Voor het onderzoek ondervroeg October 1046 mkb-ondernemers uit verschillende sectoren. Een overgrote meerderheid van de deelnemers aan het onderzoek vindt dat risico's nemen bij het ondernemen hoort. Vooral in de sectoren retail (71 procent), informatie en communicatie (66 procent) en de zakelijke dienstverlening (65 procent) wordt veel risico genomen. Een meerderheid van de bedrijven doet dit om te kunnen groeien. Sommige ondernemers gaan daarin nog verder en nemen ook risico's die onverantwoordelijk voelen.
Startende ondernemers
Leeftijd speelt een rol bij het nemen van risico's: 39 procent van de jongere ondernemers neemt onverantwoordelijke risico's, tegenover 22 procent van het totaal aantal ondervraagden.
Luuc Mannaerts, de CEO van October Nederland, zegt daarover: ,,Verantwoord groeien betekent investeringen doen die bijdragen aan een duurzame toekomst van je onderneming. Wij merken dat jonge ondernemers baat kunnen hebben bij een sparring-partner, wat blijkt uit het aantal succesvolle samenwerkingen van ervaren ondernemers met technologiegedreven millennials.''
Lees ook: Zo komen ondernemers aan hun (groei)financiering
Kortetermijndenken
Er lijkt een verband te zijn tussen kortetermijndenken en onverantwoordelijke risico's. 71 procent van de ondervraagden die onverantwoordelijke risico's neemt laat zich bij beslissingen leiden door de korte termijn, terwijl dit bij ondernemers die dit niet doen maar 38 procent is. Ook laten jonge, startende ondernemers zich meer leiden door de korte termijn. Een goed langetermijnplan lijkt dus een vereiste voor een verstandige groei.