Nieuws Innovatie

Socialmediaplatform Joolsi gaat concurrentie aan met Instagram en TikTok

Een foto of video via je smartphone droppen in een bepaald gebied. Voor je vrienden is het alleen te zien als ze ook op die plek zijn. Het is in het kort het idee van Ilja Vinzenz (35). In tegenstelling tot Facebook, Instagram en TikTok nodigt zijn app Joolsi wél uit tot het delen van persoonlijke berichten, aldus de ondernemer.

Merten Simons (AD) 24 maart 2021

Joolsi social media concurrentie facebook instagram ilja vinzenz

Ilja Vinzenz met op achtergrond een preview van de app Joolsi. Foto: Jeroen Jazet / Inzet Joolsi

In de binnenstad van Zutphen leggen Ilja Vinzenz en zijn vier collega's de laatste hand aan het socialmediaplatform Joolsi. ,,Ik merk dat mensen minder persoonlijk dingen delen op platforms als Facebook, Instagram of Snapchat. Het zijn vooral platforms om je boodschap met het grote publiek te delen. Er komen bijvoorbeeld steeds meer influencers’’, zegt Vinzenz in het AD.

Dat moet anders kunnen, dacht de Zutphense applicatieontwikkelaar. ,,Hoe kunnen we er voor zorgen dat mensen weer persoonlijke dingen delen met familie, vrienden en andere mensen die dichtbij staan? Met Joolsi denken we de oplossing te hebben.’’

Lees ook: Netwerkapp Clubhouse is bijzonder populair: zo scoor je er klanten mee

App vergelijkbaar met Pokémon Go

De applicatie heeft wat weg van Pokémon Go, een paar jaar geleden immens populair onder jongeren. Je moet de straat op om op je mobiele telefoon fictieve beestjes te vangen en sterker te maken. De pokémons verschijnen op populaire plekken in de buurt en je moet binnen een paar meter van die locatie staan om het wezentje binnen te hengelen.

,,Afgelopen zomer hebben we de app getest. Dat Pokémon-effect maakt het leuk, vonden we. Je moet op pad om een video of foto te zien. Ik zat hier op kantoor en kreeg een bericht dat m’n vrouw thuis een boodschap had klaarliggen. ‘Damn, dat zie ik eind van de dag dus pas’, dacht ik toen. Eigenlijk wil je er dan gelijk heen’’, zegt Vinzenz.

Socialmediaplatform voor op festivals

,,Je kan straks een Wink achterlaten voor iemand persoonlijk of voor iedereen die op die plek is. Als je bij de bakker bent bijvoorbeeld. Je bericht is dan alleen te zien voor mensen die ook in de bakkerij zijn. Dat maakt het ook heel geschikt voor festivals. Stel je voor dat je op Lowlands staat. Jouw video is dan alleen te zien voor mensen die ook op het festival zijn.’’

Tekst gaat door onder afbeelding van de app (beeld: Joolsi)

Joolsi app social media

De applicatie is als alles volgens plan verloopt vanaf 1 april te downloaden. In eerste instantie is het alleen nog te gebruiken op uitnodiging. ,,We gaan dan kijken waar de laatste bugs zitten. Het streven is om Joolsi rond 1 juli voor het grote publiek open te zetten.’’

Internationale plannen met Joolsi

Vijf medewerkers zijn nu dag in dag uit bezig de laatste delen van de app te ontwikkelen. Tot dusverre in het geheim. ,,Om dit van de grond te krijgen, moet je het als eerste lanceren. We hebben het daarom de laatste maanden zoveel mogelijk proberen stil te houden. We wilden vooral voor de grote jongens onder de radar blijven’’, zegt Vinzenz, waarna hij direct aangeeft zijn pijlen niet alleen te richten op Nederland.

''Utrecht of Amsterdam lijkt een logischer stap om te gaan zitten, maar we komen allemaal uit de omgeving van Zutphen. Dus lanceren we wereldwijd vanuit Zutphen’’

Ilja Vinzenz, bedenker Joolsi

,,We denken internationaal. Qua kosten is het ook niet reëel om alleen voor deze regio te bouwen’’, zegt Vinzenz. Afgelopen jaar kwam hij in contact met de Zutphense investeerder Eric Nieuwerth. ,,Vanaf dat moment ging het snel en zijn we echt met meerdere mensen aan de app gaan bouwen. We denken internationaal, maar willen het concept bewust in Zutphen opzetten. Utrecht of Amsterdam lijkt een logischer stap om te gaan zitten, maar we komen allemaal uit de omgeving van Zutphen. Dus lanceren we wereldwijd vanuit Zutphen.’’

Joolsi-bedenker Ilja Vinzenz (links) en investeerder Eric Nieuwerth. Foto: Jeroen Jazet

Joolsi ilja vinzenz eric niewerth

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws