Aangeboden door KVK

Podcast

Prominenten KVK Innovatie Top 100: ‘Durf te investeren en risico te nemen’

In deze podcast gaan we in gesprek met ondernemers die eerder een prominente plek in de KVK Innovatie Top 100 hebben bemachtigd. Arnold van der Linden (Timmerbedrijf Van der Linden), Alexander Suma (IbisPower) en Willemijn Wortelboer (Raw Paints) vertellen hoe hun bedrijf zich sindsdien ontwikkeld, hoe innovatief zij ondernemend Nederland vinden én geven innovatieve adviezen aan collega-ondernemers.

Van onze redactie 4 december 2020

Arnold van der Linden was in 2006 de allereerste winnaar van de Innovatie Top 100. Hij won de prijs met de Deurmaat, een tilsysteem dat het afhangen van deuren makkelijker maakt. In de podcast vertelt hij onder meer: ,,Het winnen van deze prijs heeft ons bedrijf destijds een enorme impuls gegeven. Ik hoor nu nog steeds vaak: hé, ben jij die van de Deurmaat?”

Waar de drie ondernemers het in de podcast vooral over kansen hebben, ontstaat er ook een gezamenlijke oproep om ‘het innovatieve’ in de breedste zin des woords toch vooral te blijven omarmen; ondernemers, investeerders, overheid.

'Laat de kaas niet van het brood eten, dúrf!'

Kijkend naar het nu dan vindt Alexander Suma bijvoorbeeld dat ‘we innovaties weggeven’. Hij noemt zonnepanelen. ,,Daar hebben wij heel veel in ontwikkeld, maar dan geven wij het weg aan China. Die pakken het qua productie en business groter op. Ik vind dat Nederland daar iets laat liggen, daar kunnen we zoveel meer mee doen." Hij doet in de podcast een oproep aan Nederlandse investeerders. ,,Laat de kaas niet van het brood eten, durf te investeren en risico te nemen. In Amerika wordt veel meer durfkapitaal ingezet, terwijl de Nederlandse investeerders vaak pas investeren als iets zich dubbel en dwars bewezen heeft en alle risico’s zijn uitgesloten.”

Willemijn Wortelboer voegt daar aan toe: ,,Ik zou meer willen zien vanuit de overheid, ben die launching customer voor ons. Steun ons in de missie die we hebben en zorg ook dat er bij ondernemers meer aandacht komt voor de SDG’s (Sustainable Development Goals). Dan kunnen we echt het verschil maken.”

Het gehele gesprek beluister je in de podcast bovenaan dit artikel.

Jaarlijks publiceert de KVK de lijst van de 100 meest innovatieve mkb-bedrijven: de KVK Innovatie Top 100. Op 21 januari 2021 maakt de jury de nieuwe ranking bekend.

De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Floris Hülsmann ontvangt in aflevering zes van De Zo Genaamde Podcast Sam Rohn, ceo van koeriersbedrijf Red Je Pakketje. Een nog duidelijkere naam kan je je bijna niet wensen. Een naam die sinds 2015 hetzelfde is gebleven ondanks een veranderd businessmodel. Waarom eigenlijk? En bijzonder, zo hoor je in de podcast, de onderneming ontstond uit frustratie. ,,De verzorger verlengt de service van jouw winkel tot aan de deur.''

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Bij Welkom Energie is niet iedereen welkom: 'Wij maken de wereld iets minder slecht'

Naamexpert Floris Hülsmann ontvangt in de studio Jaap Bakker, directeur van Welkom Energie. Opvallend: in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is niet elke energieconsument welkom bij het bedrijf. Hoe zit dat dan? Bakker legt het in deze podcast haarfijn uit.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Auping-marketeer Ine Stultjens heeft geen gouden regels

De zevende aflevering van Thijs Talks gemist? In de jacht op zijn ultieme marketingelftal ging marcom-expert Thijs van Dijk in gesprek met Ine Stultjens, Manager Marketing & Communicatie bij Auping. Op welke positie stelt hij haar op? Luister en laat je inspireren. ,,Ik heb geen lijstje met gouden regels.''

Details
Swish Talent Floris Hulsmann Stephan Gonnissen 2
De Ondernemer

Zo verandert Stephan Gonnissen met Switch de reclamewereld

Stephan Gonnissen is oprichter van het uitwisselingsprogramma voor creatieven bij reclamebureaus: Switch. Hij werkte al in de creatieve wereld vóór de uitvinding van het internet en kent de traditionele reclamewereld als zijn broekzak, maar sinds de digitale golf over reclame rolde, vond hij het pas echt interessant. Waarom? Luister daarvoor naar deze aflevering van de Namarama Show gepresenteerd door Floris Hülsmann.

Details