Nieuws Innovatie

Oud-Lidl-topman Erwin Meijer wil plant-based meat markt veroveren

De markt van plant-based meat is booming. Wereldwijd staat men steeds meer open voor deze vleesvervangers en daar speelt het in Engeland reeds populaire Meatless Farm gretig op in. Het bedrijf, dat onder leiding staat van oud-Lidl topman Erwin Meijer, lanceert haar producten dit jaar in de VS, in Azië en ook in Europa. Deze maand in Nederland, om precies te zijn.

Van onze redactie 3 augustus 2020

Meatless farm meijer plant based meat markt veroveren

De laatste jaren zien we wereldwijd een groeiende trend in de afzet van plant based meat, oftewel vleesvervangers die écht op vlees lijken. In 2019 nam de verkoop van vleesvervangers met 30 procent toe. Het was de snelste groei ooit. In Nederland zijn er al veel flexitariërs: mensen die één of meer keren per week geen vlees eten.

50 procent van de huishoudens geeft zelfs aan minstens driemaal per week geen vlees te eten. Verwacht wordt dat de komende tien jaar het aantal Nederlandse vegetariërs en veganisten verdubbelt, een groep die op dit moment al zo’n 1 miljoen mensen telt.

"We willen consumenten de kans bieden om minder vlees te eten zonder een compromis te hoeven sluiten op bijvoorbeeld smaak en favoriete gerechten"

Erwin Meijer, directeur Meatless Farm

Meatless Farm streeft ernaar om vleesloos eten naar een ander niveau te tillen. Het eten moet niet lekker zijn, maar heerlijk. En daarom brengt het bedrijf 100 procent plantaardige vleesvervangers op de markt die niet van echt te onderscheiden zijn.

Plantaardige alternatieven steeds meer mainstream

Meijer: ,,We willen consumenten de kans bieden om minder vlees te eten zonder een compromis te hoeven sluiten op bijvoorbeeld smaak en favoriete gerechten. Zo maken we het makkelijker om met een kleine verandering een grote impact te maken. Nu plantaardige alternatieven steeds meer mainstream worden, zien we het als onze missie om mensen wereldwijd bewust te maken van de voordelen voor zichzelf, het milieu en dierenwelzijn."

Constante focus op innovatie, gezondheid en duurzaamheid

In het Verenigd Koninkrijk is Meatless Farm dit jaar bestempeld als het snelst groeiende plant-based food merk. ,,Steeds meer mensen kiezen regelmatig voor plant-based en met onze constante focus op innovatie, gezondheid en duurzaamheid is Meatless Farm goed gepositioneerd om in hoog tempo verder te groeien en een serieuze positie in de wereld in te nemen.” aldus Meijer.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.