Richard Beks had zijn buik vol van voedselverspilling. Daarom besloot hij er iets tegen te doen. Samen met twee medeondernemers- Olaf van der Veen en Bart van Arnhem - bracht hij de Orbi op de markt. Deze slimme camera helpt restaurants, hotels en cateraars om minder eten weg te gooien. ,,Op plekken waar we één monitor plaatsen zien we dat gebruikers 50 tot 100 kilo voedsel weggooien per dag. Soms meer. Dat gaat niet om schillen en kruimels, maar om eten dat je nog kunt gebruiken”, vertelt Richard tegen het AD.
De uitvinding van het bedrijf werkt op basis van kunstmatige intelligentie. Als een keukenmedewerker een bord of snijplank met eten voor de scanner houdt, herkent zelflerende beeldherkenningstechnologie binnen een halve seconde welk voedsel wordt weggegooid. Daarna verdwijnt het eten in de vuilnisbak, die op een weegschaal staat. Deze registreert het gewicht van het afval. In een overzichtsrapportage kan de gebruiker lezen hoeveel kilo van welk product in de bak is beland.
Veel voedselafval betekent bijvoorbeeld dat mensen sommige dingen op het menu niet lekker vinden of dat je te grote porties serveert
Richard Beks Orbisk
Te grote porties
Het keukenpersoneel gebruikt de informatie die de Orbi verschaft vervolgens om haar inkoopbeleid of menukeuze bij te stellen. ,,Veel voedselafval betekent bijvoorbeeld dat het aanbod op je buffet niet optimaal is, dat mensen sommige dingen op het menu niet lekker vinden of dat je te grote porties serveert. Met onze oplossing kunnen bedrijven 50 tot 70 procent voedselafval besparen.”
Minder verspilling is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee, stelt Richard. ,,De gemiddelde inkoopprijs van een kilo voedsel is 7 euro. Als een keuken dagelijks 100 kilo weggooit verdwijnt er dus 700 euro in de afvalbak. Vermenigvuldig dat eens met 365 dagen, dan heb je het over een enorm bedrag.”
Moeizame start
Ondanks het enthousiasme voor de slimme afvalbakken - Orbisk kreeg in 2021 een onderscheiding voor duurzame jonge bedrijven - kende de onderneming aan de Utrechtse Kanaalweg een moeizame start. Een jaar na haar oprichting in 2019 brak de coronacrisis uit. De klanten lieten het afweten, omdat in restaurants en bedrijfskantines nog maar weinig werd gekookt.
Inmiddels is de situatie compleet veranderd. Mensen eten weer massaal buiten de deur en de markt schreeuwt om creatieve oplossingen voor verspilling. De drie oprichters van de start-up horen de kassa rinkelen. ,,In 2022 hadden we zo’n veertig Orbi’s staan. Dat zijn er nu 600.”
Orbisk sloot onlangs een deal met de wereldwijde operende hotelketen Accor Group, onder andere bekend van Ibis en Mercure hotels. ,,Voor de grootste driehonderd hotels zijn we gekozen als enige leverancier van dit soort systemen. Dat zijn enorme gebouwen met honderden kamers en zes of zeven restaurants. Die hebben dus ook meerdere afvalpunten.”
Doorgroeien
De samenwerking komt voort uit de ambitie van de hotelketen om 60 procent minder voedselverspilling te hebben in het jaar 2030. Om de voortgang van die doestelling te volgen registreren keukenmedewerkers hoeveel er wordt weggegooid. ,,Dat kun je handmatig doen, maar voor een groot hotel is dat te veel werk. Daarom kiezen ze voor een automatische oplossing.”
Orbisk is bezig aan een flinke groeispurt. ,,Door de deal met Accor zijn we actief in meer dan 25 landen. We hebben nu mensen in Barcelona werken. Sinds een maand zit er ook iemand in Dubai; hij richt zich op het Midden-Oosten en Azië. Ons personeelsbestand is gegroeid van twintig naar 45 mensen. We zijn nu bezig met een investeringsronde, zodra die is afgerond verwachten wij door te groeien tachtig medewerkers.”
Lees ook: Het gepeperde succes van ‘Sambalmeisje’ Shirley (23): ‘Dit ben ik. Dit doe ik. Dit is mijn product’