Aangeboden door Visa

Branded Content Innovatie

Hoe schoenenwinkel J. van Mourik & Zn. de crisis doorstaat met een hoge dosis inventiviteit

Schoenenwinkel J. van Mourik & Zn. is al ruim honderd jaar baanbrekend, ook tijdens de lockdown. Het innovatieve bedrijf uit Sliedrecht doorstaat de crisis met corona-proof pasbanken, webshop en click & collect. Ondernemer Jeffrey van Mourik vertelt over altijd blijven innoveren en digitaliseren, ook al bestaat je bedrijf honderd jaar. Wil je ook slim groeien met digitale middelen? Meer slimme digitaliseringstips? Die vind je alvast hier.

Bram de Vrind 10 maart 2021

Jeffrey van Mourik tas etalage

Ondernemer Jeffrey van Mourik in zijn schoenenzaak.

Lokale ondernemers gaan de crisis te lijf met digitalisering, veerkracht en klantgerichtheid. Visa ondersteunt ondernemers met betaalgemak. In samenwerking met De Ondernemer worden in deze serie lokale helden aan het voetlicht gebracht. Lokaal maakt het verschil!

Lees ook: Hoe lokale held King Bike Studio zich onderscheidt met gratis haal- en brengservice

Jeffrey van Mourik is inmiddels de vijfde generatie binnen het bedrijf. Zijn betovergrootvader werkte begin vorige eeuw bij de schoen- en pantoffelfabriek Van der Miessen in Gorinchem. Diens zoon zag een dienstverband bij de fabriek echter niet zitten en ging pantoffels aan de deur verkopen. Dat werd zo’n succes dat vader en zoon in 1913 een schoenenzaak begonnen. Ze gingen bovendien met een hondenkar en later paardenkar langs de deuren.

'Het kind van vandaag is de klant van morgen'

Ondernemerschap en innovatie zit er al generaties in bij de trotse ondernemersfamilie. De Sliedrechtse schoenenzaak, sinds het 100-jarig bestaan in 2013 hofleverancier, is op de locatie in Sliedrecht inmiddels uitgebreid naar 700 vierkante meter. Service en beleving staan voorop. Zo is in samenwerking met een pretpark-ontwerper een grote boom in de zaak geplaatst waaronder kinderen schoenen kunnen passen. Doel is om ook de nieuwe generatie aan het bedrijf te binden: ,,Het kind van vandaag is de klant van morgen”, zegt eigenaar Jeffrey van Mourik. Hij runt de zaak samen met vrouw Suzanne, vader Bas en moeder Pieta. Opa Dirk-Jillis (97) is sinds drie jaar met pensioen, maar nog altijd betrokken bij het bedrijf met negen medewerkers.

Visa ondersteunt lokale ondernemers met betaalgemak en tips over digitale betalingen. Ook interesse in kortere connecties, sneller afrekenen? Kijk hier voor meer info.

Jeffrey van Mourik portret

De ondernemer is in de coronaperiode zwaar op de proef gesteld, maar liet zich niet uit het veld slaan. Tegengif voor de corona-angst onder klanten en lockdowns van de overheid? Een flinke dosis veerkracht, creativiteit en inventiviteit. Van Mourik en Zn. kwam met een corona-proof pasbank – ‘als eerste schoenenbedrijf van Nederland’. De klant steekt zijn voet onder een perspex scherm door, waarop de medewerker de schoen aantrekt. Zo kan de medewerker de service verlenen die de klant gewend is, zonder extra besmettingsrisico.

Toen de zaak moest sluiten, gingen de coronaproof passchermen mee naar de klant voor een persoonlijke passervice. Jeffrey van Mourik ging net als zijn betovergrootvader en overgrootvader naar de klanten toe. Dagelijks had hij vier tot zeven adressen. ,,Na het ingaan van de lockdown kreeg ik direct vragen van klanten. ‘Mijn zoontje kan nu lopen, maar ik weet niet welke schoenen hem passen’. Of: ‘ik heb een nieuw pak maar wil ook mooie schoenen eronder. Kun je even langskomen?’”

Website aangepast om nieuwe services aan te bieden

Sinds de versoepeling van de maatregelen is hij overgegaan op click & collect en bezoek op afspraak in de winkel. Klanten kunnen een tijdslot boeken vanaf tien minuten, een half uur of uur winkelen mag ook. ,,Er is geen koopverplichting, want als je op een normale winkeldag bij ons binnenloopt, is die er ook niet”, voegt Van Mourik toe.

Hij had al een webshop. De website is aangepast om de nieuwe services aan te bieden. ,,Aan de webshop is een functie toegevoegd waarin je een tijdslot kunt kiezen voor het afhalen van je bestelling.” De ondernemer werkt nog aan de toevoeging van een chatfunctie aan de website. Wil je ook meer uit je website halen als lokale ondernemer? Kijk hier voor tips.

''Klanten kunnen bij ons gemakkelijk online afrekenen via de webshop en bij de winkel contactloos betalen met hun pas, smartphone of smartwatch''

Jeffrey van Mourik, ondernemer

Nieuwsbrieven en social media ingezet

Met de marketing heeft Van Mourik onder andere nieuwsbrieven en social media ingezet om de klanten van de nieuwe services op de hoogte te brengen. Bovendien heeft hij de media benaderd. ,,Wij wisten al vrij vroeg dat click & collect het ging worden. We hebben toen een boetiek ingericht en foto’s naar de media gestuurd om te laten zien dat we er klaar voor waren. Al gauw stonden journalisten van de nationale televisie voor de deur. Een krant heeft dan weer aandacht besteed aan onze service aan huis.”

De Sliedrechtse schoenenzaak won bovendien een reclamebudget van 2000 euro tijdens de campagne GeniaalLokaal van Visa. ,,We werken al jaren met Visa. Klanten kunnen bij ons gemakkelijk online afrekenen via de webshop en bij de winkel contactloos betalen met hun pas, smartphone of smartwatch. Dankzij de online campagne van Visa zag je ons overal voorbijkomen op social media. Prachtig!” Tips om meer te halen uit contactloos betalen, bijvoorbeeld met fooi? Slimmer digatiliseren? Kijk hier!

Of het meer klanten opgeleverd heeft, kan de ondernemer niet zeggen. ,,Je hebt geen vergelijkingsmateriaal. Het was dit jaar rustiger dan voorgaande jaren. Maar zou het nog rustiger zijn geweest zonder alle acties? Waarschijnlijk wel, maar we kunnen het niet meten.”

'Houd altijd je huidige business kritisch tegen het licht'

Advies van de Sliedrechtse schoenenondernemer? Ook al besta je honderd jaar, blijf altijd vernieuwen. ,,Mijn overgrootvader had als één van de eersten een auto voor het ophalen en leveren van schoenen. In 1929 bouwden we een voor die tijd gigantisch pand. Nu nog omarmen we met de webshop en thuisbezorgen vernieuwing. Houd altijd je huidige business kritisch tegen het licht en kijk waar je kunt verbeteren.”

Lees ook: Lokale topper Deli K’s bereikt extra klanten met videobellen en bestellen via chat

Visa ondersteunt lokale ondernemers met betaalgemak en tips over digitale betalingen. Ook interesse in kortere connecties, sneller afrekenen? Kijk hier voor meer info.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Advertisement