Tijdens zijn studie schreef hij zich in bij de Kamer van Koophandel en begon-ie als parttime webdesigner. Hij is een schoolvoorbeeld van hoe dingen in het leven anders kunnen lopen, want nu zit Huurneman in de damestassen. En heren-, dokters- en andere tassen, trouwens, als het maar stijl heeft.
Zo'n 3.000 verschillende tassen biedt hij aan via zijn webwinkel Marington. Inmiddels is de Eibergenaar naar een bedrijfspand in Haaksbergen verhuisd, van waaruit 'zijn' tassen van Italiaanse makelij het land door gaan. Komende herfst steekt Huurneman de grens over om ook Duitse klanten te gaan bedienen.
Lees ook: Succesvolle ondernemers delen hun tips
Maar eerst wacht Ierland: in Dublin maakt hij op 7 september kans op een Google Award. Via Evoworks E-commerce Marketing, waarmee hij vorig jaar een samenwerking aanging om zijn handel beter in de markt te zetten. "Ik weet alleen nog niet of ik erbij zal kunnen zijn. Ik sta op een wachtlijst. Een beetje hopen dat het lukt, doe ik wel. Google is wel een dingetje, hoor. Het is een beetje als erbij zijn in Silicon Valley."
Lifestyle
Over hoe zijn loopbaan als webshopondernemer begon: "Aanvankelijk richtte ik me, wat breder, op lifestyleproducten. Van dekbedovertrekken en sierkussens tot snuisterijen, sieraden en lampen", vertelt Huurneman. "Daar zat verder geen marktonderzoek achter of zo. Gewoon om iets te verkopen, om een webshop mee in te richten. Later ben ik me meer en meer gaan specialiseren op tassen. Ik kreeg in het begin vaak nee op het rekest als ik contacten probeerde te leggen met leveranciers. Want samenwerken kost in het begin tijd en energie, en wie was ik nou...? Maar op een bepaald moment kreeg ik vat op wat exclusievere Italiaanse tassen. Ik richt me daar nu helemaal op. Van klassiek tot wat meer fashion en ook wel reis-, akte- en dokterstassen. Maar 70 procent is toch wel voor dames."
Ontwikkeling ziet Huurneman wel in laptoptassen. Voor wie niet de standaard nylonexemplaren van de fabrikant wil. "Of liever een combinatie wil. Van damestas met plek voor de laptop. Mannen hebben lang met zwarte nylon rugzakken gelopen, maar er zijn meer stoerdere designs. Of je kiest voor wat meer een fashion-statement. Of dames gaan voor een stijlvollere clutch in plaats van met een lompe shopper te lopen. Fair trade is nog zoiets - dat is ook hot. Dat zijn allemaal aspecten die een rol spelen."
Evoworks
Begonnen in Eibergen in een bedrijfsverzamelgebouw aan de Twenteroute, kende Huurneman de partners achter marketingbedrijf Evoworks. Evoworks E-commerce Marketing opereert inmiddels fysiek vanuit Arnhem en daagde Huurneman uit te proberen een omzetgroei van 80 procent te bereiken.
"Zelf had ik zoiets van: 50 procent is al heel wat. Maar zij pakken het goed aan. Met een accountmanager uit Dinxperlo houdt het ook wel wat Achterhoeks. En ik doe zelf ook wel het een en ander om de targets te halen, eerlijk gezegd. Het onderdeel social media doe ik zelf, zoekmachine-optimalisatie en e-mail marketing."
Evoworks steekt soms in op designdetails, met bijvoorbeeld AB-testen. Dan "krijgt bijvoorbeeld de helft van de bezoekers de webshop te zien met een grotere maat knoppen en een iets andere tint roze, en dan wordt geanalyseerd of dat effect heeft op de verkoop. Iets anders is bijvoorbeeld het aandeel mobiel: Marington wordt al meer met smartphones bezocht dan op pc's en laptops. Al verkopen we mobiel eerder kleinere dingen - niet zo snel een koffer van 300 euro."
Duitsland
Dit najaar hoopt Huurneman een nieuwe groeimarkt aan te boren: Duitsland. "Dat is meer dan een kwestie van een andere taal. Wij Nederlanders googelen vooral - 93 procent - terwijl Duitsers voor de helft op Amazon kijken. Meer aandacht voor retourneren van de waren, ook. Vanwege de nabijheid van de grens zullen we een Duits retouradres gebruiken. Dat is ook zo'n detail dat er toe doet."
Wij googelen 93 procent, Duitse markt is half Amazon.
Maikel Huurneman, Marington.