Nieuws Innovatie
Ondernemers maken hologrammen: speciale videoboodschap voor nabestaanden
Zou het niet geweldig zijn om een videoboodschap achter te laten die nabestaanden op ware grote kunnen beleven? Dat is precies wat ondernemers en zwagers Marnix Lock en André Smith (allebei 30) mogelijk maken met hun nieuwe bedrijf. Dat hebben ze als eerste ter wereld voor elkaar gekregen. Voor zo'n 1700 euro óf voor 2 tot 6 euro per maand, via de uitvaartpolis, bieden de ondernemers een kans de eeuwigheid als hologram vast te leggen.

Marnix Lock (links) en André Smith maken hologrammen. Foto: William Hoogteyling
Het idee voor de onderneming ontstond na een eigen tragische ervaring, vertelt Marnix Lock tegen AD. ,,Onze zoon Sef overleed na 26 weken tijdens de zwangerschap. Om dat te verwerken zijn mijn vrouw Kim en onze twee kinderen naar Curaçao gegaan, waar André Smith en zijn gezin op dat moment woonden. Hij is de broer van mijn vrouw en wij zijn al sinds onze jeugd bevriend. We praatten veel en vroegen ons op zeker moment af: wat als dit ons nu overkomt? Wat als wij jong komen te overlijden, hoe herinneren onze kinderen ons? Langzaam kreeg ons plan gestalte."
Lees ook: Innovatief ondernemen? Zo pakken deze bedrijven dat aan
Projectie op lievelingsplek
Omdat het plan nog nergens anders ter wereld werd uitgevoerd, moesten Lock en Smith zelf op onderzoek uit. Ze besloten om een enquête uit te zetten. ,,Per jaar verliezen zes- tot zevenduizend kinderen op jonge leeftijd hun ouders. Als ze in de puberteit belanden, komen de vragen. Met foto’s en films kom je een eind, maar iemand op ware grootte zien en horen is een totaal andere beleving. Uit een enquête onder zo’n zevenhonderd vrouwen bleek dat ons project in een behoefte voorzag,” aldus Smith.
Momenteel zijn ze hard bezig met nieuwe ontwikkelingen zoals het gebruik van een ‘green screen’. Op deze manier is het mogelijk om jouw nabestaande niet alleen te zien voor een wit scherm, maar bijvoorbeeld op zijn of haar lievelingsplek.
,,Met foto en films kom je een eind, maar iemand op ware grootte zien en horen is een totaal andere beleving”
Gevarieerde doelgroep bij Hololasting
Het plan werd al snel door de gedreven ondernemers omgezet naar een goed lopende onderneming. Hun doelgroep is zeer gevarieerd, weet Smith te vertellen. ,,We hebben kerngezonde mensen, maar ook mensen die terminaal zijn. Met iedereen bespreken we de wensen over hoe ze in beeld komen. Pratend, tijdens het lezen van een boek, je verzint het maar.’’ Lock vult aan: ,,Maar niet aanstootgevend. En ook geen bekentenissen waar de familie achteraf onaangenaam door wordt verrast.’’
Dat kan Laura (echte naam bekend bij de redactie) beamen. Ze heeft als een van de eersten een opnamesessie achter de rug. ,,Ik deed mee aan de enquête en moest direct aan mijn eigen jeugd denken’’, vertelt de 34-jarige assistent-accountant. ,,Mijn moeder overleed toen ik tien jaar was en ik heb nooit met haar kunnen praten over hoe zij haar jeugd heeft beleefd. Al die specifieke dingen in de relatie moeder-dochter heb ik gemist. Als moeder van een dochter van acht en een zoon van vier realiseer ik me dat het ook mij kan overkomen. Dus heb ik voor allebei mijn kinderen een filmpje opgenomen waarin ik levenslessen met hen deel. Ik vind dit een geweldig initiatief en wilde dat zoiets er in mijn jeugd was."