joycie aan de man en vrouw te brengen, gaat Nolet met het vloeibare en vezelrijke gezondheidsbommetje de boer op. Hij gaat in gesprek met supermarkten, maar ook met bedrijven die het in de kantines kunnen gaan aanbieden. Daarnaast zet MiFood fors in op social media. Hij hoopt dat landelijke media de boodschap oppikken. Spread the word, aldus Nolet. ,,We hebben een heel goed verhaal, de kracht van Joycie is wetenschappelijk bewezen.’’

Gezond oud of langer jong blijven

Nolet is immers op een missie: dat mensen gezonder gaan eten en leven. ,,Dat is mijn intrinsieke motivatie: MiFood houdt zich bezig met jóúw gezondheid. Ik praat er zeven dagen per week over. Er valt nog zoveel te winnen op dat gebied. En daar wil ik graag mijn steentje aan bijdragen. Iedereen wil gezond oud, of langer jong blijven, toch?

Lees ook: Mama Deli's Mariëlle Smit wint Bold Future Award bij Zakenvrouw van het Jaar-verkiezing

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws