Een jaar geleden werd Neople opgericht om een einde te maken aan de grootste uitdagingen van klantenservice en supportteams, die vaak met een hoge werkdruk kampen. Neople wil dit oplossen door AI toegankelijk te maken via een digitale collega met eigen karakter. Ceo en medeoprichter Hans de Penning vertelt in De Ondernemer Live: ,,Onze AI-collega communiceert niet met de klant, maar werkt juist samen met de andere medewerkers zodat die hun werk goed kunnen doen.”
Het is de bedoeling dat de AI-collega wordt geaccepteerd en geadopteerd door alle medewerkers. ,,Je geeft hem een account in Slack of Teams, zodat hij kan communiceren met de rest van het team. En vervolgens kan hij ook in het CRM of het order management systeem om klantgegevens en orders op te zoeken. Zo kan hij de collega’s helpen. Een AI-collega wordt getraind op het bedrijf waarvoor hij werkt en dat leert hij van zijn collega’s. Anders dan ChatGPT dus.”
Neople bespaart klantenservice tijd
Klanten die met Neople werken zijn bijvoorbeeld Rituals, Shoeby, Stoov en PSV. ,,We merken dat het de medewerkers van deze bedrijven echt tijd bespaart. En we horen weleens dat collega’s met de digitale medewerker praten over andere dingen dan werk, omdat het als een ‘echte’ collega voelt.”
Eind dit jaar zullen tweehonderd Neople bij verschillende e-commerce bedrijven aan de slag gaan
Is Neople ook geschikt voor het mkb? ,,Zeker. Het kan al ingezet worden bij een klantenservice met drie tot vier mensen. Het voordeel van een digitale medewerker is dat hij 24/7 werkt en nooit ziek is. De kosten beginnen bij die van een halve ‘echte’ medewerker.”
Neople breidt uit naar Berlijn
Neople heeft een investering van zes miljoen euro opgehaald bij Newion en Simon Capital. Daarmee wil het bedrijf de digitale medewerkers nog slimmer en beter maken. En ook een vestiging in Berlijn openen. ,, Ook van buiten Nederland ontvangen we positieve signalen en daarom wordt het tijd om Neople internationaal op de kaart te zetten. In september openen we ons tweede kantoor in Duitsland. En eind dit jaar zullen tweehonderd Neople bij verschillende e-commerce bedrijven aan de slag gaan.”
Lees ook: Lessen uit eerste acht maanden AI-gedreven restaurant BUNKR: ‘Data doen het werk voor ons’